Opettajat eivät palauta kokeita
Onko muilla sellaista ongelmaa, että lapsen opet eivät palauta tehtyjä kokeita? Meillä tämä on kutosluokkalaisella alkanut tänä talvena. Esimerkiksi matikassa on ollut joulukuun alun jälkeen jo 3 koetta, enkä ole nähnyt niistä yhtäkään. Aikaisemmin kokeet sai yleensä nähtäväksi, minkä lisäksi numerot tulivat aina myös Wilmaan hyväksyttäväksi.
Lapsi saa yleensä kiitettäviä, joten en usko että johtuu siitä ettei hän halua tuoda niitä näytille.
Onko tämä ihan normaali käytäntö, vai kehtaanko vaivata opettajia nipottamalla kokeiden perään? Reaaliaineita lapselle opettaa oman luokanopettajan lisäksi kaksi muutakin opea. Oma ope ja toinen aineope eivät enää palauta kokeita vanhemmille, toinen aineope palauttaa ja merkkaa numerot Wilmaan kuten ennenkin.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Tuttu opettaja on ihan burnoutissa, ja mm. 3kk sitten pidetyt kokeet tarkistamatta. Ei yksinkertaisesti ehdi, työpäivä on tupattu totaalisen täyteen.
Jospa käyttäisivät vaikka syyloman tai osan joululomasta ja mitä muita näitä opelomia onkaan ihan tälläsiin paperihommiin niin ei tarttis 9 kuukaudessa tehdä vuoden töitä. Mutta tämähän ei ole mahdollista kun opet on lomansa ansainneet kun on niin hiton kiirettä jatkuvsti
Pidän joka vuosi samat kokeet. Silti oppilaat (yläkoulu) eivät saa hyviä numeroita. He eivät jaksa/viitsi edes sen vertaa parehtyä koealueeseen, että kysyisivät kokeiden sisällöstä. Kerron myös tunneilla mistä aiheista tulee varmasti kysymys kokeeseen. Tälläkään ei ole vaikutusta osaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei yläkoulussa saanut kotiin yhtäkään tarkastettua koetta. Niitä sai käydä koululla katsomassa niin halutessaan tai vanhempainvartissa syksy/kevät näytettiin.
Koska kokeet pitää arkistoida. Osa lapsista ei tuo takaisin kokeita, joten enää ei anneta niitä mukaan.
Tämä on syy miksen itse anna ottaa mukaan. Meillä on kokeenpalautustunti ja silloin saa ottaa halutessaan kokeesta kuvan ja rauhassa käydä läpi koe tunnilla, mutta tunnin lopuksi ne palautetaan minulle. Jos tulee tilanne, että kokeen pisteet tai numero täytyy tarkistaa, niin sen on oltava koululla tallessa.
Yläkoulun aineenope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilas näkee kokeen. Vanhemmat eivät, eikä tarvitse.
No totta kai vanhempien pitää tietää miten kakaralla menee koulussa. Oletko "vähän" ääliö?
Oletko kuullut Wilmasta? Sinne tulevat koenumerot vanhempien kuitattavaksi.
Ap kirjoitti, että numeroita ei tule wilmaan.
Miksi harkitset pyytämistä valittamisen kera? Miksi edes haluat tehdyn kokeen?
Anna ihmisen opiskella itsenäisesti, äläkä puutu siihen, miten hän velvollisuuttaan suoritti, ellei hän nimenomaan pyydä sinulta neuvoa tai mielipidettä menneisiin asioihin.
Jos tarkoitus on hyödyntää nuorempaa sisarusta (eikä hyvän numeron saaneen ihmisen kuvaus koetehtävistä riitä, vaan haluat taktikoida täydellisyyttä), pyydä haluamasi, ja jätä moittimisen sävy tai selittely yksinkertaisesti pois. Ethän häpeä sitä, että sinulla on vahva tarve kontrolloida/auttaa muita jopa härskisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilas näkee kokeen. Vanhemmat eivät, eikä tarvitse.
No totta kai vanhempien pitää tietää miten kakaralla menee koulussa. Oletko "vähän" ääliö?
Ap kirjoitti, että numeroita ei tule wilmaan.
Ei vaikka erikseen opettajalta kysyisi?
Alakoulussa kokeet yleensä annetaan kotiin nähtäväksi. Yläkoulussa oppilaat näkevät vastauksensa tunneilla, mutta paperit palautetaan opettajalle. Kokeesta saa silloin ottaa kuvan. Vanhemmat voivat saada kokeesta valokopion, jos erikseen pyytävät. Itse olen joskus pyytänyt, kun opettajan vaihtuessa numerot yhtäkkiä tipahtivat kiitettävästä vitoseen. Huomasin, että ope oli arvioinut kokeen väärin, sellaistakin voi sattua, ja arviointi korjattiin. Kokeen numeron on tultava wilmaan hyvissä ajoin ennen todistusta. Todistuksen numero ei koskaan saa tulla isona yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei yläkoulussa saanut kotiin yhtäkään tarkastettua koetta. Niitä sai käydä koululla katsomassa niin halutessaan tai vanhempainvartissa syksy/kevät näytettiin.
Koska kokeet pitää arkistoida. Osa lapsista ei tuo takaisin kokeita, joten enää ei anneta niitä mukaan.
Tämä on syy miksen itse anna ottaa mukaan. Meillä on kokeenpalautustunti ja silloin saa ottaa halutessaan kokeesta kuvan ja rauhassa käydä läpi koe tunnilla, mutta tunnin lopuksi ne palautetaan minulle. Jos tulee tilanne, että kokeen pisteet tai numero täytyy tarkistaa, niin sen on oltava koululla tallessa.
Yläkoulun aineenope
Ei niitä kukaan tarkista. Osa opettajista sanoo, että jos virheellisesti (!) annettuun numeroon on tyytyväinen, tulee pysyä asiasta vaiti 😘
Kuka oikeesti valvoo muiden suoritusta JÄLKIKÄTEEN, ellei henkilö itse näytä suoritustaan ja ole valmis puimaan sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun aineenope
Ei niitä kukaan tarkista. Osa opettajista sanoo, että jos virheellisesti (!) annettuun numeroon on tyytyväinen, tulee pysyä asias
Tuo on kyllä aivan totta. Jos tietää ansainneensa seiskan, ja todistuksessa on ysi, kannattaa pitää suunsa kiinni.
Mä ainakin oon valmis näkemään paljon vaivaa valmentaakseni kokeeseen - mutta numeroa en koskaan kysy (tai seuraa Wilnasta), saati halua nähdä suoritusta paperilla. Kysyn vain, onko tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun aineenope
Ei niitä kukaan tarkista. Osa opettajista sanoo, että jos virheellisesti (!) annettuun numeroon on tyytyväinen, tulee pysyä asias
No ilmeisesti tarkistaa, kun rehtorilta tullut käsky, että jokainen arvioitu tehtävä täytyy säilyttää niin kauan kunnes lapsi pääsee 9. luokalta.
Vierailija kirjoitti:
Alakoulussa kokeet yleensä annetaan kotiin nähtäväksi. Yläkoulussa oppilaat näkevät vastauksensa tunneilla, mutta paperit palautetaan opettajalle. Kokeesta saa silloin ottaa kuvan. Vanhemmat voivat saada kokeesta valokopion, jos erikseen pyytävät. Itse olen joskus pyytänyt, kun opettajan vaihtuessa numerot yhtäkkiä tipahtivat kiitettävästä vitoseen. Huomasin, että ope oli arvioinut kokeen väärin, sellaistakin voi sattua, ja arviointi korjattiin. Kokeen numeron on tultava wilmaan hyvissä ajoin ennen todistusta. Todistuksen numero ei koskaan saa tulla isona yllätyksenä.
Nykyään koe on vain murto-osa todistuksen arvosanaa... Opettajilta vaaditaan monipuolisen näytön vaatimista, ts. sosiaalisuuden tulisi kompensoida teoreettista osaamista.
Minkään numeron ei pitäisi sikäli tulla yllätyksenä. Mielivaltaisuuteenkin on nyt varaa, uusien kriteerien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun aineenope
Ei niitä kukaan tarkista. Osa opettajista sanoo, että jos virheellisesti (!) an
Mutta kuinka kannattavaa on opettaa, että suosiminen/syrjiminen on ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään koe on vain murto-osa todistuksen arvosanaa... Opettajilta vaaditaan monipuolisen näytön vaatimista, ts. sosiaalisuuden tulisi kompensoida teoreettista osaamista.
Minkään numeron ei pitäisi sikäli tulla yllätyksenä. Mielivaltaisuuteenkin on nyt varaa, uusien kriteer
"Sosiaalinen konstruktio" 😁
Pääasia, että osaa wokettaa, on lipevä, mielistelevä, tms. Ei siinä mitään vanhoja homeisia hikisiä koeoapereita tarvita!
eikö kotiäideillä ole mitään muuta tekemistä ja elämää kuin kytätä lapsen koulukokeita ja kyseenalaistaa opettajan ammattitaitoa
Kokeet ja muut näytöt pitää säilyttää koululla 3 kuukautta peruskoulun päättötodistuksen saamisen jälkeen. 3 kuukautta on valitusaikaa.