Kysymys siivoamisesta kerrostaloasujille
Tämä on epäilemättä tyhmä kysymys, mutta epätietoisuuteni on aito, joten on pakko kysyä: Miten kerrostalossa siivotaan leivänmuruset kankaiselta ruokapöydän pöytäliinalta?
Omassa kodissani ottaisin sen pöytäliinan ja veisin reunat yhdessä ulos ja ravistelisin murut pihalle. Kerrostalossa tämä ei oikein toimi, koska matka ulos on pitkä enkä edes tiedä, että saako sinne ravistella (mattoteline on kyllä olemassa pihan perällä, kai sinne nyt ainakin saisi?)
Toinen vaihtoehto minkä keksin on yrittää pudotella muruset varovaisesti yhteen kohtaan lattialle ja imuroida siitä varsi-imurilla, mutta ne eivät oikein irtoa pöytäliinasta niin varovaisesti kuin tuo vaatisi (tai sit ne leviää koko kämppään).
Kankaiselta liinalta niitä on mahdoton yrittää pyyhkiä pois millään kostealla tomuliinalla, koska koko liina tarttuu kiinni pölyrättiin, mutta ne murut jää silti pöydälle. Eikä liinaa voi murujen kanssa pyykkiinkään laittaa.
Mut onhan tähän pakko olla joku järkevämpikin tapa. Miten tää kuuluu hoitaa?
Kommentit (22)
Nostan koiran siihen pöydälle ja se imuroi ne.
Pölläytä ne suihkutilaan ja suihkuta.
Vaahtomuovisienen karkealla puolella, olen nähnyt jossain pitopalvelussa tms.
Meille tuli just kielto varistella parvekkeelta kun jotkut uudet rupesi ravistelemaan tekstiilejään.
Itse, jos vieraskorea koko liina on, varistan kylpyhuoneen lattialle. Otan harjalla tai lastalla pois siitä
Kerrostaloasuminen ei sovi kaikille, että jos ei tuosta ongelmasta selviä niin on parempi muuttaa maalle.
Onhan myytävänä niitä pieniä pöytäharjoja rikkalapion kanssa
Pieni harja ja rikkalapio. Ostin Tigeristä ihan muovisen jossa tarpeeksi kova harja ja rikkalapiossa madallettu reuna joka ohjaa murut ja roskat lapioon.
Vahakangas.
Vähän murusia (ne voi varistella pesualtaaseen). Paljon murusia (varistelen suihkunurkkaukseen).
Tai lattialle suoraan ja sieltä harjataan tai imuroidaan. En minä rivitalossakaan asuessa murusia takapihalle heivassut.
Käytän kankaisia pöytäliinoja ja asun kerrostalossa. En kyllä muista tuota ongelmaa. Jotenkin ne murut siitä siitä rätillä harjaan käteen ja laitan liinoja pesuun aika useasti. En kyllä murustelisi pihaa edes omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli just kielto varistella parvekkeelta kun jotkut uudet rupesi ravistelemaan tekstiilejään.
Itse, jos vieraskorea koko liina on, varistan kylpyhuoneen lattialle. Otan harjalla tai lastalla pois siitä
Pöytäharja on hyvä vaihtoehto.
Ihmettelen tuota kieltoa ravistella tekstiilejä parvekkeella, ei sitä voi kieltää. Totta ihmeessä voi pöytäliinan ravistaa tai vaikka talvitakin ennen tuuletusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytäharja on hyvä vaihtoehto.
Ihmettelen tuota kieltoa ravistella tekstiilejä parvekkeella, ei sitä voi kieltää. Totta ihmeessä voi pöytäliinan ravistaa tai vaikka talvitakin ennen tuuletusta.
Voi varistaa mutta ei kaiteen ulkopuolella.
(Niiko vielä joskus tuuleteltiin petivaatteet, nyt se on yleensä kielletty )
Kylppärissä. Suihkukoppi. Siitä imurilla. Tai vesi vie jos on hienojakoista. Ulkona liikkuu hiiriä ja jyrsijöitä sekä hyönteisiä ainakin Tampereella, en ehkä talojen lähelle varistaisi suoraan. Joku kaukaisempi kohta, mutta joskus ulkona voi olla eläinten poikasia nurmikolla tai jopa asfaltilla. Saa olla tarkkana mihin astuu tai koskee.
Ei minulla tule murusia, pidän leivät leipälautasella. Eikä minulla mitään pöytäliinaa olekaan.
Ok kiitos kaikille. Koitan nyt ensin kylppärin lavuaaria (tulpattuna) ja sitten ryhdyn etsimään sitä harjaa. Ne ei varmaan ole kovin isokokoisia?
Ja tuolle yhdelle joka kritisoi ongelmanratkaisukyvyn puutetta. Minä tosiaan asun omakotitalossa (tosin isohkossa kaupungissa), ja siellä tämä ei ole ongelma. Mutta kakkosasunnossa tämä on haaste - kiitos kaikille, jotka osallistuivat ongelmanratkaisuun!
En käytä pöytäliinoja. Meillä pöydät vain pyyhitään rätillä.
Laita muovinen läpinäkyvä muovikangas liinan päälle
Vierailija kirjoitti:
Käytän kankaisia pöytäliinoja ja asun kerrostalossa. En kyllä muista tuota ongelmaa. Jotenkin ne murut siitä siitä rätillä harjaan käteen ja laitan liinoja pesuun aika useasti. En kyllä murustelisi pihaa edes omakotitalossa.
Miksi ei murusia pihalle omakotitalossa? Mä kyllä pölläytän ne ulos.
Vierailija kirjoitti:
Ok kiitos kaikille. Koitan nyt ensin kylppärin lavuaaria (tulpattuna) ja sitten ryhdyn etsimään sitä harjaa. Ne ei varmaan ole kovin isokokoisia?
Ja tuolle yhdelle joka kritisoi ongelmanratkaisukyvyn puutetta. Minä tosiaan asun omakotitalossa (tosin isohkossa kaupungissa), ja siellä tämä ei ole ongelma. Mutta kakkosasunnossa tämä on haaste - kiitos kaikille, jotka osallistuivat ongelmanratkaisuun!
Googleta ihan vaan PÖYTÄHARJA niin käsität mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei murusia pihalle omakotitalossa? Mä kyllä pölläytän ne ulos.
Ihan hyvin voi oienet muruset pölläyttää ulos. Jotkut ylihysterisoi hiirien kanssa, mutta oikesti nåillä pikkumuruilla ei ole hiirille mitään merkitystä.
Ei pidetä pöytäliinaa, pöytä pyyhitään.