Alakoululaisten vierailuajat
Kauanko teillä saa olla alakoululaiset koulun jälkeen? Itse olen ajatellut Max 2 h koulupäivinä (ei joka päivä) mutta näillä lapsilla ei ole kuulemma kotiintuloaikoja, ruoka-aikoja eikä pelirajoituksia. Ovat nälkäisiä, märillä vaatteilla ja joskus jopa vanhempien puhelin soi vasta illalla. En ymmärrä. Olen passittanut kotiin, vanhemmat eivät ota kontaktia meille ja keskustelut käydään lasten kautta. Lapset ottavat itse ruokaa pöydältä jos siinä on jotain, enää en ole jättänyt ja olen asiasta kyllä sanonut.
Itse en anna mennä arkipäivinä kavereiden luo koska viikonloput ja loma-ajat on mielestäni niitä varten.
Ongelma on että näillä lapsilla ei ole mitään rajoja, meillä on ja ihmettelen miksi vanhemmat eivät laita näitä rajoja. Meillä sitten opetellaan näitä perusasioita kun kotona ilmeisesti vaan pelataan ja syödään eineksiä.
Kommentit (10)
Meillä saa olla silloin kun meille sopii, lähetän kotiin jos ei sovi.
Viikonloppuna perheillä on omia menoja. Kätevintä kun kaverikyläilyt hoituu iltapäivällä koulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa olla silloin kun meille sopii, lähetän kotiin jos ei sovi.
Juuri näin. Meille tulevat kylään vain sellaiset lapset, joiden vanhemmilla on puhelin päällä ja jotka saa kiinni. Erikseen ovat tietysti ne, jotka etukäteen ovat ottaneet meihin yhteyttä kysyen voimmeko pitää heidän lapsistaan määrättynä päivänä huolta määrättyyn aikaan, mutta he tarjoavatkin sitten vastavuoroisuutta.
Yhden itseään parempana pitävän perheen lapset (2) ilmestyivät - taas kerran - meille iltapäivällä tullakseen leikkimään ja ällistyivät suuresti kun sanoin ettei käy kun omat lapset olivat mummulassa. Kotiin ei kuulema voinut mennä kun siellä piti olla hiljaa kun mammalla oli puhelinkonferenssi. Tämä mamma siitä sitten vielä minulle valitti, kaskun ei oltu etukäteen sanottu. Villivierailut loppuivat siihen kun sanoin, että voidaan tehdä työsopimus, 15,- eukkia netto per lapsi ja tunti plus ruuat päälle.
Anna pirulle pikkusormi ja se vie koko käden!
Kyllä minä ainakin näen, kenellä on köyhää kotona, ja annan ruokaa. Minut on kasvatettu sellaiseksi!
Meidän lapsen luokkakavereiden kaikilla perheillä tuntuu muodostuneen yhteinen käytäntö että seitsemältä lapset omaan kotiin ellei muuta sovita.
Joillakin on siis jo aiemmin usein ja toisaalta erikseen vanhempien kesken sovittaessa joskus vähän myöhempään.
Tällä systeemillä meillä saa lasten kaverit olla ellei meillä ole muuta erityistä ja läksyt hoituu. Tosin päästän meille yleensä vain yhden kaverin kerrallaan koska oma lapsi selvästi tykkää enemmän kun saa olla jonkun kanssa kahdestaan eikä isommassa porukassa.
Lapsi saa olla sellaisessa paikassa josta joudutaan hakemaan n. neljään ja sellaisessa paikassa josta itse kävelee kotiin n. kuuteen korkeintaan. Yleensä kaverit ovat n. viiteen meillä.
Välipalaa saa samaa mitä omakin lapsi ottaa, yleensä muroja. Ruokaa en ole tarjonnut, ellei kaverit ole sovitusti hoidossa. Mitään ongelmia ei ole ollut.
Viikonlopuille emme sovi mitään kaverikyläilyjä, satunnaisesti joku saattaa lapselle soittaa mutta yleensä vietetään aikaa perheen kesken.
Saa kaverit olla meillä niin pitkään ja usein kuin meille sopii. Kavereille kyllä kerrotaan että tänään saa olla vaikka klo 17 saakka. Tai iltaan. Keneenkään vanhemaan en ole ottanut yhteyttä, osaan itse kertoa lasten kavereille meidän säännöt.
Relaa nyt, kuulostat älyttömän kireältä