Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulevaisuuden ajattelu ja suunnittelu aiheuttaa valtavaa ahdistusta

Vierailija
18.03.2024 |

Olen korkeasti koulutettu mutta työtön 40+ nainen. Maisteritutkintoni on kärsinyt valtavan inflaation, eikä sillä enää työllisty. Pitäisi opiskella uusi ammatti, mutten tiedä mikä ja millä rahalla. Moni ammatti tulee häviämään tekoälyn myötä, joten ahdistaa ajatus, että saatan vetää toistamiseen tyhjän arvan jos panostan vuosia uusiin opintoihin. Jos en opiskele, en tiedä työllistynkö enää ollenkaan. Moneen hakemaani paikkaan olen nähtävästi ylikoulutettu, ja toisaalta oman alan paikkoihin on satoja hakijoita enkä erotu joukosta, koska aina on minua parempia tai nuorempia.

Tulevaisuus näyttää toivottomalta tein mitä vain. Pelkään, että menetän vielä jonain päivänä omistusasuntoni ja säästönikin, ja virun vanhuksena yksin ja rutiköyhänä vaipoissani jossain kammottavassa hoivakodissa tai vielä pahempaa, kotona halvassa kaupungin vuokraluukussa toimeentulotukiasiakkaana.

Kaipaan kai vertaistukea ja neuvojakin.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä alalta tutkintosi on ja millaista työkokemusta sinulla on? Joskus on ihan viisasta aloittaa töistä, joihin on ylikoulutettu, jotta saa jalkaa oven väliin. Onko sinulla esim. mielessä organisaatiota, joissa haluaisit työskennellä? Jos on, niin koeta miettiä mikä olisi mahdollinen väylä päästä sinne töihin.

On myös niin, että verkostoilla on merkitystä työnhaussa ja -saamisessa eli onko joku läheisesi/tuttusi töissä jossain sinulle soveltuvassa paikassa? Pystyisikö hänen kauttaan kuulemaan paikoista ennen kuin ne tulevat hakuun ja yrittää sitä kautta päästä töihin?

Älä turhaan mene mukaan tuohon ylimitoitettuun tekoäly-paniikkiin. Korkeakoulutettu ihminen osaa tietojensa lisäksi soveltaa niitä käytäntöön ja luoda uusia tuotteita/tapoja työskennellä/ratkaisuja. Tähän tekoäly ei pysty vielä pitkään aikaan eikä kaikilla aloilla varmasti koskaan. 

Vierailija
2/8 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä alalta tutkintosi on ja millaista työkokemusta sinulla on? Joskus on ihan viisasta aloittaa töistä, joihin on ylikoulutettu, jotta saa jalkaa oven väliin. Onko sinulla esim. mielessä organisaatiota, joissa haluaisit työskennellä? Jos on, niin koeta miettiä mikä olisi mahdollinen väylä päästä sinne töihin.

On myös niin, että verkostoilla on merkitystä työnhaussa ja -saamisessa eli onko joku läheisesi/tuttusi töissä jossain sinulle soveltuvassa paikassa? Pystyisikö hänen kauttaan kuulemaan paikoista ennen kuin ne tulevat hakuun ja yrittää sitä kautta päästä töihin?

Älä turhaan mene mukaan tuohon ylimitoitettuun tekoäly-paniikkiin. Korkeakoulutettu ihminen osaa tietojensa lisäksi soveltaa niitä käytäntöön ja luoda uusia tuotteita/tapoja työskennellä/ratkaisuja. Tähän tekoäly ei pysty vielä pitkään aikaan eikä kaikilla aloilla varmasti koskaan. 

Unohtui sanoa, että ihan näin triviaaleja neuvoja en tarvitse. Tilanne on tosiaan se, että nykyisellä tutkinnollani ja kokemuksellani työllistyminen on osoittautunut käytännössä mahdottomaksi, haen sitten entry level- tai senior-tason paikkoja tai mitä vaan siltä väliltä. Olen aiemmin ollut todella kysytty tekijä ja saanut käytännössä valita työpaikkani, ja osaan kyllä työnhaun niksit. Siitä ei ole kyse, vaan työmarkkinan täydellisestä muuttumisesta sitten viimeisimmän työnhakuni, eli alle 10 vuoden aikana.

Tekoälystä sen verran, että minulla on aiheesta keskivertotallaajaa parempi käsitys ja pidän huolta aiheellisena. Ei minua muuten näin paljon ahdistaisikaan. Oman alani työpaikkakato on pitkälti seurausta viime vuosien teknisestä kehityksestä, ja muutos on kuitenkin vasta alussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä vastasit rumasti :( Toivottavasti tuli hyvä mieli. Jos et halua triviaaleja vastauksia, niin ei varmaan kannata tehdä noin ympäripyöreää aloitusta.

Vierailija
4/8 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan maisteri olet, kuinka pitkä työura sinulla on takana ja miksi olet nyt työtön?

Vierailija
5/8 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi on se että olet nostanut itsesi jalustalle ja kuvittelet olevasi ylikoulutettu. 10 vuodessa työelämä on muuttunut niin että olet jäänyt pahasti jalkoihin ja se mitä osaat ei riitä edes alkuun. On ihan omassa vallassasi miten aiot edetä ja miten vanhuuteesi viettää, siihen kukaan ei täällä osaa neuvoja tai vertaistukea antaa. Sinuna aloittaisin asenteen korjauksesta.

Vierailija
6/8 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa kyllä, mikä johti työttömyyteen ja syöksykierteeseen, jos kerran aiemmin sait valita paikkasi, ja mikä aiheutti sen, ettet osannut korjata kurssia ajoissa.

Vierailija
7/8 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu tulevaisuuden tutkimuksen pariin. Sitra?

Vierailija
8/8 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pohtinut 22 vuotta, mitä haluan tulevaisuudelta, enkä ole vieläkään keksinyt.