Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi unirytmi pyrkii kääntymään ylösalaisin jos ei ole syytä herätä aamulla?

Vierailija
25.03.2024 |

Olen huomannut, että oltuani nyt 10 vuotta eläkkeellä, niin unirytmini on mennyt pikkuhiljaa samanlaiseksi kuin monilla syrjäytyneillä teineillä ja ehkä myös joillain pitkäaikaistyöttömillä, jotka valvovat yöt ja nukkuvat päivät. En siis saa unta ennen aamuneljää tai viittä, enkä kunnolla herää ennen kahta iltapäivällä. Vaikka siis menen sänkyyn jo puoliltaöin. Hetkeksi tilanne saattaa korjautua kun on jotain aamumenoja, mutta palautuu aina lopulta tähän. 

Onko tämä joku luontainen rytmi ihmiselle vai miksi tuntuu monella kääntyvän juuri näin, kun yhteiskunnan vaatimukset jätetään huomiotta?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä kuulut meihin, jotka vartioidaan luolaa tai leiriä yöaikaan. 

Toisaalta koeolosuhteissa on tutkittu, että ihmisen luonnollinen vuorokausi on pitempi kuin 24h. Ehkä se johtuu siitä, että luonnollisesti pyrimme kohti pidempää vuorokautta, mutta koska maapallon ja yhteiskunnan vuorokausi on sen 24h niin se taas estää meitä muuttamasta rytmiä. Ehkä olemme lähtöisin toiselta planeetalta, jolla vuorokausi on pidempi.

Offtopikkina, mutta aloinpa miettiä, että onko maan vuorokausi voinutkin joskus aikojen alussa olla pidempi?

Vierailija
22/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole luontainen rytmi ihmiselle, olemme päiväaktiivinen laji. Osa ihmisistä on kuitenkin iltavirkkuja, muistaakseni neljäsosa, saa korjata jos olen väärässä.

Luontainen rytmi on olemassa vain päiväntasaajalla. Suomessa saa kaikki liikaa valoa kesällä ja liian vähän talvella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut tuollainen koko elämäni. Viikko tai kaksi lomaa, niin rytmi on jo päälaellaan ja just 3-4 aikaan yöllä vasta nukkumaan. Onko sitten iltarytminen luontaisesti vai mikä on ongelma? Mun on aina ollut helppo valvoa vaikka 24h putkeen, mutta herääminen aamulla on yhtä tuskaa.

Jostain luin tällaisen teorian, että iltavirkkujakin on tarvittu pitämään vahtia petoeläinten varalta, kun päivävirkut koisivat. Ollaan siis niitä yövahteja, jotka piti nuotion palamassa ja pedot loitolla.

Vierailija
24/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee.

Mutta miksi? Onko tätä tutkittu? Ja jos on niin miksi ei suoraan sanota, että lajityypillisesti ihminen kukkuisi yöt, mutta yhteiskunta on pakottanut väkisin eri rytmiin? Ja miksei voitaisi sitten muuttaa sitä yhteiskunnan rytmiä, kun ei ole enää luonnonvalosta kiinni työt?

On tutkittu, en muista oliko Ihmisen anatomia ja fysiologia - kirja vai mikä, varmaan lähteitä löytyy netistäkin. Mutta ihmisen luontainen unirytmi on pidempi kuin 24 tuntia. Oliko peräti 25 tuntia.

Ei yhteiskunta meitä ole pakottanut tähän rytmiin, vaan 24 tuntia tulee siitä miten kauan maa pyörähtää oman akselinsa ympäri. Tarkalleen 23 tuntia 56 sekuntia. 

Vierailija
25/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*56 minuuttia. 

Vierailija
26/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruhon kello käy enemmistöllö vähän hitaammin kuin oikea aika.

Vierailija
27/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se menee. Itse olen jo kolmatta kuukautta lomautettuna, ja vuorokausirytmi on juuri tuo. Ja on ollut joka kerta aikaisemmillakin lomautuksilla. Samoin käy myös kesälomien aikaan. Eipä sillä sinällään ole väliä, kun pääasia on että saa sen n. 8 tuntia unta.

Vierailija
28/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan iltavirkku.

Kohta 4 kk ollut työttömänä ja ilman herätyskelloa herään siihen aikaan mihin töihin mennessä heräsin (työt alko klo 7), mutta olenkin aina ollut aamuihminen.

Vierailija
29/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä mene kaikilla. Olen eläkkeellä ja nousen samaan aikaan kun kävin töissä, se on mun luonnollinen rytmi. 

Ei mene kaikilla, mutta osalla menee. Siksi on väärin, että koko yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen pillin mukaan. Oma rytmini ei ole ihan noin myöhäinen kuin ap:lla, mutta silti aamukahdeksalta alkava työpäivä on aivan liian aikainen.

Vierailija
30/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä kuulut meihin, jotka vartioidaan luolaa tai leiriä yöaikaan. 

Toisaalta koeolosuhteissa on tutkittu, että ihmisen luonnollinen vuorokausi on pitempi kuin 24h. Ehkä se johtuu siitä, että luonnollisesti pyrimme kohti pidempää vuorokautta, mutta koska maapallon ja yhteiskunnan vuorokausi on sen 24h niin se taas estää meitä muuttamasta rytmiä. Ehkä olemme lähtöisin toiselta planeetalta, jolla vuorokausi on pidempi.

Offtopikkina, mutta aloinpa miettiä, että onko maan vuorokausi voinutkin joskus aikojen alussa olla pidempi?

Hyvä huomio! Pitäisin ihan mahdollisena. Itse asiassa muistelen kuulleeni, että siinä olisi aikojen saatossa tapahtunut jotain muutosta, mutta en nyt muista miten se meni. 

Vierailija
31/32 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen sisäisen kellon mukaan vuorokaudessa on 25 tuntia. Rytmi pyrkii myöhemmäksi.

Vierailija
32/32 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen yksin eikä unirytmiini vaikuta kenenkään toisen ihmisen läsnäolo, työt tai muut velvoitteet, niin minulle käy suunnilleen päinvastoin. Nukun iltaseitsemästä tai -kahdeksasta jonnekin kolmeen tai neljään aamulla.

Ah, varhaiset aamut ovat ihmisen parasta aikaa!