Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä jotain sairautta sairastava. Onko sinun tai puolisosi sairaus periytynyt lapsillenne?

Vierailija
29.03.2024 |

Mitä sairauksia teillä on?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole periytynyt vaimon laktoosi-intorelanssi lapselle. :)

Pakko kysyä, minkä ikäinen lapsi? Olet niin varma asiasta. :) 

No sitten lapsesi 30.v on perinyt sinun evoluution muovaavan kyvyn hyödyntää maitosokeria ravinnokseen. Maitosokerin hyödyntäminen ravinnoksi aikuisena on huomattavasti harvinaisempaa aikuisilla, kuin se, ettei sitä pysty hyödyntämään. 

Vierailija
22/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, koska en ole uskaltanut ottaa sitä riskiä, koska lääkäritkään eivät tiedä vielä ja kyse on elintärkeässä elimessä olevasta ongelmasta.

Omalla vanhemmallani on, hänen puoleisella serkulla on ja meillä sisaruksilla yksi pois lukien on ollut epäilyjä, muttei ole diagnoosia toistaiseksi. En oikein pidä siitä, miten serkullani on vanhempani ongelma ja miten monella meistä monesta sisaruksesta epäilyjä. Tuntuu näin maallikkona liian suurelta riskiltä. Ongelma ei myöskään löydy missään raskauden aikaisissa testeissä ja myöhemminkin pitää tietää, mitä etsii. Vanhemmallani alkoi ylipäätään vaivata vasta pitkällä aikuisiässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kun päätin etten lapsia tee. Tämä sairaus pysähtyy minuun.

Tuo on vastuullisesti tehty. Tiedän erään perheen jossa toisella vanhemmalla on periytyvä sairaus johon ei ole parannuskeinoa. Silti ovat lisääntyneet usealla lapsella. Osa lapsista on perinyt kyseisen sairauden ja lisääntyessään tulevat laittamaan sairautta eteenpäin. Mielestäni tuo on vastuutonta. Tuon sairauden hoitokustannukset ovat todella suuret. Tulee erittäin kalliiksi yhteiskunnalle.

Vierailija
24/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olispa sun vanhemmat ajatelleet samoin.

Kummallakaan vanhemmallani ei tätä sairausta ole, eikä sisaruksillani. sinulla sen sijaan on sellainen sairaus johon ei ole parannuskeinoa, mietipä sitä.

Vierailija
25/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä jonkun sairauden hoito tulee maksamaan yhteiskunnalle pitäisi olla toissijaista. Siis jos Suomi olisi vielä vahvan hyvinvoinnin yhteiskunta, jossa sairaista, lapsista, nuorista, vanhuksista ja vammaisista huolehditaan, niin siksi hän me veroja maksetaan mm.

Se, miten sairauden perinyt kärsii sairaudesta ja sen hoidoista tai jos edes ei saa riittävästi hoitoa tai sairaus ei ole edes hoidettavissa on vakava ja surullinen asia ja todella suuri kärsimys.

Itse en tiennyt suvun sairaus rasitteista kun aivan liian myöhään ja se on itseä syönyt tosi paljon henkisesti. Mutta miten voi ennakoida, ellei ole tietoa. Joka päivä toivon, ettei lapset joutuisi kärsimään suvun rasitteista, joita ihan liikaa.

Vierailija
26/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päihderiippuvainen ja peliriippuvainen. Saapa nähdä periytyykö. Molemmat vanhempani ovat päihderiippuvaisia. 

Toinen vanhemmistani on peliriippuvainen ja hänellä on myös epävakaa persoonallisuushäiriö. Hänen suvussaan on myös usealla skitsofrenia. Onneksi en ole perinyt mitään noista enkä laita geenejäni eteenpäin.

Vierailija
27/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, koska en ole uskaltanut ottaa sitä riskiä, koska lääkäritkään eivät tiedä vielä ja kyse on elintärkeässä elimessä olevasta ongelmasta.

Omalla vanhemmallani on, hänen puoleisella serkulla on ja meillä sisaruksilla yksi pois lukien on ollut epäilyjä, muttei ole diagnoosia toistaiseksi. En oikein pidä siitä, miten serkullani on vanhempani ongelma ja miten monella meistä monesta sisaruksesta epäilyjä. Tuntuu näin maallikkona liian suurelta riskiltä. Ongelma ei myöskään löydy missään raskauden aikaisissa testeissä ja myöhemminkin pitää tietää, mitä etsii. Vanhemmallani alkoi ylipäätään vaivata vasta pitkällä aikuisiässä.

Saako kysyä mistä sairaudesta kyse?

Vierailija
28/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päihderiippuvainen ja peliriippuvainen. Saapa nähdä periytyykö. Molemmat vanhempani ovat päihderiippuvaisia. 

Toivottavasti ei periydy, mutta oletko hakenut apua riippuvaisuuksiin?

Vierailija
29/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi "sairaus" periytynyt ja on lapsella hoidettu, kahta muuta perinnöllistä sairautta katsotaan vielä, että tulevatko. Toisen pitäisi näkyä ja toiseen ei ole välttämättä syynä perinnöllisyys. Toivottavasti näin, koska itselläni se on, mutta vanhemmillani ei. 

Mikä "sairaus"?

Vierailija
30/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmallani oli 1. tyypin diabetes, johon kuoli nuorena. Minulla ja lapsellani on tutkitusti geneettinen alttius siihen. Emme ole vielä ainakaan sairastuneet.

Vierailija
31/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia, mutta voin puhua kahden kroonisesti sairaan vanhemman lapsena. Olen perinyt molemmilta vanhemmilta IBS:n ja refluksin, ja toiselta yliliikkuvat nivelet, mitkä aiheuttavat mm. asento- ja liikkumisvirheitä. Samoin sain notkon S:n muotoisen selän.

Ja tässä siis ei niitä sairauksia, joita olen perinyt isovanhemmilta, isoisovanhemmilta jne.

Vierailija
32/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minä että isäni sairastamme Crohnin tautia. Toistaiseksi tauti ei ole lapsilleni puhjennut, mutta itselläkin se alkoi vasta yli 40-vuotiaana, isälläni 65-vuotiaana.

Vierailija
33/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi "sairaus" periytynyt ja on lapsella hoidettu, kahta muuta perinnöllistä sairautta katsotaan vielä, että tulevatko. Toisen pitäisi näkyä ja toiseen ei ole välttämättä syynä perinnöllisyys. Toivottavasti näin, koska itselläni se on, mutta vanhemmillani ei. 

Mikä "sairaus"?

Sydämen toimintaan liittyvä rakenteellinen/toiminnallinen asia.

Vierailija
34/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on geenivirhe, joka on aiheuttanut minulla 12 eri sairautta. Päätin heti diagnoosin saatua, että en hanki lapsia. En koe eettisesti oikeaksi synnyttää lasta kärsimään 24/7 kivusta ja monesta muusta sairaudesta. Periytymisen todennäköisyys on 50%.

Vierailija
35/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vastuullisesti tehty. Tiedän erään perheen jossa toisella vanhemmalla on periytyvä sairaus johon ei ole parannuskeinoa. Silti ovat lisääntyneet usealla lapsella. Osa lapsista on perinyt kyseisen sairauden ja lisääntyessään tulevat laittamaan sairautta eteenpäin. Mielestäni tuo on vastuutonta. Tuon sairauden hoitokustannukset ovat todella suuret. Tulee erittäin kalliiksi yhteiskunnalle.

No tässä tapauksessa olen kyllä poikkeus. On sen verran yleinen sairaus ja todella moni lisääntyy siitä huolimatta, minulla puhkesi teini-iässä ja jo silloin päätin etten lapsia tee. 

Vierailija
36/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lapsia, mutta voin puhua kahden kroonisesti sairaan vanhemman lapsena. Olen perinyt molemmilta vanhemmilta IBS:n ja refluksin, ja toiselta yliliikkuvat nivelet, mitkä aiheuttavat mm. asento- ja liikkumisvirheitä. Samoin sain notkon S:n muotoisen selän.

Ja tässä siis ei niitä sairauksia, joita olen perinyt isovanhemmilta, isoisovanhemmilta jne.

Mulla kans yliliikkuvat nivelet ja luultavasti Lapsellani myös. 

Tästä ja periytyvyydestä en tiennyt lapsia tehdessäni. 

Vierailija
37/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mutten pidä mitenkään sairautena, vaikka on siis kelakortissa merkintä, äidilläni löytyi kun minulla oli jo lapsia, lapset testattiin ja heillä osalla on osalla ei, minulla on sama geenivirhe. Toki on myös moni nivelrikko äitini puolelta, minullakin kuin myös siskollani. Isän puolelta sitten on tullut astmaa ja allergiaa. Minulla on myös refluksi, ollut vauvasta asti ja niin on äidilläni ja siskoni tytöllä. Vanhemmalla lapsellani on myös refluksi 

Vierailija
38/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on autismi, ja juuri tästä syystä en ole tehnyt lapsia. N35.

Vierailija
39/39 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei hätää. orpo ja purra kyllä leikkaavat kohta vastuuttomasti lisääntyviäkin ja kieltävät heidän lapsiltaan hoidot