Uskoni lopetti ystävyyssuhteita
Käännyin kristittyksi eli tulin uskoon. Menetin useamman ystävyyssuhteen.
En ole puhunut eritysesti uskostani, korkeintaan sivulauseessa todennut. En ole ottanut puheeksi enkä ole tuputtamaan alkanut.
Muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (26)
Demonin riivaamat ihmiset tuntevat vihaa uskonasioita kohtaan.
Tärkeätä, että et ole tuputtanut. Kuinka lopullista tuo ystävyyksien loppuminen sitten onkaan. Voisiko olla, että kaverit vain ottivat askeleen taaksepäin ja odottavat nyt oletko täysin muuttunut, voiko sun kanssa tehdä / puhua samoja asioita kuin ennen?
Itselläni on kokemusta uskonnontyrkyttäjistä. Jos joku nykyisistä kavereistani ilmoittaisi tulevansa uskoon, olisin varmaan hetken varuillani. Mutta tosiaan, älä jatkossakaan tuputa. Erilaisuus on rikkaus, kunhan kukaan ei asetu toisen yläpuolelle.
Mulla on uskossa oleva ystävä, hän on aina ollut uskossa. Itse en ole eikä se ole meidän ystävyyttä haitannut. Juttua riittää eikä me puhuta uskon asioista juurikaan.
Yksi kaveri pisti välit poikki heti kun jaoin hengellisen laulun. Muutama on jäänyt pois ilman dramatiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele. Minä en ainakaan halua kuunnella jatkuvaa moralisointia ja saarnoja asioistani, tekemisistäni tai tekemättä jättämisistäni.
Oletko rento biletyttö
Vedä sinä runkkari käteesi vaan ja pidä perversiosi ihan omana tietonasi.
Kyllä jonkun verran ja osa ystävistä etääntyi. Se on surullista. Mutta sain uusia, kristittyjä ystäviä ja myöhemmin myös ei-kristittyjä.
Tsemppiä, Ap! Jeesus on kuitenkin se paras ystävä. Ja voit vaikka rukoilla Jumalalta uusia ystäviä!
Jumala antaa sulle varmasti uusia ystäviä! Vaikka tietysti harmi menettää ystäviä. Uskoontulo on kuitenkin parasta mitä ihmiselle voi tapahtua! Siunausta
Itse menetin kaikki ystäväni ja tuttavani,mutta osan kohdalla se oli minulle vain hyväksi. Suren yksinäisyyttäni toki,sillä seurakunnista ei sisäpiiriläisyyden vuoksi aitoja ystäviä oikein saa,mutta rukous antaa toivoa sinnekin missä ei toivoa ole. Pyydä johdatusta Jumalalta jokapäiväiseen elämääsi ja kohtaat mielenkiintoisia ihmisiä tilanteineen.
Oletko muuttunut mitenkään sen johdosta?
Voisihan sitä sanoa, että nämä uskonasiat on nyt minulle nyt tärkeitä mutta haluan olla ystäväsi edelleen. Ja että olen valmis puhumaan uskonasioista nyt tai joskus, jos tämä ystävä haluaa. Eli viesti on, että kunnioitat heidän rajojaan.
Monet voivat pelätä ns. tuputusta tai että ystävä on ns. hurahtanut. Mutta kun he näkevät, että olet edelleen ihan normaali ja tavallinen, niin pelot ehkä väistyvät. Voit myös rukoilla heidän puolestaan. Ja hyvään seurakuntaan ja sen toimintaan kannattaa mennä, älä jää yksin.
Raamattu ja Koraani on ihan täyttä passkaa, saaatana... Idioootit uskoo satuihin. Hah hah!
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttunut. Hyvään suuntaan, Olen empatiakykyosempi, ystävällisempi rauhallisempi ja koen enemmän tyytyväisyyttä ja onnea kuin ennen. Ap.
Mä uskon Jumalaan mutta en ikinä edes puhuisi kavereiden kanssa uskonasioista, ne ovat henkilökohtaisia. Tietävät että kuulun kirkkoon, enempää ei kiinnosta asiasta puhua.
Mulla on taas niin että osa suvusta kiihkouskoissa ja en ole samoissa uskoissa tai käsityksessä. Ei ole kuulunut heistä. Toki lähisukulainen on olemassa.
No itse ainakin joutuisin arvioimaan koko ystävyyssuhteen täysin uusiksi jos kävisi ilmi että toinen uskookin yhtäkkiä johonkin 2000 vuotta vanhoihin satuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttunut. Hyvään suuntaan, Olen empatiakykyosempi, ystävällisempi rauhallisempi ja koen enemmän tyytyväisyyttä ja onnea kuin ennen. Ap.
No tuo selittää enemmän kuin uskoon tulo. Mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaveri pisti välit poikki heti kun jaoin hengellisen laulun. Muutama on jäänyt pois ilman dramatiikkaa.
Kannattaa mieluummin rukoilla ystäviesi puolesta. Rukouksen voima on ihmeellinen. Eikä se ainakaan aiheuta kenellekään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mieluummin rukoilla ystäviesi puolesta. Rukouksen voima on ihmeellinen. Eikä se ainakaan aiheuta kenellekään haittaa.
Itse asiassa rukouksilla on useissa vertaisarvioiduissa tutkimuksissa osoitettu olevan nocebo-vaikutus rukoilun kohteelle.
Vierailija kirjoitti:
Demonin riivaamat ihmiset tuntevat vihaa uskonasioita kohtaan.
Jos tarkoitat "demonilla" kykyä rationaaliseen ajatteluun, niin kyllä.
En ihmettele. Minä en ainakaan halua kuunnella jatkuvaa moralisointia ja saarnoja asioistani, tekemisistäni tai tekemättä jättämisistäni.