Miksi unirytmi pyrkii kääntymään ylösalaisin jos ei ole syytä herätä aamulla?
Olen huomannut, että oltuani nyt 10 vuotta eläkkeellä, niin unirytmini on mennyt pikkuhiljaa samanlaiseksi kuin monilla syrjäytyneillä teineillä ja ehkä myös joillain pitkäaikaistyöttömillä, jotka valvovat yöt ja nukkuvat päivät. En siis saa unta ennen aamuneljää tai viittä, enkä kunnolla herää ennen kahta iltapäivällä. Vaikka siis menen sänkyyn jo puoliltaöin. Hetkeksi tilanne saattaa korjautua kun on jotain aamumenoja, mutta palautuu aina lopulta tähän.
Onko tämä joku luontainen rytmi ihmiselle vai miksi tuntuu monella kääntyvän juuri näin, kun yhteiskunnan vaatimukset jätetään huomiotta?
Kommentit (32)
Se ei ole luontainen rytmi ihmiselle, olemme päiväaktiivinen laji. Osa ihmisistä on kuitenkin iltavirkkuja, muistaakseni neljäsosa, saa korjata jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee.
Mutta miksi? Onko tätä tutkittu? Ja jos on niin miksi ei suoraan sanota, että lajityypillisesti ihminen kukkuisi yöt, mutta yhteiskunta on pakottanut väkisin eri rytmiin? Ja miksei voitaisi sitten muuttaa sitä yhteiskunnan rytmiä, kun ei ole enää luonnonvalosta kiinni työt?
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole luontainen rytmi ihmiselle, olemme päiväaktiivinen laji. Osa ihmisistä on kuitenkin iltavirkkuja, muistaakseni neljäsosa, saa korjata jos olen väärässä.
Mielenkiintoista, mistä tämä tieto, että ihminen (75%) on päiväaktiivinen laji? Maalaisjärjellä luulisi, että yöllä olisi helpompi ollut metsästää, kun eläimetkin liikkeellä, ja vasta maanviljelyn alettua oltaisiin siirrytty päivätoimintaan?
Varmasti osalla menee noin ja osalla, kuten mulla, niinpäin, että herään aikaisin, vaikka saisi nukkua. Osa on iltavirkkuja, osa aamuvirkkuja ja sitten on varmaan myös yö- ja päivävirkut ja parkkipirkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, mistä tämä tieto, että ihminen (75%) on päiväaktiivinen laji? Maalaisjärjellä luulisi, että yöllä olisi helpompi ollut metsästää, kun eläimetkin liikkeellä, ja vasta maanviljelyn alettua oltaisiin siirrytty päivätoimintaan?
Niin paitsi ihmisellä ei ole kovin hyvää pimeänäköä, että maalaisjärjellä ajateltuna ei toimi. Toki eri joskus kesällä aamuvarhain.
Mä olen virkeimmilläni klo kymmeneltä illalla.
Kaipa se on sinulle luontaisempi rytmi. Minä taas käyn iltapainotteisissa töissä ja siksi nukun aamuisin usein melkein yhdeksään. Kun olen pidemmän aikaa lomalla ilman mitään pakollista, alan luontevasti herätä klo 6-45-7.30 välillä. Aamutöihin taas en pysty, kun viideltä herääminen on sitten kuitenkin liian aikaisin. :)
Viivästynyt unirytmi. Voit yrittää aikaistaa nukkumaanmenoa puolella tunnilla ja vähitellen olet asiallisessa nukkumaanmenoajassa.
Katsoin tänään videon jossa puhuja kertoi, kun menee säännölliseen aikaan nukkumaan myös herää samaan aikaan. Itse vuorotyöläisenä tämä on haastavaa.
Lomalla huomaa miten unirytmi venyy myöhempään. Varmaan olisi hyvä nousta heti herättyään, että uni tulisi illalla aikaisemmin. Fysiinen kuormitus, liikunta ja ravinto vaikuttaa uneen.
No eipä mene kaikilla. Olen eläkkeellä ja nousen samaan aikaan kun kävin töissä, se on mun luonnollinen rytmi.
Vanhemmiten unirytmi häiriintyy, eläkeläisellä voi olla siitä kyse.
Mulla menee röissäkin rytmi välillä päin p:tä ja varsinkin jos otan omaa lomaa mahdollisuus on iso. T. yksityisyrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin paitsi ihmisellä ei ole kovin hyvää pimeänäköä, että maalaisjärjellä ajateltuna ei toimi. Toki eri joskus kesällä aamuvarhain.
Nykyään metsästäjät menevät kyllä passiin tai ajoon jo ennen valoisaa, siellä on oltava valmiina siihen aikaan kun riista lähtee liikkeelle. Talvella lumi auttaa paljon, kun on pimeää.
Mutta ennen keinovaloahan ihmiset ovat nukkuneet kaksi neljän tunnin pätkää vuorokaudessa. Kahdeksan tunnin yhtenäinen yöuni on uusi juttu. Ei mikään ihme ole että ihmisillä on kaikenlaisia univaikeuksia.
Sä kuulut meihin, jotka vartioidaan luolaa tai leiriä yöaikaan.
Toisaalta koeolosuhteissa on tutkittu, että ihmisen luonnollinen vuorokausi on pitempi kuin 24h. Ehkä se johtuu siitä, että luonnollisesti pyrimme kohti pidempää vuorokautta, mutta koska maapallon ja yhteiskunnan vuorokausi on sen 24h niin se taas estää meitä muuttamasta rytmiä. Ehkä olemme lähtöisin toiselta planeetalta, jolla vuorokausi on pidempi.
Ihmisen sisäinen kello pelaa auringon mukaan. Kun aurinko laskee punaisena, keho rentoutuu. Kun tulee pimeä, alkaa väsyttää ja kehossa muodostuu melatoniinia. Aamulla ihminen herää, kun aurinko nousee.
Me asumme kuitenkin pimeissä taloissa emmekä paljaan taivaan alla, jossa vuorokausirytmi muodostuisi luonnollisesti. Lisäksi katuvalot, bussien päivänvalolamput, neonkyltit ja medialaitteet sekoittavat sisäistä kelloa. Ja kesän yöttömöt yöt!
Ei siis ihme, että on hankala ylläpitää aamuheräyksiä ilman pakkoa ja siten muodostuvaa rytmiä.
Jossain luolakokeessa on havainnoitu että useimmilla luonnollinen vrk rytmi ilman yhteiskunnan keinovaloa ja ärsykkeitä on enemmän kuin 24 tuntia. Siksi rytmi kääntyy helposti noinpäin. Ja mitä enemmän sisäinen kello edistää, sitä enemmän ja helpommin kääntyy.
Varmaan olet tietoinen, että aivan samalla tapaa on myös eläkeläisiä, jotka heräävät silloin klo 4-5 aikaan aamulla.
Mökillä kesäisin löytyy se todellinen päivärytmi. Ainakin itseä alkaa nukuttaa jo melko aikaisin ja herään myös aikaisin. Kai se johtuu siitä että on lähes koko päivän ulkona eikä ole juurikaan mitään elektroniikkaa radiota lukuunottamatta, ei telkkaria, ei tietokonetta.
Iltaihmisille kai käy luonnostaan noin, itselleni myös.
Aamuvirkuille sen sijaan ei. He eivät jaksa valvoa, eivätkä pysty nukkumaan myöhään.
Joillain on myöhäisempi unirytmi. Itse menin kerran kahden viikon kielikurssille paikkaan, jossa aikaeron vuoksi kello oli 2 tuntia vähemmän kuin lähtömaassa. Muutaman päivän ajan oli helppoa mennä nukkumaan klo 11 illalla ja herätä klo 7 aamulla, mutta vähän ajan päästä ei enää nukuttanut niin aikaisin. Itse olen ollut yökukkuja lapsesta asti, ja vaikka olen tehnyt myös varhaista aamutyötä, niin siihen on aina liittynyt univajetta, jota on sitten otettu takaisin vapaapäivinä.
Näinhän se menee.