Kokki-henkka kiljahti: Ei IKINÄ kylmää vettä kattilaan!
Mutta kuinkas nyt suu pannaan
Kommentit (38)
Henkka, kokkipoika henkka, perunat laitetaan kylmään veteen aina , uudet perunat kiehuvaan veteen, ja kahvinkeittimeen kylmää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on Alenista niin siinäpä ärsyttävin kokki ikinä.
Väärin.
Ärsyttävin hirviö on Hans Väliliha
Kokkipohjalta tietää maailmasta kaiken, ihan kaiken.
Kuka on Hans Väliliha??
Gruber Lihapiirakan pikkuserkku.
Vierailija kirjoitti:
Lämmintä vettä toki saa muutenkin kuin hanasta. Itse usein keitän vedenkeittimellä esim. pastan keitinvedeksi tulevan veden. Vedenkeitin paljon nopeampi kuin laittaa iso kattila vettä liedelle kuumenemaan.
Meillä kaikilla ei ole niin tehokkaita sulakekaappeja että voisimme käyttää vedenkeittimiä. Se käräyttää pistorasian hetkessä.
Ainoa mahdollisuus lämpimään veteen olisi mennä pihanuotiolle sitä kuumentamaan, mutten millään edes ehtisi kaikkien päivän töiden lomassa. Toki vapaapäivinä, saunapäivinä kun kiuas lämpenee tai pyykkipäivinä, kun lämmitän pesuvedet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmintä vettä toki saa muutenkin kuin hanasta. Itse usein keitän vedenkeittimellä esim. pastan keitinvedeksi tulevan veden. Vedenkeitin paljon nopeampi kuin laittaa iso kattila vettä liedelle kuumenemaan.
No tietysti saa vedenkeittimelläkin, mutta että kokki parkuisi ettei koskaan kylmää vettä kattilaan... huh, miten ihmiset selvisi ennen vedenkeittimiä. Jota ei kaikilla ole vieläkään.
Eiköhän kokilla ole energiansäästö mielessä ja kun nykyään on vaihtoehtojakin. Toki kun ap ei laita mitään linkkiä ja google ei tuollaista kommenttia löydä, niin paha sanoa mitä tarinan kokki on sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitän veden ja pakastan sen. Kätevä lämmittää mikrossa
Pilaat mikrolla veden rakenteen ja molekyylit. Myös keitto ja pakastus turhaa. Mitä ihmettä.
Myös suutuntuma muuttuu ja tekstuuri.
Vierailija kirjoitti:
Henkka, kokkipoika henkka, perunat laitetaan kylmään veteen aina , uudet perunat kiehuvaan veteen, ja kahvinkeittimeen kylmää vettä.
Kahvinkeitin ja kattila toki eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
En mä ruuanlaitossa kylmää vettä lisää mihinkään. Hanasta kylmää mutta lämmitän sen kattilassa.
Niin, ja pointti oli, ettei kylmää vettä KATTILAAN.
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä edes voisi, koska noin puolet vuodesta minulle tulee ainoastaan kylmää vettä.
Sitä paitsi hygieniapassikurssillakin jo kerrotaan ettei pidä ottaa lämmintä vettä ruoanlaittoon.
Eikö kokki ole suorittanut moista passia?
Toki on se mahdollisuus, että kuumennat veden jollain tehokkaamme tavalla kuin laittamalla useamman litran kattilaan lämpenemään hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikilla ei ole niin tehokkaita sulakekaappeja että voisimme käyttää vedenkeittimiä. Se käräyttää pistorasian hetkessä.
Ainoa mahdollisuus lämpimään veteen olisi mennä pihanuotiolle sitä kuumentamaan, mutten millään edes ehtisi kaikkien päivän töiden lomassa. Toki vapaapäivinä, saunapäivinä kun kiuas lämpenee tai pyykkipäivinä, kun lämmitän pesuvedet.
Heh, mä olen tässä 3 kertaa käräyttänyt sulakkeen kun en opi ettei vedenkeitintä ja pöytägrilliä samaan aikaan päälle. Siinä on keskellä yötä etsitty minkä sulakkeen voisi lainata kun ei ollut varastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ruuanlaitossa kylmää vettä lisää mihinkään. Hanasta kylmää mutta lämmitän sen kattilassa.
No lämmitän sen vedenkeittimessä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän pointti, tuo kokki-henkka kun ei linkitetyssä artikkelissa esiintynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitän veden ja pakastan sen. Kätevä lämmittää mikrossa
Pilaat mikrolla veden rakenteen ja molekyylit. Myös keitto ja pakastus turhaa. Mitä ihmettä.
Miten veden kuumentaminen esim. vedenkeittimessä on turhaa? Vesi kuumenee paljon nopeammin vedenkeittimessä kuin kattilassa. Ei toki kuumenneta vettä etukäteen vaan vedenkeittimestä kuuma vesi siirretään heti kattilaan käyttöä varten.
Ennemin olisin huolissani suolan lisäämisestä kylmään veteen teräskattilassa. Sekä ruuan säilömiseen kattilassa samasta syystä!
Eikä teräslusikkaa tule pitää suolapurkissa.
Katsokaa googlesta miksi..
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli vuosia sitten kinaa kun moni sanoi käyttävänsä lämmintä hanavettä esim leipätaikinan tekemiseen. Ällöttävä ajatus.
Minäkin teen niin. Hyvää leipä on aina ollut. Miksi ei saisi käyttää lämmintä hanavettä taikinan tekemiseen? Mikä siinä "ällöttää"? Leiväthän paistetaan, mikrobit kyllä kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Kiehautan vedenkeittimessä veden pastalle, riisille, perunoille, kastikkeeseen, jne. Meillä ei hanasta edes tule lämmintä vettä 😄
Siis jos kokki sanoo, että esim. kastikkeeseen ei lisätä kylmää vettä vaan kuumaa, niin eihän hän tietenkään tarkoita, että se vesi olisi kuumaa vesijohtovettä vaan kattilassa tai vedenkeittimessä kuumennettua.
En enää ymmärrä mitään. Olen tehnyt kaikki mahd virheet ruokahommissa, mutta koko lähipiirini on selvinnyt hengissä siitä huolimatta, että en osaa edes oikeaa vettä käyttää.
Kaiken lisäksi mulla on ollut kaikki ne sairauksien oireet, jotka tappavat tuossa tuokiossa.
Saan olla kiitollinen, että olen terve ja elossa.😅 T. Kohta 80 v
Enhän minä edes voisi, koska noin puolet vuodesta minulle tulee ainoastaan kylmää vettä.
Sitä paitsi hygieniapassikurssillakin jo kerrotaan ettei pidä ottaa lämmintä vettä ruoanlaittoon.
Eikö kokki ole suorittanut moista passia?