Ihmisillä menisi paljon paremmin ilman somea. Minkälaista on tulevilla sukupolvilla?
Olen nuorta sukupolvea (alle 30v). Taidan olla sitä ikäluokkaa, jonka nuoruudessa nykymuotoinen sosiaalinen media alkoi saamaan suosiota. Ylä-asteella oli "pakko" liittyä facebookkiin, myöhemmin tuli instagram ja snapchat. Olin itsekin nuissa, koska muutkin oli. Myöhemmin kuitenkin kaveripiirien vähentyessä/muuttuessa koin vain vähemmän tarvetta nuille. Lähinnä ovat vain yhteydenpitoa varten. Ystäväni tietävät minut, niin siitä erikseen ilmoittainen somessa tuntuu ihan ihmeelliselle.
However, multiple studies have found a strong link between heavy social media and an increased risk for depression, anxiety, loneliness, self-harm, and even suicidal thoughts. 5.2.2024 (Googlesta)
- Koko ajan pitäisi olla glamouria ja luksusta, joita somemaailman jättiläiset puskevat koko ajan
- Ulkonäköpaineita ihmisistä, jotkä käyttävät sievoisia summia ulkonäköönsä
- Hyväksyntää/silmäpareja vähäpukeisilla tissit/perse kuvilla. Voi olla myös tekaistua draamaa.
- Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella (deittailu, parisuhteet)
- Nolo kuva/video voi jäädä nettii ikuisesti.
- Moni haluaa olla suosittu (mikä on sinällään ihan normaalia)
Julkisella paikalla kuvaaminen on tietysti ihan laillista, että senkin takia moni joutuu väkisinkin jonkun someen.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Totta tuo kaikki. Mutta nuo asennekysymykset pystyy ainakin useimmiten jotenkuten korjaamaan jälkeenpäin - useimpiin noista ongelmista auttaa jo somesta poistuminen. Kaikista eniten minua huolestuttaa se, mitä jatkuva altistuminen somelle jo lapsuudesta alkaen tekee keskittymiskyvylle ja älykkyysosamäärälle.
Olen nelikymppinen, ja ihan live-elämässäkin tuntuu, että joko minä olen nero tai sitten nykyiset parikymppiset ovat aivan ällistyttävän, hälyttävän tyhmiä. Nerouteeni en usko, enkä usko että nuoret ihmisetkään oikeasti ovat aivokapasiteetiltaan tyhmentyneet. Jokin tekee heistä tyhmiä, ja olen vakuuttunut, että sylttytehdas löytyy somen suunnasta.
Täysin samoja ajatuksia. Tiktok tyylinen loputon selaaminen se taitaa ihan tutkitusti tehdä paljon hallaa keskittymiskyvylle. Tämä "tyhmyys" myös johtuu ihan yleisesti digitalisoitumisesta, että ei tarvitse niin paljon itse miettiä.
Rupesin vain asiaa mietimään, että miten mahtaa nykypäivänä sometilin poistaminen onnistua. Aletaanko lasta kiusaamaan tämän takia somessa tai ylipäätään?
Ei varmasti ole helppoa nyky teinien/lasten vanhemmilla.
ap
Totta tuo kaikki. Mutta nuo asennekysymykset pystyy ainakin useimmiten jotenkuten korjaamaan jälkeenpäin - useimpiin noista ongelmista auttaa jo somesta poistuminen. Kaikista eniten minua huolestuttaa se, mitä jatkuva altistuminen somelle jo lapsuudesta alkaen tekee keskittymiskyvylle ja älykkyysosamäärälle.
Olen nelikymppinen, ja ihan live-elämässäkin tuntuu, että joko minä olen nero tai sitten nykyiset parikymppiset ovat aivan ällistyttävän, hälyttävän tyhmiä. Nerouteeni en usko, enkä usko että nuoret ihmisetkään oikeasti ovat aivokapasiteetiltaan tyhmentyneet. Jokin tekee heistä tyhmiä, ja olen vakuuttunut, että sylttytehdas löytyy somen suunnasta.