Suomalaisen elokuvan parhaiten onnistuneet naisroolit?
Missä suomalaisessa elokuvassa naisnäyttelijä teki mielestäsi mieleenpainuvimman roolin?
Kommentit (90)
Mullekin on jäänyt mieleen Leea Kleemola Neitoperhossa ja Outi Mäenpää Kukissa ja sidonnassa (haluaisin nähdä muuten sen uudelleen). Laura Birn tyhjiössä oli hyvä. Ja tuli vielä mieleen, että Satu Silvo teki Akvaariorakkaudessa hyvän sivuroolin.
Tulitikkutehtaan tyttö - Kati Outinen
Täältä tullaan elämä - Kati Outinen
Huojuva talo - Sara Paavolainen
Varpuset - Sara Paavolainen.
Kati Outinen kaikissa Kaurismäen elokuvissa.
Tyttö sinä olet tähti - Pamela Tola
Nopeasti tulee mieleen Tove ja Helene. Vaikka Kosonen olikin näissä vain sivurooleissa, niin uskomattomat suoritukset tukiessaan Pöystin rempseyttä ja Birnin herkkyyttä.
Lähes täydellinen näyttelijä. Em. näyttelijättäret toki erinomaisia.
Koska olen mies ja tämä on vauvapalsta, niin teini-iästä on jäänyt mieleen Silvo Niskavuori sovituksessa kasarilla Sori.
Klemola Tuhlaajapojassa ja Hazard liian paksu perhoseksi.
Ehdoton ykkönen on Ritva Oksanen - Elämänmenoa, vaikea rooli, ei yhtään falskia otosta tai ilmettä, erinomainen ja uskottava suoritus.
Emma Väänänen - Loviisa, Niskavuoren nuori emäntä sekä Gabriel, tule takaisin - erinomaisia roolisuorituksia, toinen vakavassa draamassa, toinen komediassa.
Leea Klemola - Neitoperho, sisäistetty vaikea rooli.
Sylvi Salonen - Suomen Patricia Routledge tai oikeammin Routledge on Englannin Sylvi, sillä Tankki täyteen ja Emmi Vilèn heittomerkillä oli ennen Hyacinth Bucketia.
Mirjami Kuosmanen - Valkoinen Peura. Ihana.
Tuula Nyman - Loma -elokuvassa ihana maanläheinen sankaritar sekä Poliisin pojassa marttyroiva, koominen mamma.
Liisa-Maija Laaksonen - Solveigin laulu, 1930-luvun kapinallinen nainen, josta tuli mommy dearest, kammoäippä, yksi mielenkiintoisimmista naisrooleista
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti tulee mieleen Tove ja Helene. Vaikka Kosonen olikin näissä vain sivurooleissa, niin uskomattomat suoritukset tukiessaan Pöystin rempseyttä ja Birnin herkkyyttä.
Koska olen mies ja tämä on vauvapalsta, niin teini-iästä on jäänyt mieleen Silvo Niskavuori sovituksessa kasarilla Sori.
Viittaatko tällä Silvon hottiuteen? Mä ihmettelen, miksei sitä oo hehkutettu enemmän. Silvo on aina ollut niin kuumis. Mutta koska olen heteronainen, en tiedä, ymmärränkö mistään mitään.
The Ones Below - Alakertalaiset -----Laura Birn
Irina Björklund - Milla, vai mikä se elokuva olikaan mutta Milla hahmona. Edelmanin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Irina Björklund - Milla, vai mikä se elokuva olikaan mutta Milla hahmona. Edelmanin kanssa.
Minä ja morrison
Hannele Lauri - Naisen logiikka
En tajua miten hän pystyi tekemään nuo nauramatta
Elämän menoa -- Ritva Oksanen
Solveigin laulu -- Liisa-Maija Laaksonen
Taitavat, koskettavat, kiinnostavat henkilöhahmot loivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittaatko tällä Silvon hottiuteen? Mä ihmettelen, miksei sitä oo hehkutettu enemmän. Silvo on aina ollut niin kuumis. Mutta koska olen heteronainen, en tiedä, ymmärränkö mistään mitään.
Viittaan. Suomen suvi, tukahdettu rakkaus. Salmisen patriarkaatti kaatuu, kuten myös matriarkan tunkkaisuus, kun Silvo kukkamekossaan tuulettaa maalaisyhteisön rakenteita.
Pekka Puupään Justiina - tuo kaikkien pirttihirmujen ja hellapoliisien äiti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittaan. Suomen suvi, tukahdettu rakkaus. Salmisen patriarkaatti kaatuu, kuten myös matriarkan tunkkaisuus, kun Silvo kukka
En ole nähnyt tuota, pitäis ehkä nähdä. Vaikea keksiä seksikkäämpää suomalaista näyttelijätärtä kuin Satu Silvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittaan. Suomen suvi, tukahdettu rakkaus. Salmisen patriarkaatti kaatuu,
Hotimpi kuin Silvo? Kirsti Hurme ainakin, Mirjami Kuosmanen, Liana Kaarina, Helena Vinkka, Kristiina Halkola, Kirsti Wallasvaara ja tietenkin se kaunein ja seksikkäin, Anneli Sauli.
Kauniita näyttelijöitä on paljon, mutta he eivät ole seksikkäitä niinkään (esim. entisajan isot tähdet Helena Kara, Regina Linnanheimo, Ansa Ikonen).
Elokuva nimeltä "Kaivo" ---- Merja Larivaara.
Kotimainen draama nimeltä " Transport" ---- Pirkko Hämäläinen
Ilonen talo --- Milka Ahlroth
Neitoperho -- Leea Klemola
Postia Pappi Jaakobille -- Kaarina Hazard
Musta Jää - Outi Mäenpää
Helmiä ja sikoja - Outi Mäenpää
Kukkia ja sidontaa -- Outi Mäenpää