Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö tissitellä juuri ennen päiväunia uudelleen?

20.01.2007 |

En oikein tiedä miten pitäisi toimia, eli pitäisikö tissitellä vauvaa juuri ennen päiväunille menoa vai laittaa vain vaunuun suoraan? Sitä ennen on syönyt yleensä 1-1½ h aikaisemmin (kun on herännyt edellisiltä päiväunilta). Mä oon nyt yleensä tissitellyt (ei tosin syö paljoa), mutta siinä se huono puoli että vauva ei aina röyhtäise ja sitten saattaa alkaa kakoa vaunuissa röyhyä. Toisaalta jos en anna tissiä ennen nukkumaan menoa niin herääkö sitten kohta nälkäänsä ja toisaalta siitä tulee usein massiivinen huutokonsertti. Miten toimitte?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva nyt 2 kk.

Vierailija
2/17 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pikku-vauvalle antanut maitoa juuri 1½h välein ja vauva nukahti aina tissille. Puol-vuotiaana aloin vähentämään asteittain tissin jälkeen nukuttamista, jottei nukahtaminen ja tissi liittyisi yhteen. Tosin vauva edelleen nukahtaa vain tissillä yöunille ja ikää 9kk...

Eikö sitten kunnon röyhtäytykset auta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän kyllä aina röyhtäyttää syötön jälkeen, mutta usein päiväunitissittelyssä on sitten niin veltto kun nukahtaa ettei sitä röyhyä saa tulemaan millään. Välillä ei syö juuri yhtään vaan vain lupsuttelee, ja silloinhan sitä röyhyä ei tietty tuukaan, mutta välillä kyllä ihan syökin jotain.

Kuulisin mielellään lisää kommentteja miten teette ko. asian kanssa.

Vierailija
4/17 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa asiaa vatvoin itsekin muutama kuukausi sitten (taas, vaikka onkin toinen lapsi). Päädyin kuitenkin aina olemaan syöttämättä uudelleen. Syynä oikeastaan se, että noin kk ikäisenä aloin pikkuhiljaa tähtäämään kolmen tunnin syöttöväleihin.

Meillä siis vauva on myös aina syönnin jälkeen pirteänä hereillä aika tasan tunnin - ollut alusta asti ja on edelleen. Ikää nyt 6kk. Olin esikoisesta tottunut, että pitkille päiväunille kävi heti syönnin jälkeen. Nyt olin ihmeissäni, että käyttääkö vauva jo kaiken maidon sen tunnin aikana ja sitten käy unille jo melkein nälissään. Ja pitäisi jaksaa nukkua pari-kolme tuntia.

Mutta eipä näin ole ollut. Meillä on syöttövälit ollut välillä jopa yli 5 tuntia, kun nukkuu pitkät päiväunet. Vauva nyt 6kk.

Tietysti täytyy olettaa, että maitoa riittää ja saa vatsansa täyteen, silloin kun syö.

Itse kannatan mieluummin syöttöjä harvemmin ja silloin syödään kunnolla. Eikä niin että tunnin välein pikku huikat. Saako silloin edes tarpeeksi rasvaista takamaitoa?!

Sitten kun vauva alkaa olla jo kiinnostunut ympäröivästä maailmasta, on helppo pitkittää syömistä viihdytyksellä, jolloin saat syömisen ja seuraavan nukkumaanmenon lähemmäs toisiaan. Eli minä ainakaan en ole syöttänyt vauvaa heti hänen herättyään, ellei nyt sitten itke - tietenkin.

Tällaisia sekavia (?) mietintöjä...

Anselmi

Vierailija
5/17 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan ainakin tuon 2 kk nukkumaan ihan sen mukaan miten syö....

Vierailija
6/17 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitin sitä, että mielummin suunnittelisin sen nukkumaan laiton sen mukaan miten syö, eikä toisin päin. Ja muutenkin itse kannatan (näin yhden lapsen kanssa) vauvan ehdoilla elämistä. Meillä ei ainakaan 2 kk ole vielä oikein mitään rytmiä, päivästä kiinni. Nyt syö jo kolmatta päivää tosi tiuhaan rintaa, ei ole mistään 3 tunnin syöttöväleistä tietoakaan.

Olen huomannut, että sairaalassa kun eletänn säännöllisesti kellon mukaan, ja herätellään vauvoja syömään, jotkut luulevat että kotonakin vauvat elelevät kellon mukaan, syövät tasaisin välein. Mutta meillä ei ainakaan tosiaankaan voi kelloa katsoa....

Vierailija
7/17 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kk, minäkin annoin aina tissiä ennen nukkumaanmenoa, jolloin oli kulunut 1-1½ tuntia edellisestä syötöstä. Mutta noin kuukausi sitten aloin pikkuhiljaa kokeilemaan saisinko syöttöjen väliä pidennettyä ja en antanutkaan aina ennen unia tissiä. Tytön uniin se ei vaikuttanut mitenkään. Eli samanlaisia pätkiä nukkuu edelleen, vaikka ei saakaan maitoa ennen päikkäreitä! Ja kun syöttöjen väli pitenee, niin vauva syö kerralla itsensä täyteen, eikä vain muutamaa imua :)

Vierailija
8/17 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tissiä ennen unille menoa ja etenkin ennen pitkää lenkkiä. Viime aikoina neiti on kieltäytynyt syömästä, eli ei ole nälkä. Nukkuu tosiaan silti 2-3 tuntia, joskus lähemmäs neljäkin. Sitten herättyä onkin hirveä nälkä, mutta ei minusta herää mitenkään nopeammin nälkäänsä - itse asiassa nukkuu nykyään helpommin pitkiä unia, vaikkei vaunut liiku. (Eilen sain itsekin nukkua tunnin päikkärit lenkin jälkeen, ihan luksusta! :)) Mutta silti edelleenkin tarjoan tissiä, jos tiedän että edessä on pakosta pitkä väli ennen kuin voin pysähtyä tarjoamaan, esim. jos olen lähdössä autolla johonkin. Jos ei syö, niin eiköhän sitten pärjää sen verran aikaa.

-Osse ja typy 10vk

Vierailija
9/17 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei suostu muuten nukkumaan..

Vierailija
10/17 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en mä mitään sairaalan kolmen tunnin syöttövälejä noudata :), meillä syötiin sairaalassa vähintään tunti kerrallaan tunnin tai kahden välein ihan lapsen tahtisesti, että turhaan tulivat herättelemään kun meillä oli tiheämpi väli kuin heidän kaavoissa. Esikoisen kanssa syötiin vielä pitkään jopa 5 tuntia kerrallaan, ja alle tunnin välein muuten.

Mä laitan lapsen nukkumaan kyllä sen mukaan kun on väsynyt. Ja mietin tosiaan että pitäisikö tissittää vielä ennen vaikka äskettäin syönyt. Mutta kiitos vastauksista kaikille.

Vierailija
11/17 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä tehtiin myös niin, että syöminen määräsi päiväuniajan. Siinä se aikataulu muokkautuu sitten itsestään pikkuhiljaa. Laitoin vauvan aina ulos n. keskipäivän aikoihin, jos olin siihen aikaan syöttänyt. Välillä siis laitoin 11 jälkeen ulos pitkille päikkäreillä ja välillä se voisi mennä melkein yhteenkin ennen kun päästiin ulos, mutta eipä ainakaan herännyt heti nälissään vaan nukkui kolmekin tuntia putkeen.

Vierailija
12/17 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmallista tässä se kun nukkuu joskus 3 h päikkärit ja kun herää niin on tietty tosi nälkäinen eli syö. No siitä 1-1½ h taas uusille päikkäreille, eli tässä kohtaa en ole varma tissittelisikö taas vai ei. No olen nyt tehnyt kompromissin, eli mikäli tuo 1½ h kulunut edellisestä syönnistä niin tissittelen ja jos tunti vaan niin en sitten, paitsi tietenkin jos vauva sitä vaatii.

Jatkossa kyllä, kunhan kasvaa isommaksi, niin pyrin kyllä eroon noista pienistä tissittelyistä siksikin että nukkuminen ja syöminen tulee erotettua.

Vierailija
13/17 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tarjonnut tissiä ennen päiväunia, jos ei ole nälkäinen ei syö. Mut jos on syönyt vasta ja alle tunnin päästä nukahtaa uudelleen en kyllä ole tissiä tarjonnut vaan antanut nukahtaa. Tarvittaessa sit syödään välillä ja jatketaan unia. Mut kaikki tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Vierailija
14/17 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Ei sitä kellosta tarvitse katsoa, että milloin syödään, mutta ei vauvalla ole nälkä yleensä useammin. Vauva siis usein itkee muustakin syystä ja hiljenee kyllä tissille, mutta mielestäni on parempi etsiä oikea syy itkulle ja syöttää vain kun on oikeasti nälkä. Sitten vauva syö enemmän ja haluaa ruokaa vasta n. 3-5 tunnin päästä uudelleen. Yleensä äiti oppii lukemaan lastansa, eli kuulemaan itkusta onko se nälkäitkua, vai jotain muuta. Kannattaa ainakin yrittää kuunnella, ajan kanssa sen oppii jos yrittää.

Syömisen jälkeen vauva on virkeimmillään ja hyvällä päällä. Silloin vauvaa EI laiteta nukkumaan, vaan sen kanssa leikitään. Eri asia on ihan vastasyntyneet, jotka nukkuvat ns. vähän väliä. Rytmi alkaa tulla siinä 3kk iässä. Leikkimisen jälkeen vauva väsyy ja kun ilmoittaa olevansa väsynyt, niin sitten nukkumaan. Jos vauva ei ilman tissiä suostu nukkumaan, niin vanhemmat yksinkertaisesti toimivat väärin. Väsynyt vauva nukkuu, kun olosuhteet tehdään sille suotuisiksi. Yleensä riittää, että vauvan vie samalla rituaalilla joka päivä nukkumaan, niin vauva tietää jo, että nyt on nukkumisaika. Ei kannata alkaa ns. pelleilemään, eli menemään itse nukkumaan viereen tai tarjoamaan sitä tissiä (sitä siis annetaan kun vauvalla on nälkä, ei silloin kun vauva itkee väsymystään). Vauvaa ei tarvitse itkettää, päinvastoin, näin vauva oppii sen, ettei tarvitse itkeä, kun häntä kuunnellaan muutenkin ja hänen tarpeensa osataan tulkita oikein. Kun vauva herää niin sillä on tietenkin hurja nälkä, eli sitten ruokaa. Ja sitten taas leikkimistä. EIkä tosiaan kannata kellosta katsoa, että kauanko vauvan pitää nukkua, tai leikkiä, mutta yleensä se rytmi tulee sitten ihan itsekseen. Meidän 6kk vauva leikkii n. 1.5h ja sitten haluaa nukkumaan. Nukkuu ulkona joka päivä päikkärit vaunuissa, ilman, että rattaita pitää heilutella tms. 3h. Kahdet päikkärit päivällä ja illalla on pidempään hereillä ja nukkuu iltaisin vielä 30min sylissä kun sille lauleskelen. Sitten iltakylvetys ja nukkuu kuin tukki 21-08. Kerran, pari syötän yöllä jos vauva ilmoittaa että haluaa ruokaa.

Kannattaa siis luottaa äidin vaistoon. Kokeile tätä ruoka ja nukkumisjärjestelyä ja huomaat parissa päivässä, että kaikki loksahtaa paikoilleen.

Seirana

Vierailija
15/17 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viestistäsi. Tuo kuulostaa hyvältä ja toimivalta systeemiltä, ja aion tuossa 3 kk tietämillä siirtyä täysin tuohon systeemiin. Tiedän että n. 1-1½ h päästä edellisistä unista vauvani alkaa " kinata" ja tiedän että se johtuu väsymyksestä (haukottelee myös yms.), mutta jotenkin vaan silti " hairahdun" tarjoamaan tissiä. No hän tietty tarttuu siihen innolla ja joskus nukahtaa sitten siihen ja laitan siitä ulos nukkumaan, välillä kuitenkin syö vähän ja alkaa kiukuta taas jolloin laitan nukkumaan. Tavallaan tuolla tissin tarjoamisella varmistan että onko siis väsymystä vai nälkää, mutta eiköhän kohta ole jo aika uskoa että nukkumatti se vain kutsuu ja päikkäreistä selviää ilman että on minuutti sitten tankattu. Ja toisaalta, koska meillä on tuo puklailu ongelmana niin sikälikään ei niin järkevää syöttää juuri ennen nukkumaan menoa.

Vierailija
16/17 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava huomata, että muutkin miettivät samoja asioita...

Meillä 3 vko vanha tyttö, joka nukahtaa vain ja ainoastaan rinnalle. En edes tiedä voiko tämän ikäiseltä vaatia muuta? Eli meillä syödään aina herätessä ja samoin siinä vaiheessa, kun pieni taas väsähtää. Nyt vauva jaksaa olla hereillä hyvin lyhkäisiä aikoja, yleensä max tunti. Toisinaan illalla voi kuitenkin olla hereillä jopa 3 h. Ruoka harvoin tässä vaiheessa maistuu tai syö siis hetken, mutta nukahtaa nopeasti.

Meillä ei ole käytössä, ainakaan vielä, tuttia. Miten teillä muilla, onko tutti käytössä? Olen muutaman kerran koettanat hänelle tutin antaa ja hän on sitä suostunut syömään, mutta minulla on ihmeellinen fiksaatio tuon tutin kanssa ja en sitä haluaisi ottaa käyttöön... Typerää varmaankin?! Esikoisen kanssa annoimme tutin 3 kk iässä ja se annettiin vain esim. lenkillä ollessa, jos tuli kesken matkan hätä ja myöhemmin siinä vaiheessa kun meni yöunille. Kuulostaa varmaankin hullulta ja itsensä kiusaamiselta tämä tutin " pihtaaminen" :-)

Vierailija
17/17 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös sillä kannalla, että unta, ruokaa, leikkimistä ja taas unta. Eli en anna tissiä vauvalle ennen unille menoa, jos ei sitten satu vaikuttamaan sekä nälkäiseltä että väsyneeltä. On esim. jaksanut valvoa pidemmän pätkän edellisen syötön jälkeen ja vaikuttaa nälkäiseltä. Jos on vain väsynyt, laitan vaunuihin ulos nukkumaan ja helposti nukahtaa (on tottunut tähän - ainakin tällä hetkellä nukahtaa helposti, nyt ikää 4 kk).

Sittenkin, jos päädyn tarjoamaan tissiä ennen unille menoa - päivällä en anna nukahtaa tissille ollenkaan. Heti kun näyttää siltä, että tissi jää suuhun eikä sitä syödä - jää odottamaan unta - irti ja sitten pystyyn röyhtäisemään. Ja vasta pienen hetken päästä nukkumaan.

Pienempänä rytmi oli päivällä aina niin, että tyttö ei syönyt juuri ennen unia - nyt saattaa yksittäisenä kertana valvoa niin, että onkin jo nälkä ja väsy samaan aikaan. Ja meillä nukutaan kyllä hyvin lyhyitä unia - sykli on aikas pieni.

Mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka nukuttavat tissille päivälläkin. Meidän esikoispoika kun ei muuta vaihtoehtoa kelpuuttanut alle 4 kk iässä aikanaan. Sen jälkeen kyllä. Ja tätä nuorimmaista nukutan edelleen tissille yöunille -- nukahtamisaika tankkauksen yhteydessä vaihtelee niin hurjasti vielä, että muuta en edes yritä. Joskus tarjoilen tuttia, mutta ei kelpaa (pienempänä kelpasi sitten, kun ei ole enää nälkä, mutta tikutti tissiä). Yöunille nukahtamisen muutan sitten kertaheitolla vähän vanhempana.