Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihinkään ei Suomessa kannata palkata ammattilaista ellei tilaajana ole joku virasto tai muu pohjaton kassa

Vierailija
01.04.2024 |

Esim. pienehkön huoneen tapetointi johon menee 8 tuntia voi maksaa 1200 euroa (pelkkä työn ja suojausten osuus).

Iso osa kansasta joutuisi tekemään töitä verojen jälkeen noin 80-100 tuntia saadakseen tuon yhden pienen huoneen tapetoinnin maksettua. Realistisesti enemmänkin, koska harva voi laittaa koko palkkaansa säästöön, vaan leijonanosa menee asuinkustannuksiin, polttoaineeseen, ruokaan jne. ja säästöön jää kuukausittain ehkä muutamia satasia jos on onnekas.

Eli realistisesti pitäisi tehdä töitä jopa 3-6 kuukautta elämästään että saa maksettua yhden kahdeksan tunnin tapetoinnin!

Tällöin on vain äärettömästi loogisempaa opetella viikkokaupalla oikeaoppista tekniikkaa esim. ammattilaisten Youtube-kanavilta ja tehdä se itse.

Suomessa liki kaikki mahdollinen mikä ei ole luvanvaraista tehdään itse tästä syystä. Ne jotka jatkuvasti teettävät töitä ammattilaisilla ovat tahoja kuten virastot joiden raha on ns. isännätöntä eikä sen kuluttaminen ole itseltä pois eikä sen eteen tarvitse itse raataa, vaan se budjetoidaan virastolle automaattisesti kun parannuksille on tarve.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan se on osasyy siihen miksi suomessa on ihan käsittämättömän rumia vuokra-asuntoja. omistajien rahat ovat seinissä kiinni ja usein se vuokra-asuntokin on peritty eli ei ole rahaa laittaa senttiäkään mihinkään parannuksiin.

vuokranantaja ei pahaa pahuuttaan pidä siellä niitä repsottavia kellastuneita tapetteja tai paskaista maalipintaa, vaan niiden uusiminen veisi pelkästään parin seinän osalta puolen vuoden vuokratuotot.

ainoa vaihtoehto olisi tehdä työt itse ja maksaa murto-osa eli pelkät materiaalit, mutta moni on vanha tai raihnainen eikä kykene tähän, pintaremppaus on kuitenkin suht fyysisesti raskasta työtä.

Vierailija
2/5 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Iso osa kansasta joutuisi tekemään töitä verojen jälkeen noin 80-100 tuntia saadakseen tuon yhden pienen huoneen tapetoinnin maksettua. Realistisesti enemmänkin, koska harva voi laittaa koko palkkaansa säästöön, vaan leijonanosa menee asuinkustannuksiin, polttoaineeseen, ruokaan jne. ja säästöön jää kuukausittain ehkä muutamia satasia jos on onnekas.

No, mulla on palkka sellainen että siitä jää käteen kaikkien pakollisten juttujen (eli bensa, asunto, verot, ruokaan parisataa) noin 150 euroa kuussa säästötilille tai rahastoon. Jos oikein venytän penniä ruuasta niin 200 euroa.

Pitäisi siis omalla kohdallani tehdä töitä yli puoli vuotta että maksaisi tuollaisen puolen vuoden urakan pois. Lienee sanomatta selvää että todellakin teen kaiken itse joka ei vaadi sähkölupaa tai putkimiehen pätevyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen päivän urakan*

Vierailija
4/5 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiseksiko se ammattilainen pitäisi saada?

Vierailija
5/5 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei onnistu itse tekeminen, kaikessa. Voi tulla vielä kalliimpi lasku sen jälkeen, kun jälkiä korjataan. Entä tapaturmien riski, ellei ole ammattilainen. Tapetti voi mennä myös väärään kulmaan, hartiavaivainen ei sitä tee.