Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä päin sunnuntaita sanotaan pyhäksi arkipuheessa?

Vierailija
28.03.2024 |

Esim. Pyhänä menen Kaisan luo kylään tai pyhänä satoi paljon lunta. Ja tarkoittaa siis tavallista sunnuntaita. Missä päin on käytössä tuo puhetapa?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koko ikäni asunut Helsingissä, jo isovanhempani olivat täältä kotoisin, eikä meillä ole kukaan koskaan puhunut sunnuntaista pyhänä. En ole muittenkaan kuullut sitä tekevän, taitaa olla maalaisten juttuja. N62

Vierailija
22/26 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Meillä ainakin isovanhemmat puhuvat aina pyhistä ja ovat kainuulaisia molemmin puolin. Pohjois-pohjanmaalla olen myös kuullut käytettävän usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntai on pyhäpäivä, joten siksi sitä sanotaan myös pyhäksi. Sanontakin on *arkena ja pyhänä*, ei *arkena ja sunnuntaina*.

Vierailija
24/26 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali suomenkielinen sana, pyhäpäivä, tarkoittaa sunnuntaita ja milloin on jokin juhla kuten nyt pääsiäinen niin puhutaan juhlapyhästä ja lisäksi arkipyhät esim. tämä kuluva pitkäperjantai ja ensi maanantai, 2. pääsiäispäivä koska eivät satu sunnuntaille. 

Vierailija
25/26 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koko ikäni asunut Helsingissä, jo isovanhempani olivat täältä kotoisin, eikä meillä ole kukaan koskaan puhunut sunnuntaista pyhänä. En ole muittenkaan kuullut sitä tekevän, taitaa olla maalaisten juttuja. N62

Kyllä Helsingissäkin vietettiin yleisesti pyhäpäiviä ja edelleen niitä vietetetään. 

Muistan lapsuudesta Helsingissä 50-60-luvulla, kun vanhempien ja ystävperheiden kanssa usein pyhänä käytiin  katsomassa näyteikkunoita ja poikettiin jossakin kahvilassa. Ja oli paremmat ja juhlavammat vaatteet kaikilla päällä.

Vierailija
26/26 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Savo / Keski-Suomi, vanhemmat sukupolvet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi