bataatista asiaa vielä...
Täällä olikin vähän aikaa sitten bataatista juttua. Mutta vielä mietin paria asiaa...
Mitä bataattilajia käytätte? Itse en ole löytänyt muuta kuin sellaisen punaisen bataatin, joka on sisältä oranssi ja maistuukin melkein porkkanalta. Sen nimi taisi olla israelin bataatti, jos en ihan väärin muista, tai ehkä se ei ole edes mikään nimi vaan vain alkuperämaa...
Käyttääkö joku muu erilaista bataattia? Tiedän että on olemassa eri lajeja, mistähän niitä vain löytäisi...
Entä millä muussaatte bataatin? Itse olen muussanut sähkövatkaimella. Vatkaimiin jää hirveät määrät sellaisia " säikeitä" , ilmeisesti jotain kuitua? Onneksi vauvani ei ole paha sihtikurkku joten hyvin kelpaa sose, vaikka siinä aina noita sattumia onkin. Ne vaan tulee sitten aina kakassa pois ja välillä pelkään että aiheuttaa ummetusta pojalle. Mietinkin että olisiko ehkä muissa lajikkeissa vähemmän niitä säikeitä?
Ja vielä kyselen tyhmiä... Kuinka paksusti kuoritte bataatin? Tuossa lajissa, jota itse olen käyttänyt, on siis punainen kuori, sen alla vaaleaa, sitten tulee se oranssi sisus. Olen kuorinut tavallisella kuorimaveitsellä kahteen-kolmeen kertaan, jolloin se vaalea kerros lähtee kuta kuinkin kokonaan pois. Onkohan se vaalea kerros vielä sitä kuorta vai ihan syötävää?
Tämmöisiä mietin kun tuossa juuri keitin ison kattilallisen bataattia pojalle (eikä se edes riitä kuin ehkä viikoksi...). Kokeilin jo perunaakin uudestaan pojalle (aiemmin siitä tuli mahavaivoja) mutta nyt siitä tuli ihottumaa. :( Eipä löydy valmisruokia vauvalle montaakaan sorttia joissa ei perunaa olis. :(
Mie olen käyttäny vissiin sitä samaa lajiketta mitä sie, en ole löytäny täältä meiltä päin muuta. Soseutan ihan vaan haarukalla, survimella menee miun mielestä vähän liisteriks. Ja ihan tavan kuorintaveitsel yhden kerroksen olen ottanu pois, en ole itse huomannu maussa mitään omituista ja vauvakin on syönyt ilman mitään masuvaivoja tms. Säikeitä tosiaan tossa on, onneks ei meilkään ole vielä tahtia haitannut. Toivottavasti perunakin alkais teille sopia, se kun on suomessa kaiken ruuan " perusta" , ja toivottavasti vältytte muilta allergioilta kokonaan!