Totaali-yh, onko sinulla joku varahuoltaja lapselle?
Siis sellainen ihminen joka voisi olla lapsen huoltaja. Itse mietin pitäisikö joku tällainen nimetä tai edes sopi jonkun kanssa asiasta.
Kommentit (11)
Meillä ei ollut. Mietin sitä kyllä usein. Lapsi nyt jo täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Lisäännyit suvuttomasti?
Lasten isä kuoli esikoisen ollessa pieni ja ennen toisen syntymää.
Ei ollut ja nyt kun lapset täyspäisiä 16 ja 18 vuotiaita olen todella helpottunut. Pärjäisivät vaikka minulle kävisi jotain. Oli kauheaa kun ei ollut ketään. En tiedä mihin lapset olisi joutuneet.
Ei ole, lastensuojelu kyllä järjestää lapselle väliaikaisesti asumisen jos sattuu että joutuisi vaikka itse sairaalaan.
Lapsia ei suoraan voi määrätä minnekään vaan huoltajuudesta päättää oikeus. Sain miehen lapsen huoltajuuden kun mies kuoli ja lapsen äiti oli kuollut jo aikaisemmin. Lapsi asui kanssamme joten hän ei joutunut muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, lastensuojelu kyllä järjestää lapselle väliaikaisesti asumisen jos sattuu että joutuisi vaikka itse sairaalaan.
Yleensä sen jälkestää kyllä ihan vanhempi itse tai lähiomaiset, sukulaiset, tuttavat jne. Jos heitä ei ole tai ovat kaikki estyneitä niin sosiaaliviranomaiset. Lastensuojelu ei ole automaattisesti kuviossa mukana.
Ei ja huolettaa. Olen miettinyt oheishuoltajuutta. Kuka siihen hommaan kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ja huolettaa. Olen miettinyt oheishuoltajuutta. Kuka siihen hommaan kelpaa?
Periaatteessa kuka vaan lapselle läheinen.
Me miehen kanssa mietimme aikoinaan, mihin lapsemme joutuisivat jos meille kävisi jotain ja sovimme lähisukulaisten kanssa asiasta. Kävimme oikeusaputoimistossa kirjoittamassa jonkinlaisen ns. testamentin, josta toiveemme kävi ilmi.
Lapsilla on oheishuoltaja