Suurin propellikeksintö sitten 1800-luvun syntyi vahingossa
Veneiden ja laivojen potkureiden suuri ongelma on kavitaatio. Se on ilmiö, jossa vesi alkaa kiehua paikallisesta alipaineesta potkureiden kärjissä. Kavitaatiokuplat kuluttavat potkuria mekaanisesti ja niistä syntyy ääntä. Ne myös laskevat hyötysuhdetta.
Sharrow Engineeringin potkureiden lavoissa ei ole kärkeä ollenkaan. Kavitaatiosta on käytännössä päästy eroon.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suurin-propellikeksinto-sitten-1800-…
Kommentit (8)
Mitä haluat tästä aiheesta keskustella? Pelkkä artikkelin kopioiminen ei ole keskustelunaloitus.
Vierailija kirjoitti:
Näitä keksintöjä taas... eli hintaa on varmasti tällaisella enemmän kuin kymmenellä tavallisella potkurilla.
Se taas tarkoittaa sitä että joku olematon syöpyminen potkurissa ei tunnu enää missään.
Oliskohan nää ne pointit tuossa:
"säästää polttoainetta noin 30 prosenttia ja melutaso laskee 80 prosenttia."
Palataan sitten asiaan kun on muitakin testejä kuin valmistajan hehkutus.
Vierailija kirjoitti:
Palataan sitten asiaan kun on muitakin testejä kuin valmistajan hehkutus.
Aivan, käytäntö on pikkuisen eri asia kuin teoria.
kavitointi on ongelma setämiesten kikkelimuskeliveneissä kun pikkupropelista yritetään repiä liikaa liikuttavaa tehoa irti. Laivoissa tämä ei ole mikään ongelma koska propelia käytetään sopivalla nopeudella.
Kun kavitoinnista on päästy eroon, ongelmana on edelleen levitointi...
Näitä keksintöjä taas... eli hintaa on varmasti tällaisella enemmän kuin kymmenellä tavallisella potkurilla.
Se taas tarkoittaa sitä että joku olematon syöpyminen potkurissa ei tunnu enää missään.