Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltaisin paheneva masennus. Muillakin depressopotilailla niin?

Vierailija
25.03.2024 |

Onko teillä muilla, jotka sairastavat depressiota, että iltaa kohti oireilu on voimakkaimmillaan?

Tietääkö kukaan mistä tuo johtuu? Onko kyse jostain hormonaalisesta asiasta? Esim kortisolista? 

Aamulla itsellä paras tai just herättyä. Nukuin tänään päiväunet ja oli vajaan tunnin ok olo ja taas laskemaan päin huolella vaikka en siis edes mitenkään omalla toiminnallani mielestäni edesauta asiaa esimerkiksi vatvomalla. Olotila vain huononee.

Nytkin ahdistaa, on fyysinen huono vointi ja itkuisuutta. Toivottomuus tulee mukaan. 

Mitä fysiologisesti iltaa kohti tapahtuu? 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luet tätä palstaa. Koitapa tehdä jotain muuta, niin veikkaan että masentaa vähemmän.

Vierailija
2/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luet tätä palstaa. Koitapa tehdä jotain muuta, niin veikkaan että masentaa vähemmän.

Nyt vasta tulin käymään. Ylipäätään en päivittäin täällä ole eikä sillä ole vaikutusta mielialaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina niin, että masennus pahenee iltaa kohden.  Mulle nukahtaminen on kuin pieni kuolema ja herääminen kuin uudestisyntyminen. Sen, mitä olen aiheesta lukenut ja ymmärtänyt, on että tällainen on harvinaisempaa ja tavallisempaa ns. epätyypillisessä masennuksessa. No minkäs sille voi, on mitä on, mutta ehkä tämä on parempi - voisi kuvitella olevan vielä hirveempää, jos ei kykenisi aamulla nousemaan ylös kun taas illalla saa luvan kanssa painua pehkuihin, tietty jos masennus aiheuttaa unettomuutta niin se on sitten ikävämpää.

Vierailija
4/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota viinaa...

Vierailija
5/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt  puolen tunnin  liikuntaa  vaikka  kotona, sitten  lämmin  suihku. Tsemppiä  sinne!

Vierailija
6/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aamuisin pahin ahdistus ja masis. 

Vierailija
7/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aamut on pahimpia.Vaikea nousta ylös ja silloin kun ei ole tarvinnut töihin mennä, menee helposti yli puolen päivän ennenkuin nousen ylös.Iltaa kohti helpottaa.

Liittyisikö siihen,onko luontaisesti aamu- vai iltavirkku?

Vierailija
8/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamut myös itselle pahimpia ja sitä myöden päivä jo yleensä pilalla. Iltaa kohden helpottaa kun hengittelee ja fiilistelee että loppu on taas päivän lähempänä. 

Vierailija
9/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen expressopotilas. Auttakee

Vierailija
10/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, illalla ja yöllä mieli edes vähän piristyy, kun muu maailma alkaa nukkua. Silloin tuntuu, että saa olla kunnolla rauhassa ja turvassa. Uuteen aamuun ei tee mieli herätä ja päivät iltaan asti on kuin tervassa tarpomista.

Vierailija
11/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko syynä olla ihan vanhanaikainen väsymys ja vireystilan lasku?  Sehän on normaalia ja luonnollista, mutta masennusta potevilla se voi olla voimakkaampaa.

Kannattaisikohan opetella rauhoittumaan ja rentoutumaan iltaa kohti, antaa energiatason laskea.  Pyrkiä keskittymään asioihin jotka "nollaa päään", hiljentyä kohti yötä?

En tiedä mutta ajattelin että jotain sellaista se voisi olla.  

Vierailija
12/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkaa jo aamusta itkeskely. 

Vierailija
13/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ahdistusta joka pahenee iltaa kohden. Illalla voin olla hyvin ahdistunut. 

Vierailija
14/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko syynä olla ihan vanhanaikainen väsymys ja vireystilan lasku?  Sehän on normaalia ja luonnollista, mutta masennusta potevilla se voi olla voimakkaampaa.

Kannattaisikohan opetella rauhoittumaan ja rentoutumaan iltaa kohti, antaa energiatason laskea.  Pyrkiä keskittymään asioihin jotka "nollaa päään", hiljentyä kohti yötä?

En tiedä mutta ajattelin että jotain sellaista se voisi olla.  

No enpä ihan usko, kyllä masennuksen tunnistaa jostain väsymyksestä, ja on myös itsellä lääkäriltä saatu diagnoosi. (Kommentin nro 3 kirjoittaja)

Vierailija
15/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys pahentaa masennusoireita ja masentunut saattaa olla väsynyt mihin aikaan vuorokaudesta tahansa, ei siinä sen kummemmasta ole kyse. Tsemppiä.

Vierailija
16/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele illalla joku meditaatio tai rentoutusäänite YouTubesta yms. 

Vierailija
17/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan vuorokaudesta otat mielialalääkkeesi? Avaaja?

Vierailija
18/18 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on niin monta eri itkeskelijää, joten yhteisesti kerron heille, että menkää lääkäriin ja pyytäkää vaihtamaan lääkitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän