Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidän miehillä käsitystä siitä, mitä tarvikkeita vauva tarvitsee?

Vierailija
22.03.2024 |

Niin, eli onko teidän puolisot perillä että mitä lasta varten kannattaisi hankkia? Siis suurin piirtein. Toki usein varmasti äiti on enemmän perillä, mutta jos olisit pyytänyt miestä ennen lapsen syntymää listaamaan 10 ostosta niin olisiko keksinyt? 

Meillä on siis sovittu, että kumpikin osallistuu tarvikekustannuksiin. Laskettu aika lähestyy ja jotain pitäisi alkaa hankkia, mutta selvisi että miehen mielestä mitään ei puutu. Tällä hetkellä meillä on vain äitiyspakkaus. Tässä miehen selitykset miksi mun listasta ei mitään tarvita:

-pinnasänky: lapsi voi nukkua äp-laatikossa kunnes siirtyy juniorisänkyyn

-vaunut: ei tarvita kun hän ei aio mennä vaunulenkille

-lisää vaatteita: hän on ostanut yhden bodyn, kaksi yhteensä riittää. Samoja voi käyttää koko vauvavuoden. 

-villahaalari: eikö body käy?

-imetystyyny: etkö voi pidellä käsin sitä rinnalla?

-ruokalappu: syötetään niin ettei tule sotkua

-turvakaukalo: liian kallis, mutta jos on pakko niin voin osallistua 20 eurolla

-sitteri: ei tarvita, pidetään sitä sylissä. 

-kantoreppu: kädellä voi kantaa

-lämpöpussi tms, tai edes oma viltti vauvalle: eikö sohvalla ole yksi viltti? 

-vaipat: meillähän on se näytepaketti.

Hän on siis osan äitiyspakkauksen tavaroistakin myymässä turhina eteenpäin. En itsekään kannata kaiken maailman turhan vauvatavaran hankkimista, mutta hänen logiikalla lapsi kääritään vaatteiden sijaan lakanaan varmaan viisivuotiaaksi. Ei ymmärrä että vaatepyykkiä voi tulla päivittäin paljon. Suurin syy on varmaan piheys, yhteensä on siis valmis laittamaan 20e hankintoihin yhteensä. Tavaroita tarjonneille sukulaisille on minulta kysymättä vastannut että ei ole tarvetta. Loogisesti aion kyllä hankkia vauvalle tarvittavat, mutta ilmeisesti täysin yksin. Korvikepurkkiakaan ei saisi ostaa varmuuden vuoksi kaappiin, koska se maksaa ja hän ei sitten ala ostaa kalliita korvikkeita jos imetys ei onnistu. Vauvanukenko hän luulee synnäriltä saavansa? 

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies muuten miten asennoitunut vauvan tuloa varten? Jos ei ole sisäistänyt että vauva tarkoittaa rahanmenoa niin entä muut asiat. Oma aika, sinulta saama huomio, yöunet, vapaus mennä miten haluaa, nämä kaikki muuttuvat pakostikin. 

Vierailija
62/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tähän asti ja voi hyvää päivää "lapsi voi nukkua äp-laatikossa" :D ei mulla muuta, jatkakaa

Senhän takia siellä patja on, jotta sitä voi käyttää vauvan ensisänkynä. Turvallinen paikka vauvalle nukkua, moni nukkuu siellä alkuun paremmin kuin isossa pinnasängyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teillä on matkaa sairaalasta kotiin vajaa 10 km. Ja auto. Odotas niin mies ehdottaa, että jos ei kerran ilman kaukaloa voi viedä vauvaa autossa, niin sinä voit kävellä kotiin vauva sylissä tai kantoliinassa (kai sellaisen voi jostain lakanasta taitella), hän joutuu menemään autolla kun jonkunhan se auto pitää kotiin viedä. 

Vierailija
64/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tähän asti ja voi hyvää päivää "lapsi voi nukkua äp-laatikossa" :D ei mulla muuta, jatkakaa

Senhän takia siellä patja on, jotta sitä voi käyttää vauvan ensisänkynä. Turvallinen paikka vauvalle nukkua, moni nukkuu siellä alkuun paremmin kuin isossa pinnasängyssä.

Aapeen mies aikoo nukuttaa kaksivuotiaankin siellä pahvilaatikossa. Juniorisänky ostetaan monesti vasta kun täyttää kolme.

Vierailija
65/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai osaa. En todellakaan hankkisi lasta sellaisen miehen kanssa, joka ei edes osaa ottaa selvää mitä lapsi tarvitsee. Minun mieheni on lukenut lasten kasvatus -ja hoito-oppaita ja hakee netistä aktiivisesti tietoa asiasta. 

Vierailija
66/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa miehenä hoitaa mitään haisevaa paskatykkiä, joten anna suosiolla vaimoni tehdä sen. Minulla on parempaakin tekemistä.

Vierailija
67/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessani sain valtavan määrän vinkkejä siitä, että missään nimessä vauva ei pärjää ilman tiettyjä tarvikkeita. Menin näissä oman pääni mukaan ja hyvin pitkälti aivan perustarvikkeilla pärjäsi. Meidän lapsi on nyt 7-vuotias ja vasta tämän keskustelun pohjalta tajusin, että on olemassa jotain kaukalopusseja. :D  Ammekin on mielestäni turha - lavuaari / suihku riittää aivan hyvin. Hoitopöytääkään meillä ei ollut.

Yhtäkään tarviketta ei tarvitse ostaa uutena, mutta seuraavat ehkä hankkisin (käytettynä):

- Turvakaukalo vaikka olisitte autottomia (voi olla, että joudutte yllättäen lähtemään taksilla esim. päivystykseen)

- Pinnasänky (tämä meillä oli, mutta toki monella jää käyttämättä kun lapsi nukkuu vanhempien sängyssä)

- Vaunut (ei missään nimessä uutena, käyttöikä voi olla vain puolisen vuotta)

- Rattaat (jos tykkätte liikkua, niin näihin kannattaa panostaa enemmän kuin vaunuihin koska pidempi käyttöikä)

- Sitteri (ei pakollinen mutta hermoja säästävä)

- Myöhemmin sitten syöttötuoli (käytännössä pakollinen)

Vierailija
68/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tää on provo, onhan? 

Vierailija
69/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kotoisin jostain ulkomailta tai asutko jossain ulkomailla? Suomessa suuri osa vauvoista nukkuu ensimmäiset viikkonsa äitiyspakkauksen laatikossa. Sen mukana tulee patjakin sitä varten. Mutta siinä ap:n mies on väärässä, että siitä voisi siirtyä suoraan juniorisänkyyn.

Vierailija
70/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko miehellä ystäviä, joilla olisi lapsia? Jos nämä ystävät voisivat puhua miehelle järkeä? 

Miten mies ajatteli saada teidät synnäriltä kotiin? Turvakaukalo kun on pakollinen autossa... 

Tein omalle miehelle "isyyspakkauksen", johon laitoin jonkun miehille suunnatun vauvaoppaan. Siinä oli aika hyvin juttuja mitä vauva tarvitsee ja miten vauvaa käsitellään jne. Siellä esim mainittiin, että keinutuoli on kätevä vauvan kanssa niin viikossa meille kotiutui keinutuoli. 

Tuota kotiintuloasiaa itsekin mietin. Miehen mielestä synnäriltä on pakko saada lainakaukalo koska ei voi olettaa että kaikilla on oma. En ole kuullut että sieltä voisi lainata, mutta voihan niin olla. Pääasiassa selitys kuitenkin oli, että hän ei HALUA ostaa sitä kun se on niin kallis, joten on pakko keksiä miten pärjätä ilman. Eikä hänelläkään aikoinaan ollut turvaist

Voit näyttää miehellesi näitä uutisia ja kysyä, että ymmärtääkö poliisi todella. 70 euron sakko siitä napsahtaa. https://yle.fi/a/3-10151358?utm_source=social-media-share&utm_medium=so…

Kyllä vanhempien tehtävänä on hankkia tarvittavat turvallisuusasiat.

Vierailija
71/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuollaiset asiat puhuta halki jo suhteen alussa?

Itse olen vela. Saan palkkaa ja ostan itse kaiken tarvitsemani. Vaikka turhat, kauniit kengät.

Vierailija
72/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli minua tarkempi vauvan tavaroita ostaessa, hän googlaili ja vertaili tarkkaan kaikki isommat ostokset ihan oma-aloitteisesti. Eli kun otin puheeksi vaikkapa turvakaukalon oston, niin sain valmiin listan mitä kannattaa hommata ja miksi. 

Vierailija
73/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole synnärillä mitään turvkaukaloita lainattavaksi, kuinka pihalla te oikein olette?

Vierailija
74/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että noin tyhmiä miehiä on. Tai jos on, niin en usko että pääsisi parisuhteeseen. Voin kuvitella, että jonkun mies on kyseenalaistanut jonkin yksittäisen hankinnan, tyyliin jonkun kalliin trendikapineen, mutta aloitushan on täysin kaakkoon vedetty provo.

Itse ainakin annan miehelle mahdollisuuden ajatella ihan itse omilla aivoillaan, ja kas, sieltähän tulee ihan järkeviä ajatuksia! En voisi sietää miestä jolle pitää kaikki arjen asiat esitelmöidä. Mutta jotkut tykkää tuosta tylnjohtajatyylistä, ja pojat on poikia - ajattelusta. 

Vierailija
75/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuollaiset asiat puhuta halki jo suhteen alussa?

Itse olen vela. Saan palkkaa ja ostan itse kaiken tarvitsemani. Vaikka turhat, kauniit kengät.

En usko, että kukaan puhuu suhteen alussa mitä tarvikkeita ehkä joskus tulevalle vauvalle hankitaan.

Vierailija
76/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten reippaat raivarit ja vaadit miestä maksamaan osansa lapsen, synnytyksen ja raskauden kuluista. Käsket soittamaan kaikki sukulaisensa läpi ja ottamaan vastaan ne tarjotut tarvikkeet. Joko mies alkaa toimimaan tai sun on oikeasti parempi yksin. Provo tämä toki onneksi on.

Vierailija
77/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kotoisin jostain ulkomailta tai asutko jossain ulkomailla? Suomessa suuri osa vauvoista nukkuu ensimmäiset viikkonsa äitiyspakkauksen laatikossa. Sen mukana tulee patjakin sitä varten. Mutta siinä ap:n mies on väärässä, että siitä voisi siirtyä suoraan juniorisänkyyn.

En usko että enää nykyään kovinkaan iso osa vauvoista nukkuu äp-laatikossa alkuun, mutta kyllä siinä edelleen se patja mukana tulee ja siinä voi vauvan nukuttaa. Aiemmin se on ollut yleistä. Meilläkin esikoinen nukkui siinä, kuopus ei, tehtiin hänelle pinnasängystä "sivuvaunu" aikuisten sängyn viereen. 

Vierailija
78/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annoit tyhmän idiootti miehen ähkiä mällit sisääsi että tulit raskaaksi. Ei tuollainen mies sitä lasta osaa hoitaa päivääkään.

Vierailija
79/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole. Meillä lähdettiin neuvolassa ihan liikkeelle siitä, että hoitaja selitti miehelle, että tämä ei voi imettää.

Vierailija
80/95 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jopa yllättävän hyvä.

Pikkuisen piti jopa rajoittaa, kun miehellä oli pikkuisen vauhti päällä. Vauvan sänky, rattaat, vaippoja ja vauvanvaatteita vain ilmestyivät eräänä päivänä. Kysyin, että pitäisikö minultakin kysyä, niin ihan iloisesti vastasi vain että jos ei kelpaa, niin vaihdetaan sellaiseen mikä kelpaa.

No oli ne ihan ok, mutta jotenkin vähän jäi harmittamaan.