Millaista pk-seudulla on asua?
Kertokaa te, jotka siellä asutte. Haluaisin tietää teidän kokemuksianne. Itsellä muistoja 80-luvulta, joten aikaa on vierinyt.
Kommentit (67)
Täällä Espoossa olen 35 vuotta viihtynyt. En muuttaisi pois.
Sellainen lähi-idän ja Afrikan risteytys. On ihan kivaa jos tykkää kehitysmaista. Tulet töistä ja puolet bussin matkustajista on pulleita raskaana olevia somalinaisia kymmenien lasten kanssa. Tuntuu niin kivalta elättää niitä😍
Vierailija kirjoitti:
Sellainen lähi-idän ja Afrikan risteytys. On ihan kivaa jos tykkää kehitysmaista. Tulet töistä ja puolet bussin matkustajista on pulleita raskaana olevia somalinaisia kymmenien lasten kanssa. Tuntuu niin kivalta elättää niitä😍
Kertoo juntti, joka ei ole täällä päin käynytkään.
Ihan tavallista elämää täällä vietetään. Töihin, kotiin, välillä kauppaan. Harrastus mahdollisuuksia on paljon. Ilmaisia esim. vapaaehtoistyö ja monenlaista muutakin. Ei tarvitse istua kotona, jollei halua. Kaikenlaisia tapahtumia on lähes joka päivälle. Ilmaisiakin kulttuuri tapahtumia on. Kuukausilipulla hsl:llä voi reissata niin paljon kuin haluaa. Metro on nopein kulkuväline. Helsingin laitamilta matkaa keskustaan n.30-40min. Metrolla n.20min riippuen asuin paikasta. Tervetuloa!
Olin siellä kuukauden, keskustassa asuen. Ihmiset säntäilee ei minnekään, kiireisinä muka. Sain tarpeekseni zombien oloisista vastaa tulijoista. Kiireisiä,yrmeitä, tyhjin käsin, juoksujalkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin siellä kuukauden, keskustassa asuen. Ihmiset säntäilee ei minnekään, kiireisinä muka. Sain tarpeekseni zombien oloisista vastaa tulijoista. Kiireisiä,yrmeitä, tyhjin käsin, juoksujalkaa.
Höpö höpö. Olen asunut Helsingin kantakaupungissa 80-luvun lopusta saakka eikä minulla ole kiire minnekään.
Suomessa on hirveä asua. Kateellinen kansa ja vittumaiset ihmiset.
En tiedä millaista olisi asua muualla Suomessa. Täällä tykkään siitä, että on paljon erilaisia mahdollisuuksia tehdä asioita, muualla ehkä ahdistaisi mahdollisuuksien vähyys. Minua ei myöskään haittaa se, etten tunne jokaista vastaantulijaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hirveä asua. Kateellinen kansa ja vittumaiset ihmiset.
No eikä ole. Pk-seutu on osa Suomea, eikä täällä ole kateellisia tai vittumaisia ihmisiä kuin ehkä Vantaalla, jossa asuu paljon junantuomia ja wt-porukoita.
Täällä on ihan samanlaista kuin muuallakin Suomessa. Samoja juntteja samoissa hommissa. Käydään töissä, kaupassa, ollaan kotona ja joskus käydään ulkona leffassa, syömässä, museossa tms. Ehkä enemmän monikulttuureja kuin muualla, mutta ei sen kummempaa.
Asun Espoossa pientaloalueella. Tunnen naapurini, ja osan kanssa jutellaan melko usein ja autetaan toisiamme lumitöissä, puutarhahommissa ja lainaillaan välineitä toisillemme. Tämä tuo tietynlaista turvaa ja yhteisöllisyyttä. Ihanaa on, ettei naapureita kuitenkaan kiinnosta kytätä mitä toiset tekevät eikä udella liikoja.
Harrastusmahdollisuuksia ja tapahtumia on paljon. Merelle pääsee helposti ja pieniä järviäkin on yllin kyllin. Saman päivän aikana saatan olla keräämässä mustikoita saaressa ja myöhemmin istun terassilla kuuntelemassa live jazzia. Talvella teen hiihtolenkin aamulla ja illaksi keramiikkakurssille. Paljon on ilmaksia tai halpoja ajanviettotapoja. En mä täältä muuttaisi muualle, paitsi ehkä ulkomaille.
Verrattuna mihin? Ja täällä on aika erilaisia alueita. Riippuu niin monesta asiasta.
Noh... Jos mietin vaikka tätä päivää. Oli kiva, kun pääsin kävelemällä käymään isossa ruokakaupassa ja Alkossa. Ei tarvitse autoa eikä välttämättä tarvitse käyttää julkisia.Matkalla katselin iloiten, kun lumet ovat sulamassa. Harmillisen paljon on liikennettä, josta aiheutuu ääntä. Tavallista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihan samanlaista kuin muuallakin Suomessa. Samoja juntteja samoissa hommissa. Käydään töissä, kaupassa, ollaan kotona ja joskus käydään ulkona leffassa, syömässä, museossa tms. Ehkä enemmän monikulttuureja kuin muualla, mutta ei sen kummempaa.
Muualla Suomessa ei käydä samalla tavalla ulkona syömässä saati sitten museoissa, paitsi ehkä muissa isommissa kaupungeissa.
Olen pikkupaikkakunnalta kotoisin, ja eroa elämäntyylissä ja asenteissa on kuin yöllä ja päivällä.
Hyvät puolet:
Monipuolinen kulttuuri- ja viihdetarjonta
Runsaasti työmahdollisuuksia eri aloilla
Kattava julkinen liikenneverkosto
Upeat ulkoilumahdollisuudet ja luonto lähellä
Lentokenttä lähellä
Huonot puolet:
Korkea asuntojen hintataso
Asuntopula ja vaikeudet sopivan asunnon löytämisessä
Liikenteen ruuhkat ja melu
Paikoin tiivis asutus
Ilmanlaatuongelmat
Täällä päin ketään ei kiinnosta, vaikka olisit pukeutunut yksisarviseksi. Se on vapauttavaa.
Todella hieno kesäkaupunki. Talvella aivan perseestä, ellei tykkää hiihtämisestä. Ladut pidetään paremmassa kunnossa kuin jalkakäytävät.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät puolet:
Monipuolinen kulttuuri- ja viihdetarjonta
Runsaasti työmahdollisuuksia eri aloilla
Kattava julkinen liikenneverkosto
Upeat ulkoilumahdollisuudet ja luonto lähellä
Lentokenttä lähellä
Huonot puolet:
Korkea asuntojen hintataso
Asuntopula ja vaikeudet sopivan asunnon löytämisessä
Liikenteen ruuhkat ja melu
Paikoin tiivis asutus
Ilmanlaatuongelmat
No aika hyvä lista, mutta en nyt erityisemmin nostaisi upeita ulkoilumahdollisuuksia ja luonnonläheisyyttä, kun sitä on kaikkialla Suomessa.
Huisin kivaa!