Haluan alkaa elää kuten 80-luvulla, kaikki asiat ei onnistu mutta ne missä onnistuu, kaipaan vinkkejä
Enää ei voi kävellä pankkiin maksamaan laskuja tai työpaikalle kysymään töitä (no minulla on työpaikka, joten tähän ei ole tarvettakaan ja töissä kalkkis pomo elää monessa asiassa kasaria nytkin, joten se puoli on kunnossa). mutta noin omassa elämässä
Perinteinen herätyskello on varmaan hyvä mistä aloittaa, muita vinkkejä? Teen muistiinpanoja kynällä ja paperilla ja käytän paperikalenteria.
Markkoihin ei voi siirtyä ja pankkikorttia käytettiin jo kasarilla.
Tämä on helppo: käyn kaupassa vain arkisin enkä klo 20 jälkeen (kaupungeissa oli kaupat auki 20 saakka).
Ravintolaksi käy vain kotimaisin voimin pyöritetty pizzeria - löytyy 1 kpl tästä kaupungista, oliko Rosso? olen käynyt Rossossa ainakin 1990, muistan tilanteen kun kaverin vauva oli mukana ja se oli syntynyt 1990 alkuvuodesta.
Kommentit (522)
Kasvata kunnon pillunkarvat. Oikein pusikko.
Hankit lankaliittymän tai pöytämallisen puhelimen SIM-korttipaikalla korvaamaan kännykän. Yhteydenpito muihin soittamalla (mieluiten toiseen lankaliittymään), ei tekstareita, whatsapp-viestejä tai sähköposteja. Opettelet puhelinnumerot ulkoa tai selaat niitä paperisesta osoitekirjastasi.
80-luvulla nussitiin paljon. Muista se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat kaupasta pääosin kotimaassa tuotettuja elintarvikkeita. Et osta netistä mitään, vaan käytät lähikaupan palveluita.
Luet lehtiä ja kirjoja. Kuuntelet levyjä ja radiota. Käyt elokuvissa (ilman karkkien ja popcornin mussutusta).
Olet huolestunut ydinsodasta, mutta muuten nautit elämästä.
Onnea!
Kyllä elokuviin on menty 80-luvullakin karkkipussin kanssa.
Saiko saliin viedä omat karkit?
Tottakai. Omathan ne pitää nytkin olla.
Kauppaan kirjoitan aina ostoslapun käsin. Ei näy koskaan muita asiakkaita, joilla olisi paperinen kauppalappu. 😁 Muut ostavat vissiin sitä mitä mieleen juolahtaa tai katsovat älylaitteeltaan ostoslistansa.
Varaa matka matkatoimistosta käymällä paikan päällä. Joskus riittää kun soittaa suoraan matkanjärjestäjälle. Mene lomalla ruotsinlaivalle tai jos olet varoissasi voit lentää Kanarialle.
Vierailija kirjoitti:
Kauppaan kirjoitan aina ostoslapun käsin. Ei näy koskaan muita asiakkaita, joilla olisi paperinen kauppalappu. 😁 Muut ostavat vissiin sitä mitä mieleen juolahtaa tai katsovat älylaitteeltaan ostoslistansa.
Tosi paljon käytetään vielä paperisia ostoslistoja. Niitä löytyy kärryistä, roskiksista ja lattioilta.
Vierailija kirjoitti:
Käytät kunnon kankaasta tehtyjä vaatteita, joita silität. Silitysrauta oli kova juttu 80-luvulla. Strechiä eli joustavia vaatteita oli 80-luvulla vain räikeät jumppatrikoot. Hyvä silitettävä on esim. halpa luonnonsilkkipusero, joita 80-luvulla käytettiin. Se pestiin astianpesuaineella ja silitettiin kuivaksi asti, jotta tuli hieno. 80-luvulla ommeltiin paljon itse käyttäen Burda- yms. kaavoja, joita sai ostaa kangaskaupasta. Siellä oli isot kaavakirjat, jotka vaihtuivat kausittain. Niitä salattiin ja valittiin malli. Ihmisillä oli saumuri tai vähintään ompelukone. 80-lukuun kuuluivat myös tuppervaarat eli muoviastiat ja ruuan valmistaminen pakastimeen. Auto saattoi olla Lada tai joku Datsun Cherry. Ei ohjaustehostinta eikä ilmastointia. 80-luvulla mentiin myös naimisiin ja saatiin lapsia. Puoliso löytyi usein tanssiravintolasta tai diskosta. Arjesta otettiin kinofilmikuvia eli filmirulla kinofilmikameraan ja räpsimään. Täysi rulla vietiin kehitettäväksi
Ap tässä, muistan kun kaveri osti ensimmäiset Strech-farkut ja se oli iso ihme. Oli kyllä kasarin loppupuolta.
Kiinankaali ja pehmennys hiuksiin, oi niitä aikoja! Niin ja pussihihat ja olkatoppaukset. Tupakoinut en silloinkaan, joten en aloita tupakan polttoa. Mutta pitänee mennä baariin pyytämään sininen enkeli tai auringonnousu, osaavatko tehdä?
Mulla on ainoastaan vanha Nokialainen kännykkä. Osa tutuista nauraa katketakseen minua. Kannettava on kyllä, mutta älypuhelimissa on niin paljon tietoturvariskejä, että sellaista en hanki. Esimerkiksi reissut ovat silloin jännempiä, kun ei ole nettiä ja sovelluksia mukana.
Very old school.
Kyllä ainakin tuossa pankissa missä minulla on tili pystyy maksamaan laskuja suoraan tiskin takana eikä tarvitse edes varata erikseen aikaa
Kutominen ja virkkaaminen olivat yleisempiä 80-luvulla. Itsekin tein omalle vauvalleni tossuja ja paitoja.
Nykyään poltetaan kynttilöitä tosi paljon ihan vain tunnelman takia ja on myös led-kynttilöitä. Ennen steariinikynttilöitä poltettiin vain jouluna tai sähkökatkossa. Ja ne oli tosi rumia ja huonolaatuisia, levisivät alustoille.
Tekstiilit olivat jäykkiä, karkeita ja monenkirjavia. Sitä tyyliä en huolisi takaisin mistään hinnasta.
Maalla jotkut tytöt saattoivat käyttää sellaisia muotoonommeltuja huiveja päässään. Ainakin minulla ja siskolla oli sellaiset 80-luvulla. Ja ruokaa tehdessä haluttiin käyttää esiliinaa, joka ommeltiin koulun käsityötunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, täällä samanlainen! Noh, jotkut on helppoja, koska olen maalta ja köyhistä oloista. Josta johtuen/oppien m, teen lähes kaikki ruuat itse, leivon leivät ym. En pukeudu nykymuotiin, enkä osta huonoja vaatteita (hyviä alkaa tosin olla jo aika vaikea löytää...?).
Kirjoitan kaunolla kortteja sukulaisille. Kirjekaveri tosin puuttuu, sellainen olisi mukava!
Pyrin elämään jalat maassa, järki päässä. Lopetin klikki-uutisten lukemisen. Minulla ei ole älypuhelinta, eikä tule.
Katson vanhempia elokuvia, kuuntelen vanhempaa musiikkia. Sisustan kotia aika mummola tyyliin :)
Mitä kaipaan? Lähikauppaa, johon voisi mennä jalan tai pyörällä. Maalaistunnelmaa, lehmiä....
Tossa nyt ei ollut mitään 80-lukulaista.
Olipas! t. 80-lukulainen
Lomalla Kanarialle tai Mallorcalle tai vähintään ruotsinlaivalle. Thaimaata ei ollut vielä keksittykään.
Vierailija kirjoitti:
Kutominen ja virkkaaminen olivat yleisempiä 80-luvulla. Itsekin tein omalle vauvalleni tossuja ja paitoja.
Nykyään poltetaan kynttilöitä tosi paljon ihan vain tunnelman takia ja on myös led-kynttilöitä. Ennen steariinikynttilöitä poltettiin vain jouluna tai sähkökatkossa. Ja ne oli tosi rumia ja huonolaatuisia, levisivät alustoille.
Tekstiilit olivat jäykkiä, karkeita ja monenkirjavia. Sitä tyyliä en huolisi takaisin mistään hinnasta.
Maalla jotkut tytöt saattoivat käyttää sellaisia muotoonommeltuja huiveja päässään. Ainakin minulla ja siskolla oli sellaiset 80-luvulla. Ja ruokaa tehdessä haluttiin käyttää esiliinaa, joka ommeltiin koulun käsityötunnilla.
Nää on taas muotia kyllä. Ommellut en ole vaatteita koskaan, mutta puseroita tehnyt itselleni teini-iässä neulomalla. Mistä löytäisi aidon tuulipuvun? Ap.
80-luvun tyyliin eläminen on tosi helppoa edelleen, kun alkaa vaan karsia nykyaikaisia asioita elämästään ja käyttää vanhanaikaisia välineitä, kynää, paperia, almanakkaa, kirjastoa... jne.
Vaikka tv- ym.- laitteet ovatkin muuttuneet, niin voi sitä HD-tv:täkin silti katsoa siihen malliin kuin 80-l:lla ja lakata käyttämästä moderneja apuvälineitä elämässään. Kännykkäänsäkin voi pitää vain kotipuhelimena, eikä ottaa sitä lainkaan mukaansa. Jne. Niin itse teen joskus, kun ärsyttää ne, jotka vapaallakin häiritsevät työasioilla.
Puhelinluettelon kartan avulla löysi aina perille. Eikä loppunut akku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on taas muotia kyllä. Ommellut en ole vaatteita koskaan, mutta puseroita tehnyt itselleni teini-iässä neulomalla. Mistä löytäisi aidon tuulipuvun? Ap.
Kyllä mulla tuulitakki on löytynyt ihan urheiluliikkeestä, Five seasons-merkkinen ja vuoriton, ohutta polyesteriä. Ei se kyllä samantyylinen ole kuin ennen vanhaan, mutta ihan pelkkä tuulitakki kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet automiehiä niin kasaritunnelmaan pääsee nopsasti kun vaihdat auton vaikkapa esim.
Volvo 240/242/244 tai Saab 900/99/90 tai jos japsit on sinun merkkisi niin
Datsun 100A/Cherry/Sunny/BluebirdIViolet/Laurel tai
Toyota Tercel/Starlet/Corolla/Carina/Camry tai
Mercedes Benz W123/190/230/300/500.
Lisään, että turvavöitä ei tarvitse käyttää eikä lapsilla ole turvaistuimia/korokkeita.
Old school-juttuja on vaikka kuinka paljon. Itsekin harrastan oman nuoruuteni eli 80- ja 90-luvun asioita. Nykyään, kun on kyberhyökkäys- ym. ongelmia, on ihan hyväkin omaksua vanhanajan tapoja.
Laskut voi halutessaan maksaa myös maksukuorta käyttäen. Ja saa tiskilläkin maksaa laskuja edelleen, mutta se on tosi kallista.
Pieniä kodinkoneita minulla ei ole kuin kahvinkeitin ja sauvasekoitin. Olen luopunut mikrosta ym. jo vuosia sitten tilanpuutteen takia ja ihan hyvin selvinnyt. Leivän paahdan ja ruoan lämmitän paistinpannulla, teeveden kiehautan pikkukattilassa. Raasteet raastan käsiraastimella, perunat survon survimella. Jne.