Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toisen taustoista ei ole sopivaa kysyä?

Vierailija
19.03.2024 |

Työpaikallani tapaan usein hoitajia toisista maista ja olen kiinnostunut heidän kulttuureistaan ja tavoistaan. Miksi jonkun tahon mukaan on epäsopivaa kysyä, mistä kukin tulee? Itse osoitan kohteliaana kiinnostusta toisesta kysymällä hieman juurista ja etsin usein samankaltaisuuksia ja vertauksia meidän kulttuuristamme. 

Nostan vielä maininnaksi, että jokainen kulttuuri on kiinnostava ja hyvä pitääkin erinäisenä, meidän omasta tutusta ja turvallisesta. Emme ole kaikki samaa massaa, samoista juurista puhumattakaan. 

Onko epäsopivaa kysyä toisen juurista?

Vaihtoehdot

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait siinä mitään epäkohteliasta ole, ellet mene jokaiselta ulkomaalaisen näköiseltä kysymään englanniksi, että mistäs sitä ollaan. Siitä voi joku harmistua, suomalaisia tai suomea puhuvia on kuitenkin monen näköisiä, ja heitä tympii vastata, että ihan suomalainen oon.

Vierailija
2/8 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koe sitä mitenkään epäkohteliaana itse. Sellaista jutusteluahan se vain on. Ja harvemmin olen myöskään kokenut, että se ulkomaalainen olisi ajatellut sen olevan epäsopivaa. Mutta joka työpaikasta tuntuu aina löytyvän se yksi sijaisloukkaantuja joka pahoittaa tästä mielensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin USA:sta että sitä pidetään epäkohteliaana koska se on "erillaistavaa" Siellä ihmiset olisivat ihan vain mielellään "American" vaikka murre olisi vielä paksua.

Suomessakin olen yleensä maltttanut odottaa että asia tulee puheeksi, jos edes tulee. Moni nuori on Suomessa syntynyt ja tänne kotoutunut. Onhan se vähän nuijaa sitten jos jokainen keskustlu alkaa wheer aarjuu from.

Mutta toisaalta, sitten kun muuten tunnetaan niin ihmiset mielellään kertoo taustoistaan, oli se sitten Savo, Somalia ja mitä lie.

Vierailija
4/8 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina kohteliasta ja lämpimän ystävällistä osoittaa kiinnostusta toista kohtaan. Tuntuisi tosi kylmältä olla kysymättä mitään, toiselle tulisi fiilis näkymättömyydestä ja siitä ettei ole kiinnostuksen arvoinen..

Vierailija
5/8 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mistä olet kotoisin" on ihan normaali kysymys josta kenenkään ei pidä loukkaantua, jos vastaus on vaikka "Vantaa" ja kysyjälle ei vastaus kelpaa, koska ihonväri on esim tummempi, niin ollaan jo sopimattomuuden rajalla.

Vierailija
6/8 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikroaggressio! (vähintäänkin)

Vierailija
7/8 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä. Minulla on massasta poikkeava piirre, ei ihonvärini, mutta kuitenkin sellainen että siihen kiinnittää ihmiset huomiota ja tuntemattomatkin haluavat kommentoida. Minusta sellainen huomio on ahdistavaa ja on väsyttävää joutua jatkuvasti selittelemään jotain ominaisuuttaan. Olen kuitenkin alistunut tilanteeseen ja yritän olla kohtelias ihmisille, jotka eivät tajua asettua toisen asemaan ja ymmärrä että vaikka oma utelu tuntuu harmittomalle, sille toiselle se voi olla viikon kymmenes samasta asiasta.

Vierailija
8/8 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran yhdess koulutuksessa, ja kouluttaja puhui suomea ja kyseli yllättäen jotakin, mietin hetken vastausta ja kouluttaja ei odottanut vaan tokaisi "do you speak finnish??????????, johon totesin kyllä puhun suomea. Sen jälkeen oli hiljaa, ei pahoitellut mitenkään (olen suomalainen). Sen jälkeen kysyi toiselta, vaalealta naiselta samaa mutta tokaisi perään "are you from sweden".

Sitten yksi vanha nainen tokaisi "kuka ei kuulu joukkoon"

Että näin voi suomalaisenakin kokea rasismia näköjään, jos silmät sattuu olemaan pähkinänruskeat ja hiukset vaaleahkot xD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän