Kuinka vanhan lapsen puhelinta sopii valvoa vaikkapa lukemalla viestit
Onko OK vielä 12 vuotiaalle teidän mielestä. On kova huoli, kenen kanssa lapsi viestii.
Kommentit (8)
Teini on nyt 16, sai puhelimen 8v. En ole koskaan lukenut viestejään. Tosin on sellanen hölösuu että tiedän muutenkin mitä siellä luurilla tapahtuu.
Veljen vaimolle ärähdin kun oli oman lapsensa pjhelinta vakoillut ja mulle kertoi mitä serkukset kirjoittelee.
Mä maksan puhelinlaskun, joten lapsi on myös velvollinen osoittamaan, että käyttää puhelinta vastuullisesti. Yksittäisiä viestejä en lue, mutta aina välillä teen tarkastuksen ja pyydän lasta näyttämään, että keiden kanssa on viestitellyt ja kysyn kenestä on kyse jos on joku vieraampi. Lapsi 12 v.
Vanhempien teinien puhelimia en ratsaa, koska ei ole syytä epäillä, että olisivat asiattomia viestitelleet.
Ei mun tarvii lukea, kun kaijuttimessa puhuvat ja kauhistelivat 9-10 vuotiaat, et kaupasta saa ostaa kortsuja.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan puhelinlaskun, joten lapsi on myös velvollinen osoittamaan, että käyttää puhelinta vastuullisesti. Yksittäisiä viestejä en lue, mutta aina välillä teen tarkastuksen ja pyydän lasta näyttämään, että keiden kanssa on viestitellyt ja kysyn kenestä on kyse jos on joku vieraampi. Lapsi 12 v.
Vanhempien teinien puhelimia en ratsaa, koska ei ole syytä epäillä, että olisivat asiattomia viestitelleet.
... Lisäyksenä vielä. Tosiaan pyydän lasta itse näyttämään puhelimen sisällön, mun mielestä olisi kamalaa mennä salaa urkkimaan.
Olen antanut lapsille ohjeet, miten käyttäydytään viestittelyssä. En ole koskaan lukenut heidän viestejä. En myöskään avaa heidän posteja, vaikka tulee esim hammaslääkäriaika. He avaa, ja antaa minulle. Lasten kanssa luottamus rakentuu koko ajan. Haluan että he luottaa minuun, kun teini-ikäisinä tarvitsevat minua. He ovat nyt 10v ja 12v.
Teette rikoksen tutkiessanne lastenne puhelimia.
Viestintäsalaisuuden loukkaus
Joka oikeudettomasti
1) avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka
2) hankkii tiedon televerkossa tai tietojärjestelmässä välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta,
on tuomittava viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Riippunee lapsestakin millaiset välit on ja miten asiansa hoitaa. Yksityisyys pitää olla lapsellakin, joka tarkoittaa sitä, että viestien sisältöä en helpolla lukisi. Kenen kanssa viestittelee ja erityisesti some sisältö on lapsen kohdalla miekestäni merkittävämpää.
Käyn myös lapsen kanssa keskustelun, että kaikessa viestittelyssä ja netin käytössä kannattaa ajatella, että onko ok jos ne tulevat julkisuuteen.
Voihan sitä kysyä onko namusedät viestitelleet.