Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin mielestä lapsia ei kuulu ottaa hautajaisiin mukaan?

Vierailija
25.03.2024 |

Perustelut luokkaa no ei ne hautajaiset ole mikään lasten tilaisuus jne. Mutta miksi? Jotkut perustelee että lapsi ahdistuu kun ihmiset itkee, mutta eikö lapsi sitten muuten näe missään itkeviä ihmisiä? Enkä minä ainakaan ole edes ollut sellaisissa hautajaisissa missä aikuiset olisi ihan valtoimenaan vesiputouksina itkeneet.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää säästöä kun karsii porukkaa hautajaisista. Sama häissäkin.

Turha sinne on liikaa kutsua, niin selviää vähemmällä rahalla.

Jos häitä tai hautjaisia ei vietä, niin säästyy selvää rahaa.

Vierailija
22/38 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen, että minut vietiin äitini hautajaisiin, kun olin 3. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapset olleet mukana hautajaisissa vauvoista lähtien. Kaikki on mennyt ihan hyvin, lapset on malttaneet olla paikoillaan ja mukana ollut taroren mukaan viihdykettä.

Sama meillä, ei mitään ongelmaa käyttäytymisen tms kanssa.

Lapset myös hyvästelivät pappansa sairaalassa hänen kuoltuaan. Olivat 10 ja 14 vuotiaat. Sanoin, että ei ole pakko tulla mikäli eivät halua, mutta halusivat molemmat.

Vierailija
24/38 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapset saavat tulla hautajaisiin, jos osaavat olla kuten aikuiset.

Vierailija
25/38 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lapset saavat tulla hautajaisiin, jos osaavat olla kuten aikuiset.

Jos on varaa.

Vierailija
26/38 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lapsena isotädin, mummon ja papan hautajaisissa. Ei mitään traumoja ole jäänyt. Paikalla oli muitakin lapsia - serkkuja. Kotona oli kerrottu, millaista hautajaisissa on ja miten käyttäydytään.

Vanhempieni hautajaisissa on ollut varsin paljon lapsia: lastenlapsia ja lastenlasten lapsia. Lapset ovat perhetta ja sukua. Vanhempani olisivat järkyttyneet eläessään jos olisivat kuulleet, ettei joku haluasi päästää näitä heille rakkaita pikkuisia heidän hautajaisiinsa. Lapset ovat lapsia ja ymmärtävät ja osaavat asioita ikätasonsa mukaan. Käyttäytymään heidät pitää toki opettaa, mutta ketä haittaa pienen lapsen pehmolelut tai kuvakirjat mukana. Kirkoissakin on nykyisin jotain puuhapusseja lapsille. Miten lapset oppivat kulttuuria ja käyttäytymistä, jos eivät pääse minnekkään katsomaan ja oppimaan.

Vierailija
27/38 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut lapsena isotädin, mummon ja papan hautajaisissa. Ei mitään traumoja ole jäänyt. Paikalla oli muitakin lapsia - serkkuja. Kotona oli kerrottu, millaista hautajaisissa on ja miten käyttäydytään.

Vanhempieni hautajaisissa on ollut varsin paljon lapsia: lastenlapsia ja lastenlasten lapsia. Lapset ovat perhetta ja sukua. Vanhempani olisivat järkyttyneet eläessään jos olisivat kuulleet, ettei joku haluasi päästää näitä heille rakkaita pikkuisia heidän hautajaisiinsa. Lapset ovat lapsia ja ymmärtävät ja osaavat asioita ikätasonsa mukaan. Käyttäytymään heidät pitää toki opettaa, mutta ketä haittaa pienen lapsen pehmolelut tai kuvakirjat mukana. Kirkoissakin on nykyisin jotain puuhapusseja lapsille. Miten lapset oppivat kulttuuria ja käyttäytymistä, jos eivät pääse minnekkään katsomaan ja oppimaan.

Säästyy opettamiselta ja kultuurilta.

Meillä hautajaiset järjestetään vain aikuisille säästösyistä.

Vierailija
28/38 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset ovat ihan normaalia elämää ja lastenkin tulee ne nähdä. Ei siitä mitään traumoja tule. Traumoja tulee siitä, että joku asia on niin salamyhkäinen ettei sitä näytetä ja mihin se mummokin on hävinnyt.

Hienohelmat tietysti häiriintyvät, kun kesken puheen lapsi alkaa pitää ääntä. Tässä tilanteessa lapsen huoltajan on hyvä poistua tilaisuudesta lapsen kanssa hetkeksi.

Vierailija
29/38 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset ovat ihan normaalia elämää ja lastenkin tulee ne nähdä. Ei siitä mitään traumoja tule. Traumoja tulee siitä, että joku asia on niin salamyhkäinen ettei sitä näytetä ja mihin se mummokin on hävinnyt.

Hienohelmat tietysti häiriintyvät, kun kesken puheen lapsi alkaa pitää ääntä. Tässä tilanteessa lapsen huoltajan on hyvä poistua tilaisuudesta lapsen kanssa hetkeksi.

En minä ainakaan poistunut lapsen kanssa tämän isovanhemman hautajaisissa. Se jota lapsen ääni häiritsee voi poistua ihan yhtä hyvin.

Vierailija
30/38 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on turhia

Vierailija
31/38 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ainokainen tytär oli isänsä sedän hautajaisissa meidän kanssa, kun oli 2 v 9 kk:n ikäisenä.

Osasi kirkossa ja muistotilaisuudessa käyttäytyä hyvin istui minun ja isänsä vieressä. Ei juoksennellut, huutanut, itkenyt tms. Katseli mukana olleita kuvakirjoja ja naposteli kuivattuja hedelmiä rasiasta karkkien sijaan.

Sai kyllä monelta suvussa kiitostasta, kun omasi jo hyvät käytöstavat toisin kuin muutama muu vanhempi lapsi. 

Ennen hautakaisia kerroin millaiseen tilaisuuteen mennään, miten ihmeset pukeutuu, käyttäytyy ja monet voivat itkeeä jne. Tätä käytiin moneen kertaan läpi. Sitten puhuttiin, että sinne voi tulla muita lapsia ja jos he sattuvat huutamaan, juoksemaan tai muuten metelöimaan niin pyysin näyttämään heille mallia miten käyttäydytään. 

Hyi miten puistattavan omahyväinen postaus. Vai pyydät alle kolmevuotiasta lastasi näyttämään muille lapsille mallia miten käyttäydytään? Luuletko, että 5- tai 6-vuotiaat ottavat mallia lähes puolta nuoremman käytöksestä?

Vierailija
32/38 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainajan ja omaisten tahtoa on syytä kunnioittaa. Ei hautajaiset, häät jne. ole sinun tilaisuutesi, saati räkänokkiesi!

Puhutaanko nyt kristillisistä hautajaisista? Jos puhutaan, en nimittelisi räkänokiksi niitä, joista Kristus sanoi: "Antakaa heidän tulla tyköni.."

Vanhempien asia on pitää huolta lastensa käytöksestä ja POISTUA lapsen kanssa, jos lapsi kiljuu tai yrittää juosta. Pieni äänen käyttö tai rauhallinen liikkuminen, sen ei pitäisi häiritä ketään.

En itse omaisena suhtautuisi vihalla lähimmäisiini ja miettisi että se olisi minun tilaisuuteni ja paikka näyttää tahtoani. Pienempi synti se on jos lapsista lähtee (vähän) ääntä.

Vierailija
33/38 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan poistunut lapsen kanssa tämän isovanhemman hautajaisissa. Se jota lapsen ääni häiritsee voi poistua ihan yhtä hyvin.

Jos lapsi ei kilju tai juokse pitkin poikin, olen samaa mieltä kanssasi. 

Vierailija
34/38 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ainokainen tytär oli isänsä sedän hautajaisissa meidän kanssa, kun oli 2 v 9 kk:n ikäisenä.

Osasi kirkossa ja muistotilaisuudessa käyttäytyä hyvin istui minun ja isänsä vieressä. Ei juoksennellut, huutanut, itkenyt tms. Katseli mukana olleita kuvakirjoja ja naposteli kuivattuja hedelmiä rasiasta karkkien sijaan.

Sai kyllä monelta suvussa kiitostasta, kun omasi jo hyvät käytöstavat toisin kuin muutama muu vanhempi lapsi. 

Ennen hautakaisia kerroin millaiseen tilaisuuteen mennään, miten ihmeset pukeutuu, käyttäytyy ja monet voivat itkeeä jne. Tätä käytiin moneen kertaan läpi. Sitten puhuttiin, että sinne voi tulla muita lapsia ja jos he sattuvat huutamaan, juoksemaan tai muuten metelöimaan niin pyysin näyttämään heille mallia miten käyttäydytään. 

Hyi miten puistattavan omahyväinen postaus. Vai pyydät alle kolmevuotiasta la

Mitäs omahyväistä tässä on? Saa ollakin ylpeä vanhemmuudentaidoistaan, kun pystyy ja vaivautuu opettamaan alle kolmevuotiaalle sellaista, jota osa ei välitä opettaa koululaisellekaan!

Vierailija
35/38 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään halua mennä haytajaisiin. Miksi ihmisen lopusta pitää tehdä niin synkkä ja surullinen ?

Vierailija
36/38 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapset saa tulla hautajaisiin, JOS he osaavat käyttäytyä.

Jos alkaa huuto ja riehuminen, itkupotkuraivarit yms. Lapsi viedään ulos rauhoittumaan.

Vierailija
37/38 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aivan siitä millaisella volyymilla se ääni tulee. Jos kovaa, niin hyvää käytöstä on poistua, mutta kaikki ei osaa tätäkään. Jokeltelu tai pienen hassut kysymykset eivät haittaa. Itku ja huuto ei käy.

Vierailija
38/38 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aivan siitä millaisella volyymilla se ääni tulee. Jos kovaa, niin hyvää käytöstä on poistua, mutta kaikki ei osaa tätäkään. Jokeltelu tai pienen hassut kysymykset eivät haittaa. Itku ja huuto ei käy.

Itku ei käy hautajaisissa? Kai sitten itkevät poistetaan iästä riippumatta.