Miksi poistettiin ideani vähävaraisten auttamisesta?
Olen siis hyvällä asialla ja haluaisin kuulla muiden kantoja, ennen kuin vien ideani eteenpäin. Mutta ilmeisesti modet poistivat aloitukseni? Miksi? Halusin siis kuulla näkökantoja, että mitä jos diakonian/sossun antaman ruokalahjakortin kauppaan lisäksi saisi myös pienen reseptivihkon, missä helppoja ja edullisia kotiruokaohjeita ostoslistoineen. Nykyisin monesti tullut meinaan vastaan, että niillä ruokakorteilla ostetaan mikropitsoja ja valmiseineksiä ja jopa valmissalaatteja. Eihän se edistä taloutta eikä hyvinvointia Mielestäni se tieto voisi auttaa elämässä enemmän kuin pelkkä raha. Vai mitä mieltä muut ovat? Onko ihan tyhmä idea?
Kommentit (83)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Samaa mieltä kuin moni muukin. Netti on pullollaan edullisia ruokaohjeita. Usein kyse vaan on siitä, että sillä diakoniassa käyvällä on paljon muitakin ongelmia kuin vain rahapula. Tietävät kyllä, miten pitäisi tehdä, mutta voimavarat ei vaan riitä.
Ymmärrän hyvin tämän. Mutta jos koitettaisiin auttaa tekemällä kaikki mahdollisimman helpoksi tälle avustettavalle. Eli sinulla on jo se valmiiksi saatu rahakortti kädessä, jolla olet menossa kauppaan ostamaan sitä huonoa einespitsaa. Jos sinulla on samalla helppo ohje ja kauppalista kädessä esim. Osta se pakasteen sipuli-perunasuikaleet, kasvispussi ja kerma ja kinkku + sekoita sekaisin ja laita mikroon 15 minuutiksi. Tai mitä ikinä. Niin Eikö se helpottaisi arjessa ja tulisi parempi olo kun on saanutkin tehtyä sitä ruokaa sen ravintoarvoiltaan kämäsen einespitsan sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät kuka kaupassa maksaa diakonialta tai vastaavalta saadulla lahjakortilla ja kuka vaikka mummoltaan saadulla? Käsittääkseni kortit eivät eroa toisistaan mitenkään ulkonäöllisesti. Ja toisekseen, miksi sinä kyttäät muiden ostoksia? Vai väitätkö nyt olevasi myyjä?
Olen kyllä myyjä ja nyt tullut useasti myös vastaan monessa vähävaraisten someryhmässä, että jengi esittelee näitä löytöjään kuvien kanssa ja näyttää mitä osti sillä Diakonilta saadulla 40€:llä. On siis ainakin voimia kuvata someen einesostoksiaan, niin se laittoi miettimään myös. Samalla vaivalla voisi lukea sitä vihkosta ja tehdä se jauhelihakeitto?
Miksi et opiskellut ravitsemusterapeutiksi vaan jäit myyjäksi? Kun muiden ravitsemus noin kiinnostaa.
Mikropizza maksaa 2€ suunnilleen. Sillä ei kyllä mitään pellillistä pizzaa saa tehtyä. Kerran laskin tarvikkeiden hinnan ja taisi olla 20€ tuntumassa loppusumma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain opetusta ja valistusta järjestetään, niin suosittelen niille 5000 e tienaaville, joilla ei rahat riitä. Näistähän oli just juttua mediassa. Moni näistä ei jutun mukaan edes tiedä mihin niiden rahat menee. :D
Köyhille tuollainen höveliys ei olisi mitenkään mahdollista.
Eikö ole? Miksi niille köyhille tulee joka ikinen kuukausi niitä yllätyslaskuja? Laskuja, jotka vain tulevat ja ovat sitten aivan kauhistus kun ei olekaan rahaa maksaa palvelua ja/tai tuotetta jonka on ostanut.
Minä olen köyhä. Laskut eivät tule minään yllätyksenä, ei vain ole varaa maksaa niitä. Ja kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin moni muukin. Netti on pullollaan edullisia ruokaohjeita. Usein kyse vaan on siitä, että sillä diakoniassa käyvällä on paljon muitakin ongelmia kuin vain rahapula. Tietävät kyllä, miten pitäisi tehdä, mutta voimavarat ei vaan riitä.
Ymmärrän hyvin tämän. Mutta jos koitettaisiin auttaa tekemällä kaikki mahdollisimman helpoksi tälle avustettavalle. Eli sinulla on jo se valmiiksi saatu rahakortti kädessä, jolla olet menossa kauppaan ostamaan sitä huonoa einespitsaa. Jos sinulla on samalla helppo ohje ja kauppalista kädessä esim. Osta se pakasteen sipuli-perunasuikaleet, kasvispussi ja kerma ja kinkku + sekoita sekaisin ja laita mikroon 15 minuutiksi. Tai mitä ikinä. Niin Eikö se helpottaisi arjessa ja tulisi parempi olo kun on saanutkin tehtyä sitä ruokaa sen ravintoarvoiltaan kämäsen einespitsan sijaan?
Ei helpottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea, mutta jos on esim. diabetes niin on tärkeää saada jotain tosi nopeaa suuhunsa ja se ei useinkaan ole se terveellisin vaihtoehto. Henkilö, jolla on verensokeri tarpeeksi alhaalla ei voi odottaa tuntikausia kun ensin tekee ruokansa. Sama pätee kesäisin nestehukkaan.
Tuota varten diabeetikoilla voi olla joku pieni hiukopala valmiina. Mutta pitäähän hänen silti myös syödä jotain oikeaa ruokaa joka päivä. Vai onko menty helpoimman kautta ja aina syöty jotain tosi nopeaa?
Outoa että diabeetikko olisi kuolemaisillaan matkalla sinne diakoniaan ja kauppaan. Omalla puolisolla diabetes ja osaa ainakin syödä tavallista kotiruokaa ja urheilee suunnattomasti. Toki voi olla se mehupullo mukana repussa tai joku pieni sokerikarkki taskussa mutta ei hän ole ikinä valinnut kaupasta mitään einespitsaa vaikka sen tuoreen parsakaalin sijaan
Vierailija kirjoitti:
Miksei näitä vihkosia sitten jaeta ihan kaikille? Koska hyvin toimeentulevat syövät automaattisesti terveellisesti ja ovat mestarikokkeja, niinkö? Ap, ideallasi ei todellakaan auteta yhtään ketään.
Pakko mainita, että ainakin omassa lähipiirissä ne rikkaat syövät ihan pula-ajan ruokia ja tekevät ruokansa itse. Ei toki automaattisesti ole mestarikokki jos kaikki aika ja kiinnostus menee menestymiseen ja työntekoon, mutta kyllä he rahanarvon ymmärtävät ja joka päiväinen ruoka maksaa. Sitten on valintoja tekeekö itse terveellistä ja säästää ruokamenoissa ja lääkärikuluissa. Vai meneekö helpoimman kautta ja ostaa niitä valmiita, epäterveellisiä ja kalliita ranskanperunoita.
Ei köyhä osaa laskea, että niillä jauhoilla ja muilla saa tehtyä aterian myöhemmin. Köyhä pystyy ajattelemaan vain yhtä ateriaa kerralla. Siksi sille on ihan turhaa mitään neuvoakaan.
Tavallisesti köyhät eivät osaa lukea tai ajatella niin turha idea.
Vierailija kirjoitti:
Miten mä tämän nyt muotoilisin. Moni on tavallaan "henkisesti halvaantunut" ja vaikka olisi minkälaiset ohjeet nenän edessä, niin ei vaan pysty eikä kykene. Ne taas, jotka eivät ole "henkisesti halvaantuneita", osaavat kyllä ihan itsekin käyttää rahansa järkevästi ja tehdä ruuat itse. Oma lukunsa on tietenkin ne, jotka eivät viitsi, mutta ei se ohjevihkonen kourassa auttaisi viitsimään yhtään sen enempää.
En tiedä, millaista taloudenhoitoa nykyisin peruskoulussa opetetaan, mutta jos epäillään, että meillä kasvaa nuoria, jotka ovat ihan tutkalla raha-asioiden hoidosta, silloin se opastus pitäisi laittaa sinne peruskouluun, kun ei vielä ole vastuussa omasta taloudenhoidostaan. Mun äitini, joka on siis vain kansakoulun ja kauppakoulun käynyt, työskenteli nuoresta lähtien kirjanpitäjänä. Mä sain lapsuudenkodistani kaksi taloudenhoitoni kannalta tärkeintä neuvoa: mitään muuta kuin asunto ei osteta velaksi ja vuosibudjetti pitää aina tehdä ja sitä myös noudattaa. Monella suomalaisella ei ole hajuakaan, paljonko rahaa mihinkin menee. Ja moni suomalainen ei osaa ennakoida just siksi, ettei ole hajuakaan, mihin rahat lopulta menee. Ja sekin vielä, että jos tulee jokin yllättävä meno kuten vaikka lasku poliklinikkakäynnistä, - koska ei ole sitä budjettia tehtynä - ei älytä, sinne leipäjonoon pitäisi mennä nyt eikä vasta sitten, kun se poliklinikkalasku on jo ulosotossa. Pitäisi siis yrittää estää ihmisiä vajoamasta kaulaansa myöten suohon eikä antaa neuvoja vasta sitten, kun siellä suossa on räpiköity jo ties kuinka pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin tämän. Mutta jos koitettaisiin auttaa tekemällä kaikki mahdollisimman helpoksi tälle avustettavalle. Eli sinulla on jo se valmiiksi saatu rahakortti kädessä, jolla olet menossa kauppaan ostamaan sitä huonoa einespitsaa. Jos sinulla on samalla helppo ohje ja kauppalista kädessä esim. Osta se pakasteen sipuli-perunasuikaleet, kasvispussi ja kerma ja kinkku + sekoita sekaisin ja laita mikroon 15 minuutiksi. Tai mitä ikinä. Niin Eikö se helpottaisi arjessa ja tulisi parempi olo kun on saanutkin tehtyä sitä ruokaa sen ravintoarvoil
Tottakai olen samaa mieltä, että rahan arvon ja ruoanlaiton opetus pitäisi lähteä jo ihan kotioloista. Mutta jos näin ei ole niin koulussa viimeistään. Mutta mielestäsi silloin on jo liian myöhäistä kun Diakoniasta haetaan ruokarahakortteja, niin Mitä mieltä olisit, että kaikille jotka tarvitsevat Kelalta raha-apua ensimmäisen kerran, niin sellainen ruokaohje ja hintavertailu vihkonen kotiin lähetettäisiin/toimistolla annettaisiin? Eli ihan yh-vanhemmille, työttömille, opiskelijoille ja muille, jotka ovat vaikka vain hetkellisesti hukassa? Silloin ei olisi liian myöhäistä vielä?
Nro 71: "Tottakai olen samaa mieltä, että rahan arvon ja ruoanlaiton opetus pitäisi lähteä jo ihan kotioloista. Mutta jos näin ei ole niin koulussa viimeistään. Mutta mielestäsi silloin on jo liian myöhäistä kun Diakoniasta haetaan ruokarahakortteja, niin Mitä mieltä olisit, että kaikille jotka tarvitsevat Kelalta raha-apua ensimmäisen kerran, niin sellainen ruokaohje ja hintavertailu vihkonen kotiin lähetettäisiin/toimistolla annettaisiin? Eli ihan yh-vanhemmille, työttömille, opiskelijoille ja muille, jotka ovat vaikka vain hetkellisesti hukassa? Silloin ei olisi liian myöhäistä vielä?"
No en mä tuota suoraan tyrmääkään, mutta yleensä ihmiset hakevat apua vasta sitten, kun asiat on jo aika pahasti pielessä. Tai sitten jotain Kelan tukia silloin, kun pääasiassa vielä osataan käyttää nettiä eikä olla vielä "henkisesti halvaantuneita". En kyllä osaa sanoa, miten itse olisin moiseen vihkoseen suhtautunut, jos sellaisen olisi saanut hakiessani äitiyspäivärahaa, lapsilisää tai sairauspäivärahaa. Ajattelitko, että toi reseptivihko olisi vain toimeentulotukiasiakkaille? Moni vähävarainen ei ole oikeutettu toimeentulotukeen ja just sen vuoksi joutuukin käymään leipäjonossa tai hakemassa diakonissalta apua.
Mä panostaisin kuitenkin enemmän peruskoulun opetukseen. Jos pölynimuri hajoaa eikä ole säästössä rahaa ostaa uutta, niin sitten kääritään matot rullalle ja viedään ulos tampattavaksi. Lakaistaan lattiat käyttäen harjaa ja rikkalapiota. Tarvittaessa pyyhitään kostealla ja sitten tampatut matot takaisin lattiaan. Tai jos tiskikone hajoaa eikä ole varaa uuteen, sitten vaan tiskataan käsin, kunnes säästössä on riittävästi rahaa uuden ostamiseen. Tai jos pesukone hajoaa, pestään nyrkkipyykkiä niin kauan, että pesukonerahat on kasassa. Osamaksu tuntuu monesti helpolta ratkaisulta ja jos maksu erä on vaan eismerkiksi kympin kuussa, niin eihän se paljon ole. Mutta kun niitä osareita onkin sitten useampia, niin alkaa jo tuntua. Jos on varaa maksaa osamaksu, on ollut varaa pistää joka kuukausi sen verran säästöönkin
Nämä ovat oikeasti vaikeita asioita ja mä ymmärrän sen, että jos elämä on ollut jo pidempään tasapainoilua rahan kanssa ja lisäksi terveyshuolia yms, niin helppoa täältä norsunluutornista olisi besserwisseröidä.
Vierailija kirjoitti:
Voi äly älä jätä. Kyllä jokainen tietää mikä on terveellinen ruokavalio jne, mutta jos on masentunut tai vastaavaa, on tärkeintä että ylipäätään syö jotain sekä ruokkii lapsensa. Väsyneenä ei jaksa välttämättä pipertää jokaista työvaihetta itse kun voi ostaa muutaman euron ruuan ja pääsee hieman helpommalla.
En silti tuomitsisi aloittajan ideaa.
Oikeastaan päinvastoin: nimenomaan helppojen reseptien kokkaileminen on virkistävää, kivaa ja terapeuttistakin puuhaa.
Meinaan että osaa sentään loihtia kivan aterian, se on jotakin mihin kaikki eivät pysty.
Tämän kirjoitan 40 vuotta depressiosta ja ahdistuksesta kärsineenä, köyhyydenkin läpikäyneenä, kokemuspohjaa siis löytyy
Nro 71: "Tottakai olen samaa mieltä, että rahan arvon ja ruoanlaiton opetus pitäisi lähteä jo ihan kotioloista. Mutta jos näin ei ole niin koulussa viimeistään. Mutta mielestäsi silloin on jo liian myöhäistä kun Diakoniasta haetaan ruokarahakortteja, niin Mitä mieltä olisit, että kaikille jotka tarvitsevat Kelalta raha-apua ensimmäisen kerran, niin sellainen ruokaohje ja hintavertailu vihkonen kotiin lähetettäisiin/toimistolla annettaisiin? Eli ihan yh-vanhemmille, työttömille, opiskelijoille ja muille, jotka ovat vaikka vain hetkellisesti hukassa? Silloin ei olisi liian myöhäistä vielä?"
No en mä tuota suoraan tyrmääkään, mutta yleensä ihmiset hakevat apua vasta sitten, kun asiat on jo aika pahasti pielessä. Tai sitten jotain Kelan tukia silloin, kun pääasiassa vielä osataan käyttää nettiä eikä olla vielä "henkisesti halvaantuneita". En kyllä osaa sanoa, miten itse olisin moiseen vihkoseen suhtautunut, jos sellaisen o
Mulle nää on itsestäänselvyyksiä enkä ole ikinä ostanut kotiin sen kummemmin materiaalia. Olen etsinyt niitä jätelava-ryhmistä ja toki WC-paperi ja ruoka ollut aina halvinta kaupasta. Velkaa ei ole ikinä ollut ja elämä on hyvää. Tein mm. Pari vuotta sitten säästöilläni maailmanympärysmatkan (12kk). Mutta tosiaan elämä on valintoja. En ole ikinä halunnut sitä merkkipaitaa tai pitsauunia. Tai kallista liskoa asumaan kotiini.
Niin ja siis lisäys edelliseen jätelavasta huonekalunsa hankkineen ja myös maailmanympärysmatkan tehneen viestiin: Mulla on hurjan hyvät säästöt todella pienillä tuloilla. Ja kyllä tupakoin. Juon jopa alkoholia runsaasti päivittäin. Olen silti saanut kymppitonneja säästöön huonosta palkasta. Elämä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi äly älä jätä. Kyllä jokainen tietää mikä on terveellinen ruokavalio jne, mutta jos on masentunut tai vastaavaa, on tärkeintä että ylipäätään syö jotain sekä ruokkii lapsensa. Väsyneenä ei jaksa välttämättä pipertää jokaista työvaihetta itse kun voi ostaa muutaman euron ruuan ja pääsee hieman helpommalla.
En silti tuomitsisi aloittajan ideaa.
Oikeastaan päinvastoin: nimenomaan helppojen reseptien kokkaileminen on virkistävää, kivaa ja terapeuttistakin puuhaa.
Meinaan että osaa sentään loihtia kivan aterian, se on jotakin mihin kaikki eivät pysty.
Tämän kirjoitan 40 vuotta depressiosta ja ahdistuksesta kärsineenä, köyhyydenkin läpikäyneenä, kokemuspohjaa siis löytyy
Hieno kommentti ja kiitos avoimuudestasi. Tähän juuri pyrkisin, helpottamaan ja innostamaan toisten arkea. Mutta sitten täältä tulee kommentteja että köyhät on tyhmiä jne. Eivät osaa lukea. Mutta itseasiassa kyllä pidän köyhää vähän tyhmänä, jos ei haluaisi edes yrittää tehdä vaikka sitä uunipellillistä kotipitsaa halvemmalla kuin 2 Atrian eineslättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain opetusta ja valistusta järjestetään, niin suosittelen niille 5000 e tienaaville, joilla ei rahat riitä. Näistähän oli just juttua mediassa. Moni näistä ei jutun mukaan edes tiedä mihin niiden rahat menee. :D
Köyhille tuollainen höveliys ei olisi mitenkään mahdollista.
Eikö ole? Miksi niille köyhille tulee joka ikinen kuukausi niitä yllätyslaskuja? Laskuja, jotka vain tulevat ja ovat sitten aivan kauhistus kun ei olekaan rahaa maksaa palvelua ja/tai tuotetta jonka on ostanut.
Minä olen köyhä. Laskut eivät tule minään yllätyksenä, ei vain ole varaa maksaa niitä. Ja kierre on valmis.
Kiinnostaisi kuulla enemmän. Laskuja on (mitä laskuja?), rahaa ei ole (miksi ei ole?). Moni muu selviytyy tästä vaikeasta kombinaatiosta. Kiinnostaisi tietää, miksi ei tässä tapauksessa.
Ei saa. Ja tämä on fakta. Tiedän sen, koska sain kuukausi sitten vihdoinkin oman asunnon kodittomuuden jälkeen ja voin kertoa, että kun sulla ei ole MITÄÄN, ei 40€ riitä alkuunkaan. Kahden viikon ruoat my ass. Öljyä tarvitaan paistamiseen, se maksaa. Mausteet maksaa. Se itse ruoka maksaa. Puhumattakaan siitä, että jos ei ole tarvikkeita kuten itselläni ei, ne maksavat. Paistinpannu, kattila,kauha, lasta, vispilä, leikkuulauta, astiat, ruokailuvälineet, kaikki maksaa.
Ei tässä väitettykään, että 40,- riittää keittiövälineiden hankintaan, vaan että 1-2 viikon ruuat saa sillä. Olisi aika kaukaa haettu ajatus, että noin alusta pitäisi aloittaa kuin sinun. Eikä sillä 40,- ruhtinaallisesti syö, mutta ihan riittävästi saa aineksia, jottei tarvitse nälkäinen olla. Ja kaupassa pitää valita ne kaupan edulliset oman brändin tuotteet. Moni täällä aina kehottaa leipomaan leivät itse, että siinä säästää paljon. Minä en siihen lähtisi, kotimaista ruisleipää saa 9 parin paketillisen noin eurolla, paahtoleipää samoin. Edullisimmat margariinit alle 40 senttiä, samoin tomaattimurska. Perunoita, porkkanoita, sipulia, omenoita, kananmunia, jauhelihaa, uunilenkkiä, kanan paistisuikaleita, joku leikkelepaketti, maitoa, pakastealtaasta pinaattia ja keittojuureksia, makaronia/spagettia, kaurahiutaleita, kasvis- tai lihaliemikuutioita, suolaa, sokeria, joku pippurisekoitusta, edullista kahvia tai teetä. Ihan varmasti noilla aineksilla pärjää, saa aamupalat, iltapalat ja kaksi lämmintä ruokaa päivässä, jauheliha- ja makkarakastiketta tai -keittoa, makaronilaatikkoa, munakasta, broilerpastaa jne.
Kuulostaa jälkeenjääneeltä, että kun joku sanoo, että 40 eurolla voi saada 1-2 viikon ruoatkin, kunhan kiinnittää huomiota kilohintoihin, valintoihin ja tekee itse. Niin joku valopää täällä huutaa että Ei riitä mun astioihin, kattilaan, öljyyn, vispilään, leikkuulautaan jne.!! Just oon muuttanut!! Ja vielä mausteet ja ruoatkin maksaa!!. No joo.
Kuinka tyhmällä ihmisellä ei ole yhtään säästöjä, mutta niitä osamaksuja kyllä? Köyhä tapaa olla tyhmä.
Ei joku keuhkokuume kenenkään taloutta sotke, haloo.