Tekosyysi mikset hanki pihallesi hyönteishotellia?
Hyönteisiä on nykyään vähän ja se vaikuttaa koko ympäristöön.
Kommentit (53)
Parvekkeelle mahtuisi mutta pelkään minun onnellani siinä pesivän kumminkin pihtihäntiä tai juoksujalkaisia, joista en pidä.
Parvekkeellani on talvehtinut aiemmin kukkaruukussa iso kimalainen, jonka päästin keväällä ulos avaamalla lasituksen kun kuulin sen pörisevän lasia vasten. Viime kesänä siellä yritti pesiä joku pistiäinen, mutta en oikein ilahtunut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Hankin mökille hyönteishotellin, mutta tikka oli talven aikana sitä mieltä, että kysymyksessä on ruokinta-automaatti. Aika tehokkaasti tyhjensi laitteesta täydet putket.
Minun äitini aavisti tuon je teki hyönteishotellin ympärille verkon josta hyönteiset mahtuvat mutta linnut eivät.
Vierailija kirjoitti:
Koululaiset jakoivat lappuja missä kehotettiin jättämään niittämättä n. 20 m x 20 m ala. Se on kuulemma sopiva hyönteishotelli, etenkin jos siellä keskellä pöheikköä on joku laho oksa. Näin on sitten tehty.
Eli koko piha pitäisi jättää ajamatta
Minä olen asentanut tontilleni lukuisia linnunpönttöjä hyönteissyöjiä varten. Linnut pitävät hyönteisten lukumäärän siedettävänä, joten pihalla voi oleskella kesäisinkin. Ruokin tipusia talvella. Tämä on todellakin oikea syy, eikä mikään tekosyy!
Mulla muuta pihalla olekaan kuin yhtä hyönteishotellia prkl.
Mulla on jo. Yksi ihan kaupasta ostettu hyönteishotelli, mutta sitten mulla on ihan myös tontilla hyönteisiä varten lahopuuta jätetty.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tuosta pihan reunasta metsä. Jos eivät sieltä löydä paikkaa missä asua niin joku pieni himmeli mun pihalla on yhtä tyhjän kanssa.
Sama minulla. Metsikössä on myös risu- ja lehtiläjiä reilusti, lahoja puita myös, eli pitäisi olla monimuotoinen ja tarjota paikkoja hyönteisille.
Ei siihen hotelliin ketään tullut. Vieressä on lepikkoa, niittyä ja metsää.
Ei ole hyönteishotelleja, mutta metsänreunassa on metritolkulla risuaitaa. Lisäksi on pitkä, luonnonkivistä koottu kylmämuuri ja kivikkoalueita. Jälkimmisissä tuntuvat viihtyvän ainakin erakkomehiläiset. Ja lisäksi on toki pöytä katettu, kukkivia kasveja, niin koriste-, hyöty- kuin luonnonmalleina riittää, perennoja, puita ja pensaita. Aikaisimmat kukkivat jo suunnilleen lumen alta, ja myöhäisimmät pitkälle syksyyn. Tarkoituksella olen antanut myös minttujen villiintyä yhdessä kasvilavassa, en tiedä olenko eläissäni nähnyt missään muualla niin paljon mesipistiäisiä ja perhosia yhtä aikaa. Oma piha on tämän suhteen aika win-win sekä hoitajalleen että luonnolle - pariintuhanteen neliöön mahtuu monenlaisia alueita, jopa kaistale luonnontilaista metsää, ja hoidetut alueet on istutettu aika lailla täyteen, joten niitäkään ei tarvitse ihmeemmin nyppiä. Törröttäjät jätän talveksi paikalleen maatumaan, lehtiäkään ei haravoida. Keväällä siivoilen perenna-alueita sen verran, että pätkin vielä pystyssä olevat varret mulloksen pinnalle, päälle saatan levittää kerroksen uutta multaa ja/tai kompostia. Nurmikko väistyy vuosi vuodelta kukkivien ja/tai syötävien tieltä, tavoitteena on, että sitä olisi lopulta vain yksi yhtenäinen aukea takapihalla lasten pelailuihin ja muuhun sellaiseen.
Ei ole pihaa. Taloyhtiön pihalle en laita, ympärillä on metsää ja niittyjä joten hyönteisiä riittää ilman hotellia
Aiotko päästää ne kaikki hyönteiset irti naapureita kohti? Mitä jos joku saa pistoksen ja on allerginen.
Joo varsinkin sääskiä täällä lapissa kesällä, sata miljardia hehtaarilla.
Vierailija kirjoitti:
Aiotko päästää ne kaikki hyönteiset irti naapureita kohti? Mitä jos joku saa pistoksen ja on allerginen.
V i ttu mieti !!
Koska kammoan ötököitä. Toisekseen en halua houkutella punkkeja pihalle yhtään enempää. Etupihalla on mehiläisille kukkapuskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse pihalle hotellia, koska pihassani on lahoja kantoja, pystyyn lahoavia puita, risuaitoja, kiviaitoja, komposteja, puukasoja ja -pinoja ym. Hehtaarin pihalle mahtuu monenmoista.
Sama homma. Pihan on niin luonnontilasa kuin olla ja voi ja täällä kyllä viihtyvät hyönteiset. Kolmena viimeisimpänä kesänä olen nähnyt säännöllisesti tulikultaisen ja lammikossa asuu suursukeltaja.
Meillä sukeltaja ilmestyy joka vuosi sadevesitynnyriin, ajattelee kai että täältä ei vesilinnut arvaa etsiä. Syksyllä havaitsin vanhassa lantakompostissa paljon kultakuoriaisen toukkia, jätin kasan levittämättä, toivottavasti säilyvät hengissä talven yli.
<3
Vierailija kirjoitti:
Koska kammoan ötököitä. Toisekseen en halua houkutella punkkeja pihalle yhtään enempää. Etupihalla on mehiläisille kukkapuskia.
Ei ne punkit mene hotelliin, ne elävät maassa.
😆😅😆😅
Hauska aloitus (trolli?).
Koska hyönteiset osaa itse tehdä oman "hotellinsa" siihen ei ihmisiä tarvita.
Ja jos tekisinkin oon varma ettei kukaan/mikään hyönteinen siihen lennä saati sitten omi asunnokseen.
pahasti ovat city vihreät erkaantuneet luonnosta kun luulevat kolojen kuolleen sukupuuttoon rakennus kanta lisääntynyt huimasti koloja on enemmän kuin koskaan.
Mille pihalle?