Miten hiukset alkavat mustua kun tuli 45 mittariin eli eikö harmaantuminen olisi ajankohtaisempaa?
Huomasin että ihan tummaa tulee takaraivosta ja niskasta ja olen aina ollut tummatukkainen, joskus nuorena värjäilinkin mutta en enää 15 vuoteen ainakaan. Kummallisen tumma päälaki kun ei valo heijastu hiuksiin vaan on luonnonvalo taivaalta.
Kommentit (3)
Olisiko suomalaisilla jotain tämänsuuntaista genetiikkaa, kun lapset ovat monet vaaleita ja sitten tummutaan kun aletaan aikuistua?
Oma lapsi on ollut vaaleampi vanhempiaan ja tummuminen tapahtuu meitä hitaammin. Mutta että keski-iässä, hmm? Hormonimuutoksia?
Me naureskellaan kampaajan kanssa mun hiusten väriä, joka tuntuu muuttuvan joka käynnin välillä. Normaali väri on keskiruskea, mutta välillä se taittuu punaiseen, välillä taas hyvin kylmiin sävyihin. Harmaita on ikään nähden vähän ja purkkiväriä hiukset ovat saaneet viimeksi vuonna 2021. Olen tehnyt seurantatutkimusta ja tullut siihen tulokseen, että veden laadulla on vaikutusta. Maalla pesun jälkeen hiukset ovat kiiltävämmät ja punainen pigmentti tulee esiin paremmin. Kotona vesi on kovempaa ja silloin kylmemmät sävyt ovat vallalla.
T N51
Mulla alkoi ensin hiukset tummua, olin siis alunperin blondi, ja sitten tuli harmaita. Läheiset sukulaiset ja tututkin luulivat minun ruvenneen värjäämään tukkaani, kun hiukset rupesuvat tummumaan. Sitten vasta oli pakko alkaa värjäyttämään, kun rupesivat harmaantumaan.