Pikkukaupungista Helsinkiin vanhalla iällä, kuinka sopeuduit?
Olen asunut yhdessä ja samassa kyläpahasessa koko 40-vuotisen ikäni. Nyt alkaa ahdistaa, etten ole oikeasti ikinä irtaantunut ja lähtenyt katsomaan maailmaa tätä kylää pidemmälle. Nyt olisi mahdollisuus saada työpaikka Helsingistä, mutta mielessä kummittelee tulenko ikinä sopeutumaan! Toisaalta ajatus viehättää ja tunnen tarvitsevani raikkaita tuulia. Mies ei ole lähdössä, mutta toisaalta suhde ei minua pidättele, koska lapsia meillä ei ole.
Olisi kiva kuulla miten vastaavilla lähtökohdilla olevan muuttajan kävi sopeutumisen kanssa ja alkoiko se Helsinki (tai mikä vaan isompi kaupunki) lopulta ahdistamaan?
Nolottaa aina vastata kun joku kysyy missä olet asunut tms.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te aina tungette tänne? Menkää muualle tai pysykää kotonanne. Kaikkien ei ole mikään pakko tunkeutua Helsinkiin.
Ei tänne tule nykyään kuin junantuomia ja afrikkalaisia. Joka toinen opiskelukaverinikin oli jostain hornantuutista ja nyt ne ovat kaikki jääneet tänne.
Tämä henkilö ei ainakaan ole helsinkiläinen.
Ap, tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
Jos muutat, tingi ennemmin neliöistä kuin alueesta. Helsingissä ei tarvitse omistaa kaikkea mahdollista rojua, kun tekemistä riittää muutenkin.
Kyllä. Muutettiin Helsinkiin vuosia sitten töiden perässä, myytiin talo, mökki jätettiin. ihan mukavaa, rauhallista aluetta tämä on. Kaupungin laidalla mutta bussilla pääsee sujuvasti kauppoihin ja keskustaan jos mieli tekee. harvoin siellä tulee käytyä, samantien mennään Viroon sitten. Riippuu varmaan aika paljon paikasta, minusta Helsingin keskusta on aika epäviihtyisää aluetta.
Mä olen parina vuonna käynyt mustikassa Vuosaaressa ja sieniäkin kuulemma löytyy ihan Helsingin alueelta. Itse en uskalla sienestää kun en tunne sieniä niin hyvin.
Hakaniemen torilta ostan kanttarellit.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä viestejä, kiitos niistä! Nykyisin asun siis omakotitalossa, jota talvisin vihaan, kesällä tykkään. Olen katsonut nyt asuntoja Viikin suunnalta. Ajatuksena olisi alle 30min työmatka ja luontoa kyllä kaipaan ympärille. Metsissä liikkuminen, sienestys yms on itselle mieluisaa puuhaa! Toki sieneen pääsen vanhoille apajille niin halutessani. Myös ystäviä asuu Helsingissä, tosin työpäivien jälkeen en juurikaan kaipaa sosiaalista toimintaa. Ehkä kuntosali tai joku ryhmäliikunta satunnaisesti olisi kiva. Ihmispaljous vähän ahdistaa. Mutta en tiedä ahdistaako se yhtäpaljon mitä vanhassa ja risaisessa ok-talossa talvella asuminen ahdistaa.
Kamalaa miten tässä iässä tuntee olevansa niin onnettoman avuton luuseri tällaisen päätöksen edessä. Työpaikka on hyvä ja sillä palkalla ihan kivasti vuokraa vaikka kaksion.
Viikki kuulostaa hyvältä noilla spekseillä. Lähistöllä on sopivasti vähän maalaismaisemaa (peltoja), missä kai koetilan lehmätkin laiduntaa kesäisin, ja metsää. Eikö tuolla ole iso happening aina se, kun lehmät päästetään ulos? Se on hurjannäköistä menoa! Nyt alkaa olla se aika vuodesta, kun alkaa muuttolintuja tulla. Niitä pääsee bongailemaan Vanhankaupunginlahdella, minne on Viikistä lyhyt matka.
Ihmispaljous on vastassa vain työmatkalla ja ehkä ruokakaupassa, jos osut sinne ruuhka-aikaan. Kerrostalossa asuessa saa olla juuri niin omassa rauhassaan, kuin haluaa. Omiin naapureihin ei tarvitse tutustua, mutta rappukäytävässä on kohteliasta moikata, vaikkei tuntisikaan.
Kyllä Helsinkiä kannattaa ainakin kokeilla! Ja tosiaan sinne saaristoon pääsee reittiveneillä hyvin edullisesti - ihan parhautta kesällä!
Kannattaa ainakin kokeilla, niin ei harmita jälkikäteen! Itse kyllä tykkään enemmän Turun tai Tampereen kokoisista kaupungeista, missä matka joka paikkaan ei kestä kauan, ja olen tänne päätynyt enemmänkin olosuhteiden pakosta. Eli pk-seudun huono puoli ovat ne etäisyydet. Ja itse maalla kasvaneena en edes haluaisi asua ihan keskustassa, tosin siihen ei ole varaakaan.