Miksi ihmiset luulee että verovähennys tarkoittaa sitä että verottaja maksaa kulut 100 %
Esimerkiksi kun yrittäjä saa vähentää verotuksessa jotain, luullaan että se ei maksa yrittäjälle mitään. Eihän se niin mene.
Vaan kun yrittäjä myy tuotteen kympillä ja on maksanut itse tuotteesta, jonka saa vähentää verotuksessa vitosen, ei tämä tarkoita sitä että verottaja maksaa sen vitosen. Vaan se tarkoittaa sitä, että verot maksetaan tuotosta 10-5 euroa. Jos yritys ei saisi vähentää verotuksessa mitään vaan kaikki verot maksettaisiin liikevaihdosta, suurin osa yrityksistä tekisi tappiota. Tämä nyt ei yritysmaailmassa mene ihan näin yksinkertaisesti, mutta usein näkee kommentteja "ei se maksa sille mitään kun sen saa vähentää verotuksessa". Ei se mene niin.
Tämä tuli mieleen tuosta matkakulujutusta, jossa tosi moni näytti luulevan, että verottaja maksaa matkat kokonaisuudessaan omavastuun jälkeen, vaikka ei sekään niin menee, vaan se matkoihin menevä laskennallinen (oma auto) tai todellinen (julkiset) kulu vähentää verotettavan tulon määrää.
Kommentit (8)
Ensin yrittäjän on tienattava verollisena kyseinen summa sitten vasta voi vähentää verotuksessa.
Sama virhekäsitys ihmisillä tuntuu olevan kotitalousvähennyksistä. Kritisoidaan sitä että rikkaat maksattaa remonttejaan verottajalla, vaikka todellisuudessa vähennyksen saa ainoastaan työn osuudesta ja sekin tosiaan on ainoastaan vähennys siihen mitä itse muuten maksaisi tuloveroina. Ei siinä lopulta kovin suurta alennusta saa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha sepustus. Se että sinä luulet ei tarkoita että muut luulee.
No enhän minä luulekaan, luitko tahallasi väärin vai etkö vain osaa lukea? Jos luet yhtään keskustelupalstojen kommenttia, niin moni luulee, niinkuin tuossa toisessa viestiketjussa näytti suurin osa luulevan, eikä ole uutta.
Vierailija kirjoitti:
Sama virhekäsitys ihmisillä tuntuu olevan kotitalousvähennyksistä. Kritisoidaan sitä että rikkaat maksattaa remonttejaan verottajalla, vaikka todellisuudessa vähennyksen saa ainoastaan työn osuudesta ja sekin tosiaan on ainoastaan vähennys siihen mitä itse muuten maksaisi tuloveroina. Ei siinä lopulta kovin suurta alennusta saa.
Kotittalousvähennys onkin muuten tässä poikkeus. Sen työn osuuden saa vähentää 100 % veroistaan. Mutta tosiaan vain se työn osuus, sitä ei saa esim. kuolinpesän omistamaan taloon vaikka siinä yksi jäsen asuisikin ja siinä on todella tiukat rahat mihin sitä voi saada. Tarvikkeista ei tosiaan saa senttiäkään. Minä näen tuon työllistämisenä, ihan sama työllistääkö rikas vai köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotittalousvähennys onkin muuten tässä poikkeus. Sen työn osuuden saa vähentää 100 % veroistaan. Mutta tosiaan vain se työn osuus, sitä ei saa esim. kuolinpesän omistamaan taloon vaikka siinä yksi jäsen asuisikin ja siinä on todella tiukat rahat mihin sitä voi saada. Tarvikkeista ei tosiaan saa senttiäkään. Minä näen tuon työllistämisenä, ihan sama työllistääkö rikas vai köyhä.
Ei siinä saa vähentää edes 100% vaan maksimissaan 2250€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enhän minä luulekaan, luitko tahallasi väärin vai etkö vain osaa lukea? Jos luet yhtään keskustelupalstojen kommenttia, niin moni luulee, niinkuin tuossa toisessa viestiketjussa näytti suurin osa luulevan, eikä ole uutta.
Se "tosi moni" tarkoittaa yhtä tai kahta, jotka eivät asiaa ymmärrä ja kahta erittäin aktiivista trollia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se "tosi moni" tarkoittaa yhtä tai kahta, jotka eivät asiaa ymmärrä ja kahta erittäin aktiivista trollia
Ei, kyllä tätä kohtaa ihan facessakin missä ihmiset ovat omalla nimellään ja todella paljon tätä käsitystä näkee.