Noin 9kk vauvojen maidon juonti ja nukkuminen...
Meidän pian 9 kuukautta täyttävä poikamme on aina nukkunut päiväunia vaihtelevalla menestyksellä, mutta nyt on muutaman päivän nukkunut aamupäivällä vain 30 minuuttia ja iltapäivänkin unet ovat olleet heikonpuoleiset. Kahdet päiväunet ovat olleet käytäntönä ja muutaman kuukauden, joten siinä ei ole mitään ihmeellistä. Sen sijaan unen määrä päiväsaikaa huolestuttaa, kun yhteensäkään ei tule nukuttua (parhaimmassa tapauksessakaan) kuin 3 tuntia ja nyt on nukuttu vajaata kahta tuntia. Öisin poitsu tosin nukkuu 11-12 tuntia heräämättä. Mitenkäs muilla?
Toinen kysymykseni liittyi maidon juontiin... Tissin syöminen ei enää tahdo kiinnostaa, joten imetän enää kolme kertaa päivän aikana ja muuten annetaan Tuttelia. Olen kuitenkin huolissani siitä, saako vauvamme riittävästi maitoa, kun ei sitä Tuttelia mene juuri 3 desiä enempää. Puuro tehdään veteen, mutta voisikohan siihen lisätä jauhemaista äidinmaidon korviketta? Miten lisätä maidon juomista / varmistua siitä, että maitoa menee tarpeeksi? Pissaa tulee paljonkin, riittääkö se mittariksi?
Neuvoista kiitollisena Kehrääjä
Kommentit (5)
Minäkin olen kuullut, että tämän ikäisen keskimääräinen unimäärä vuorokaudessa on sen 14 tuntia ja sehän meillä suunnilleen tuleekin täyteen. Tuntuu vaan siltä, että ympärillä muiden jo vanhemmat vauvatkin nukkuvat enemmän. Tietysti tuo pitkähkö ja yhtenäinen yö vähentää päiväunien tarvetta. Käsittääkseni vuoden ikäiset nukkuvat sitten taas enää keskimäärin 12-13 tuntia / vrk, joten jossain vaiheessahan sen pakosti vähenee se unentarve.
Meilläkin on välillä tarjottu niitä vauvajogurtteja " lisämaitona" , kun eihän sitä maitoa voi väkipakolla pistää kurkusta alas... Huoh. On tässä pähkäilemistä.
Vielä muiden kokemuksia?
Tyttö 9,5 kk on nukkunut tällä viikolla päiväunia todella heikosti eli aamupäivällä 30-40 minuuttia ja iltapäivällä saman verran. Yöunta on tällä viikolla tullut 12-12,5 h, mikä on enemmän kuin aiemmin. Yöuni on jatkunut illasta, koska noilla päiväunimäärillä tyttö on valmis unille jo melko aikaisin. Aiemmin tyttö nukkui päivällä 1,5-2h + 1,5-2 h ja yöllä noin 10-11 h. Yhteensä unta on tullut aiemmin siis noin 14 tuntia, mutta tällä viikolla joinain päivinä vain 13 tuntia. Mietin, voisiko siirtyminen yksiin päiväuniin olla ajankohtaista, mutta nyt tyttö on kyllä vielä väsähtänyt aamupäivällä " käsiin" ja uni on tullut ihan väkisin. Toisaalta vauva on iloinen ja tyytyväinen hereillä ollessaan, eikä väsähtele päivällä, joten ilmeisesti tämä on taas kerran jokin vaihe...
Maidon osalta meillä ollaan imetyksen varassa vielä.
Heippa, meillä imetetään ja juodaan Tuttelia nokkiksesta, mutta lisään sitä myös melkein kaikkiin ruokkiin " kermaksi" . Puuron teen mikrossa, ensin veteen ja sitten valmiina sekoitan siihen Tuttelia. Saa jäähtymäänkin nopeammin :)
Eilen poika nukkui sitten yöunia 12,5 tuntia ja päälle päiväunia 2,5 tuntia. Tänään sitten taas herättiin aamulla jo heti seitsemän jälkeen ja päiväunia on kertynyt yhteensä vajaat pari tuntia. Ärsyttävää tällainen vaihtelu, kun ei pysty suunnitelemaan menoja tai tekemisiä vauvan nukkumisen mukaan. Ja kun vielä kuvioissa on esikoinenkin, niin palapelin laatiminen on entistä monimutkaisempaa. Meillä esikoinen kun vielä oli vauvana ja on oikeastaan edelleenkin hyvin säännöllinen ja hyvä nukkuja.
Minäkin olen yrittänyt lisätä välillä maitoa puuroon, mutta kun keitän puurot molemmille lapsille kattilassa, en viitsi tehdä niin tökköä tavaraa, että siihen voisi kovasti sitä maitoa lisätä. Esikoisen puuroon kun en haluaisin maitoa lisäillä. Nokkamuki (tai siis taikamuki) on meilläkin käytössä ja poika juo siitä jo hienosti itse, mutta aina ei vaan maito maistu ja silloin sitä on aivan turha edes tarjota...
Meillä vauva 9 kk nukkuu myös aika vaihtelevasti ja suht lyhyitä päiväunia, mutta yöllä sitten 12-13 tuntia. Täällä käytiin vähän aikaa sitten keskustelua, jossa monet tiesivät, että 8-9 kk pitäisi nukkua vuorokaudessa 14 h, joten teidän vauvan unimäärä riittää ihan hyvin.
Meillä imetys on valitettavasti ohi ja vauva täysin Nanin varassa. Neuvolasta sanottiin, että vähintään 6 dl maito/velliä pitäsi vuorokaudessa mennä. Mulla on aika työn ja tuskan takana, että saan menemään noin paljon... Mut luultavasti, jos teillä kerran menee 3 dl purkista ja imetät vielä 3 kertaa, niin eiköhän tuo 6 dl tule heittämällä täyteen, kun kerran pissaakin tulee hyvin. Muakin kyllä aina mietityttää toi maidon saanti ja olen yrittänyt välillä tarjota vauvajogurtteja, jos maito ei jonain päivinä maito ole muuten maistunut. Se ei kyllä korvaa maitoa, mutta tuskin haitaksikaan on..