Lääkäri väitti, että yskiminen ei voi johtua refluksista
Sain ahdistusdiagnoosin, kun mulla oli kovia vatsavaivoja ja kipuja. Mainitsin myös mietoa kirkasta limaa erittävän yskän, jonka arvelin johtuvan mulla olevasta refluksista, johon psyk. puolen lääkäri totesi, että se ei ole refluksin oire, ja että mulla tuskin on koko refluksia, ja että olen vain yliherkkä vatsan tuntemuksille ja ahdistunut, niin koen kipua.
Onko teillä refluksin kanssa yskää? En usko lääkärin hoitaneen psyk. puolella kovinkaan montaa oikeaa refluksipotilasta.
Kommentit (25)
Mulla on palleatyrä, ei refluksia. Lääkäri sanoi, että minulla ei ole astmaa vaan refluksista johtuva yskä. En siis edes tiedä, mitä närästys on.
Menin yksityiselle ja dg:na astma. Yskittää, jos en ota astmalääkkeitä.
että lääkäreitä on monenlaisia 😅
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa aikamoisen keksityltä tarinalta tai sitten jätät jotain oleellista kertomatta. Pitkittyneen yskän yksi keskeisin erotusdiagnoosi on juuri refluksitauti ja monesti siihen tehdään hoitokokeilu PPI-lääkkeillä eli ns. happosalpaajilla. Etenkin jos, muita tarjoutuvia syitä ei ole.
T. Tkl
Ei ole keksitty tarina. Olin psykiatrian puolella, en terveyskeskuksessa, oletko koskaan työskennellyt psykiatrian puolella itse? Siellä ollaan aika ehdottomia ja alentuvia. Yksikään lääkäri TK:ssa ei muuten antanut mulle edes ruokavalio-ohjeita, eli siellä ei paljoa näytetty tietävän refluksista myöskään.
Refluksi nimenomaan sattaa aiheuttaa yskimistä ja limän kertymistä kurkkuun. Pidempään jatkuvana myös astman kaltaisia oireita ja hengitysteiden ärtymistä.
AP täällä jatkaa. Tästä on siis jo pari vuotta aikaa, mulla ei ole enää polttavia ja kramppaavia vatsakipuja tai yskää. Mun refluksi näkyy enää käheänä äänenä. Hoidin ongelmia ruokavaliomuutoksella, mulla on ollut vaikeuksia sulattaa tiettyjä ruoka-aineita. Ihan vaan vinkkinä jollekin, joka saattaa olla samassa tilanteessa.
Vaadi lähete gastroenterologille.