Missä päin sunnuntaita sanotaan pyhäksi arkipuheessa?
Esim. Pyhänä menen Kaisan luo kylään tai pyhänä satoi paljon lunta. Ja tarkoittaa siis tavallista sunnuntaita. Missä päin on käytössä tuo puhetapa?
Kommentit (26)
Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Meillä ainakin isovanhemmat puhuvat aina pyhistä ja ovat kainuulaisia molemmin puolin. Pohjois-pohjanmaalla olen myös kuullut käytettävän usein.
Sunnuntai on pyhäpäivä, joten siksi sitä sanotaan myös pyhäksi. Sanontakin on *arkena ja pyhänä*, ei *arkena ja sunnuntaina*.
Normaali suomenkielinen sana, pyhäpäivä, tarkoittaa sunnuntaita ja milloin on jokin juhla kuten nyt pääsiäinen niin puhutaan juhlapyhästä ja lisäksi arkipyhät esim. tämä kuluva pitkäperjantai ja ensi maanantai, 2. pääsiäispäivä koska eivät satu sunnuntaille.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen koko ikäni asunut Helsingissä, jo isovanhempani olivat täältä kotoisin, eikä meillä ole kukaan koskaan puhunut sunnuntaista pyhänä. En ole muittenkaan kuullut sitä tekevän, taitaa olla maalaisten juttuja. N62
Kyllä Helsingissäkin vietettiin yleisesti pyhäpäiviä ja edelleen niitä vietetetään.
Muistan lapsuudesta Helsingissä 50-60-luvulla, kun vanhempien ja ystävperheiden kanssa usein pyhänä käytiin katsomassa näyteikkunoita ja poikettiin jossakin kahvilassa. Ja oli paremmat ja juhlavammat vaatteet kaikilla päällä.
Etelä-Savo / Keski-Suomi, vanhemmat sukupolvet.
Mä olen koko ikäni asunut Helsingissä, jo isovanhempani olivat täältä kotoisin, eikä meillä ole kukaan koskaan puhunut sunnuntaista pyhänä. En ole muittenkaan kuullut sitä tekevän, taitaa olla maalaisten juttuja. N62