Ei jaksa käsitellä menneitä terapiassa
Raskasta lapsuutta, väkivaltaista ex liittoa ja kaikkea muuta huonoa. Auttaako näiden asioiden käsittely mitään?
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Auttaa. Terapia on raskasta, melkein sietämätöntä välillä. Mutta se helpottaa oloa pitkällä tähtäimellä. Voimia!
Kiitos. Harmittaa vaan että on tullut roppakaupalla tehtyä huonoja ratkaisuja.
Ei kaikki terapiasuuntaukset edes noihin menneisiin niin keskity. Itse olen käynyt dialektisessa käyttäytymisterapiassa (DKT) eikä siinä niistä menneistä niin puhuta, paitsi jos asiakas itse haluaa koska kokee että se lisää itseymmärrystä ja itsemyötätuntoa. Pääpaino on kuitenkin siinä, mitä ongelmia ilmenee tässä hetkessä, ja niiden muuttamisessa parempaan suuntaan.
Itse olen välillä tuonut esiin menneisyyttä, ja niistä on juteltu, koska olen itse kokenut että se on auttanut minua ymmärtämään, miksi olen kehittänyt sellaisen ajattelu- tai toimintamallin kuin olen kehittänyt, ja se on ehkäissyt itseni sisäisesti huonoksi haukkumista - on tuntunut menneisyyttä vasten täysin ymmärrettävältä ja luonnolliselta, miksi olen kehittänyt sen haitallisen ajattelu- tai käytösmallin. Mutta niistä malleista poisoppiminen ei tapahdu sinänsä menneisyyden muistelulla tai ymmärtämisellä, se on ihan nykyhetkessä tehtävää työtä.
Auttaa. Terapia on raskasta, melkein sietämätöntä välillä. Mutta se helpottaa oloa pitkällä tähtäimellä. Voimia!