Miten gynekologille pääsee?
Pääseekö julkiselle vai onko mentävä yksityiselle ja maksettava itsesi kipeäksi?
Kommentit (77)
tilaa aika, yksityiselle, julkisella ei ole gyne, paitsi sairaaloissa
En kehtaisi maata nakupellenä jollain lavitsalla...
Samaa olen miettinyt, tekevätkö terveyskeskuslääkärit esimerkiksi lähetteen vai mitä.
Mutta ei kai nykyään mitään saa maksamatta järkyttäviä summia yksityiselle kun ei sinne VEROVAROIN MAKSETTUUN terveyskeskukseenkaan saa aikaa.
Ajanvarauksen voi tehdä soittamalla tai netissä. Samalla pääset selville hinnasta. Terveys edellä !
Terveyskeskuslääkäri voinee vilkaista, jos ei ole mitään erikoisvaivaa.
Ei sinne pääse jos ei mitään oireita ole. Paitsi ehkä hormonaalisen ehkäisyn hankinnan/uusimisen kautta joissain tapauksissa. Muuten on mentävä yksityiselle jos gynelle tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
En kehtaisi maata nakupellenä jollain lavitsalla...
Parempi sekin kuin katua liian myöhään.
No mikä vaivana? Nykyisin ei gynellä käyntiä suositella enää rutiinisti, vain jos on jotain vaivaa. Ja ehkäisy ei ole vaiva eikä siihenkään tarvitse gyneä. Hormonikorvaushoidot järjestyy myös nykyään yleislääkäriltä.
Nakupellenä ei tarvitse olla. Voit pitää paidan ja vaikka sukkaliivit päällä.
Laita kuva ja kerro mikä vaivaa, niin yritetään porukalla ratkaista?
Jos sinulla on jotain vaivoja alapäässä voit varata ajan julkiselle ja tk-lääkäri sitten joko hoitaa tai jos ei osaa lähettää eteenpäin mutta jos pelkän tarkastuksen vuoksi lääkärin vastaanotolle haluat niin joudut varaamaan ajan yksityiselle.
Pääset naistentautien-ja synnytysten erikoislääkärille eli gynekologilla varaamalla ajan joltakin yksityiseltä lääkäriasemalta.
Julkisella puolen ei ole gynekologi palveluja tarjolla, ellei ole havaittu lääketieteellistä vaivaa siellä yksityisellä josta voivat tehdä lähetteen julkipuolelle.
Yleislääkärit eivät ole alan asiantuntijoita eivätkä alapäitä niin vain tutki, itsestäni ajatus yleislääkäristä ronklaamassa alakertaa on vähintäänkin kyseenalainen, ei hänellä riitä asiaan tieto eikä taito.
Pääsin itse vuosi sitten julkiselta lähetteellä. Tosin ensin se tk-lääkäri kopeloi. En nähnyt siinä mitään järkeä, ja teki muutenkin mielestäni omituisia kommentteja.
En todellakaan tajua,mitä se tk lääkäri (Oli siis nainen) muka käsine kädessä tunnusteli?
Syynä oli kuukautisten poisjääminen melkein vuodeksi.
Eli on mahdollista päästä julkisellakin. Mutta yksityisellä pääsee suoraan,jos vain rahaa löytyy eikä tarvitse odottaa.
Tuskin ilman syytä kyllä pääsee julkisella.
Mä pääsin naistentautien polin gynelle kun menin ensin tk-lääkärille (odotusaika 6vk) ja hän teki lähetteen koska ei itse osannut vaivaani korjata, eikä ollut ultraakaan käytössä. Mutta mulla siis oli selvästi tutkimusta vaativaa oireilua. Ekasta ajanvarauksesta taisi mennä 3kk ennenkuin pääsin gynen käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
tilaa aika, yksityiselle, julkisella ei ole gyne, paitsi sairaaloissa
Meillä on ainakin yhdessä tk:ssakin. Suht Iso kaupunki. Tosin en tiedä onko kauaa. Silti sinne tekee lähetteen tk -lääkäri. Sairaala erikseen.
Rahalla