Eläke rahat omaan käyttöön, mutta automaattinen sijoitus.
Mitä jos kuopataan nykyinen eläkejärjestelmä. Työeläke maksuja maksaa sekä työnantaja, että työntekijä. Mitä jos henkilö saisi rahat omaan indeksisalkkuunsa (ohjatusti ja saisi haltuun salkun vasta kun jää eläkkeelle). Tämä tuottaisi keskimäärin kahden miljoonan euron salkun palkansaajalle työuransa aikana 6% tuotolla laskettuna. Tämän on laskenut valtiovarainministeriössä työskentelevä ammattilainen. Kun jäät eläkkeelle, sinulla on pesämuna, jonka voit jättää perinnöksi, jos menehdyt. Nyt sinulle jaetaan vain roposia ja saatat hyötyä jos elät yli 100 vuotiaaksi. Miksi maksamme yhteiseen pottiin. No, nyt tietenkin maksetaan sitä pottia, jonka muut ovat keränneet. Ja eläkeyhtiöiden herrojen kovia palkkoja ja osinkotuloja. Mutta, 100 vuotta lisää niin järjestelmä on kaatunut. Matala syntyvyys pitää siitä huolen ja nyt jo huudellaan taas eläkeiän nostoja. Joopa joo. Mitä jos kerrankin tehtäisiin muutoksia ajoissa, eikä silloin, kun vetelät on jo housussa. Niinkuin Suomella yleensä on. Toki, pitää huolehtia niidenkin eläkkeestä, jotka esim.terveydellisistä syistä pääse kartuttamaan eläkettä. Mutta se on erillinen järjestelmä. Työtä tekevien järjestelmä voidaan hoitaa fiksummin, jos halutaan!
Kommentit (2)
Olisipa meillä yhtä viisaita päättäjiä!
Olen jäämässä eläkkeelle. Olisin miljonääri, jos tuo ehdottamasi systeemi olisi ollut käytössä jo 45 vuotta sitten kun aloitin työurani.
Nyt tulen saamaan eläkettä n. 1700 euroa kuussa brutto ja minulla on paljon sairauksia eli ehdin olla eläkkeelle n. 10 vuotta.
Nyt kaikki työttömät. koko ikänsä eläkkeellä olleet vähäväkiset, lähes 100-vuotiaat eläkeläiset, kotiäidit, koti-isät ja kotirouvat voisivat laittaa tähän alle kiitokset minulle ja kaltaisilleni työmuurahaisille.