Onko tämä köyhyyttä
Tukien pienentyessä yksinhuoltaja sanoi että joutuu tukien pienentyessä vaihtamaan nauta jauhelihan sikanautaan. Eikä ole varaa hedelmiin , siis omenat olivat 0,69 kilo , ei siihenkään ole varaa vai osteliko erikois hedelmiä jotka ovat kalliita melko monelle työssäkävijällekin.
Kommentit (15)
Pitäisi tietää tuen määrä ja menot. Kuukaudessa voi olla muut hankinnat tai maksut myös, kuin ruoka. Joillakin ei jää ruokaan tarpeeksi tai apteekkiin. Kallistunut.
Vakavaa köyhyyttä jos ei pysty laittamaan aterioita ja välipaloja suht. monipuolisesti ravintosuositusten mukaisesti. On vielä lapsikin huollettavana.
Vaikka saisi niitä omenoita, niin se ei riitä.
liha on epäeettinen ylellisyys. soijalla pärjää.
Marjametsään syksyllä. Oli harvinaista lapsuudessa jos sai muita hedelmiä kuin omenoita. Terve 50 v joka käy joka syksy poimimassa marjoja ja ei osta ulkomaisia hedelmiä.
Persujen into auttaa köyhiä säästämään on liikuttavaa. 50-luvun ruokavalioon palaaminen, marjojen poiminta... niin paljon niin hyviä ideoita. Olette oikeasti aivan ihania ihmisiä. Jatkossa minäkin äänestän persuja. Silloin on jatkossakin mainioita reseptivinkkejä tarjolla.
Haluan minkäkin kantaa korkeni tähän solidaarisuuden kekoon. Sota-aikana oli paperikenkiä. Veikkaisin, että näillä säästää köyhä jo uuden Peakin talvitakin verran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole köyhyyttä. 50-luvulla Suomessa syötiin lihaa vain viikonloppuisin, muulloin perunoita ja ruskeaa kastiketta eikä silloinkaan tiedetty olevansa köyhiä.
Hohhoijaa. 50-luvulla ja 20-luvulla ja 1800-luvulla...
Vierailija kirjoitti:
Marjametsään syksyllä. Oli harvinaista lapsuudessa jos sai muita hedelmiä kuin omenoita. Terve 50 v joka käy joka syksy poimimassa marjoja ja ei osta ulkomaisia hedelmiä.
Olen 55 ja jo minun lapsuudessani sai jopa koulussa banaania, päärynää, mandariineja ja hedelmäsalaattia. Koulussa oli myös voita ja kalapuikkoja sai vaikka kymmenen ottaa. Lihapulliakin sai lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 55 ja jo minun lapsuudessani sai jopa koulussa banaania, päärynää, mandariineja ja hedelmäsalaattia. Koulussa oli myös voita ja kalapuikkoja sai vaikka kymmenen ottaa. Lihapulliakin sai lisää.
Mä olen 62v ja niin sai munkin lapsuudessa. Lihaakin syötiin pitkin viikkoa, ikinä en ole syönyt pelkkää lihatonta kastiketta ja perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole köyhyyttä. 50-luvulla Suomessa syötiin lihaa vain viikonloppuisin, muulloin perunoita ja ruskeaa kastiketta eikä silloinkaan tiedetty olevansa köyhiä.
1950-luvulla riisitaudin yleisyys laski 30 prosentista 20 prosenttiin Suomessa.
1970luvulla nuori teiniperheemme taisi olla todella köyhä.
Miehen tuloilla neljä henkeä, kyllä siinä sai pohtia, että ostaako maitoprkin vai veskipaperia.
Olin itse syömättä joskus päiviä, kun ne vähät rahat eivät vuokran ja laskujen jälkeen riittäneet lopulta aina pari päivää ennen tiliä keikutellen. Kesällä sitten helpotti kun pääsi marjastamaan ja kalastamaan ja sitten kun pääsin viimein työllisyyskurssille ja työuraa aloittelemaan.
No itse vaihdoin sikanaudan pääosin vege-korvikkeeseen, koska se vege on halvempaa. Syön silti sikanautaa välillä, mutta harvemmin kuin ennen.
En ole saanut käteeni Rolexia
Lämäriäni vaivaa anorexia
En ole lentänyt Bahamasaarille
Olen tehnyt pesäni näille kulmille
Herrajumala
Anna mulle kymppi röökiin ja kaksi kaljaan
Sä annat köyhälle köyhän taivaan
En ole edennyt elämän uralla
Mua on taputeltu kumipatukalla
En naisiin tee mä suurta vaikutusta
Mun tyylini on harmaa ja musta
En ole ehtinyt pohtia avaruutta
Enkä etsiä ihmisen tulevaisuutta
Ja vain kerran kadulla ohimennen
Luulin nähneeni Jeesuksen
Anna mulle kymppi röökiin ja kaksi kaljaan
Sä annat köyhälle köyhän taivaan
Sikanautahan on monipuolisempaa, win-win tilanne siis!
Kävin tänään Lidl:ssä. Ostin ruisleipää, muutaman jyväsämpylän, hPankorppuja,maitoa, jugurttia, viiliä, banaaneja, päärynöitä, kurkkua, tomaatteja, paprikoita, hernemaissipaprikaa, pinaattia. Lasku hieman hieman yli 18€. Takanani kassalla mies osti kaljaa ja limsaa, ei mitään muuta. Hänen ostokset teki enemmän.