Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alustava tutkimustulos suomalaiskouluista: Opettajat nöyryyttävät ja pilkkaavat oppilaita

Vierailija
18.03.2024 |

Mä alotan tän jutun sanomalla sen, että kaikki opettajat eivät ole huonoja. Mä olen itse tavannut ja ollut muutaman todella hyvän opettajan opettamana, nää opettajat on jopa ollu mulle vanhemman roolissa tarvittaessa. 

Mutta sitten se puoli mistä ei haluta puhuvan ollenkaan. Suomessa on todella paljon huonoja opettajia. Opettajia ketkä kohtelevat lapsia epätasa-arvoisesti. Mä olen itse ollut tämän käytöksen uhrina monesti. Se on ollut joko muuttaessa toiselle paikkakunnalle ja mentäessä uuteen kouluun, tai sitten se huono suhtautuminen on tullut muutenvaan mun taustan takia. Mä tulen "huonommasta" perheestä, alkoholismin täyttämästä lapsuudesta, "huonolta" alueelta. Tämä on näkynyt siinä miten mua ollaan kohdeltu kouluissa pienestä pitäen. Opettajilla on ollut jo valmiiksi asenne, että "tuosta ei ole mihinkään". Opettajat ovat aina lellineet niitä "paremmista perheistä" olevia lapsia. Nämä lapset jopa tuppaavat saamaan parempia arvosanoja ihan itsekseen. Mä en edes halua lähteä purkamaan kuinka huono meidän koulusysteemi jo itsessään on, mutta joo.....

https://www.apu.fi/artikkelit/kiusaaminen-opettajat-noyryyttavat-oppila…

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hui

Vierailija
2/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on muuttumassa Usan kaltaiseksi slummiksi, mikään ei enää toimi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan itse noin 150 nuorta yläkoulussa tällä hetkellä. Minulla ei ole aavistustakaan, millainen tulotaso tai ammatit kenenkin vanhemmilla on, ellei joku itse joskus asiaa tuo esiin. Eli itse en voi mitenkään samaistua tuohon väitteeseesi. Olen itse myös lähtöisin melko vaikeista oloista. Miksi kohtelisin huonosti tai epäreilusti, jos kuulisin jollakin nuorella olevan sama tilanne, haluaisin todellakin kannustaa, niinkuin kaikkia nuoria.

Arviointiin on muuten olemassa kriteerit. Jos kokee saavansa vääriä numeroita, niihin voi aina kysyä perusteita. 

Vierailija
4/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun opettajilla ei ole hajuakaan oppilaiden taustoista. Vaikka asun samalla paikkakunnalla, tiedän tai tunnen vain muutaman oppilaani vanhemman.

Vierailija
5/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma aikuiskoulutuksessa kun opettajina on semmoisia lestadiolaismummojen näköisiä umpimielisiä miehiä, joilla taitaa siis olla joku "häiriö" päässä. 

Vierailija
6/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat eivät oikeasti ole kovin kiinnostuneita oppilaiden taustoista. Ehkä ennen oli näin, mutta nykyään ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
7/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen alakoulussa enkä tiedä oppilaiden vanhempien ammatteja, ellei oppilas sitä itse tuo esille. Eikä kyllä kiinnostakaan.

Vierailija
8/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu vain omasta puolestasi.

Vierailija
9/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten se on ihan kiinni pärstäkertoimesta. Mutta todellakin huonoa kohtelua on. Suoranaista kiusaamista.

Vierailija
10/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat eivät oikeasti ole kovin kiinnostuneita oppilaiden taustoista. Ehkä ennen oli näin, mutta nykyään ei voisi vähempää kiinnostaa.

Näin minäkin ajattelin, mutta omien alakoululaisteni suhteen olen yllättynyt siitä, kuinka paljon oppilaiden tausta vaikuttaa esimerkiksi siihen, keitä valitaan stipendien saajiksi, musiikkiesityksien solisteiksi tai kevätjuhlien juontajiksi. Uskoisin opettajien tietävän, ketkä ovat toisten opettajien lapsia, koska minäkin vanhempana sen tiedän.

Voi tietenkin olla, että opettajat valitsevat esimerkiksi juhliin tuttaviensa lapsia, koska ajattelevat näiden olevan taivuteltavissa tekemään jotain ylimääräistä. Mutta siitä huolimatta asia hämmentää minua, sillä omissa tehtävissäni joudun olemaan aika tarkka, etten suosi tuttaviani.

Vierailija
11/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukylässä tiedetään jos opettaja vielä sieltä kotoisin. 

Vierailija
12/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ala-asteella pahin ja ainoa koulukiusaaja oli opettaja.

Vierailija
13/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha! Häiriköt kommentoivat, taas.

Vierailija
14/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jutun mukaan on oppilaan nöyryyttämistä ja häpäisemistä, kun pekkaeemeli hälisee takapenkissä eikö kuuntele opetusta, ja opettaja sanoo: pekkaeemeli, kerropas nyt mikä on Saksan pääkaupunki kun juuri opetin sen? Eli tällä tavalla ei saisi nöyryyttää oppilasta, jos ope tietää, että oppilas ei tiedä vastausta tai ei juuri silloin kuunnellut. Tällaiset on, myönnettäköön, ihan normaaleja puhetapoja joita opet käyttää herätelläkseen luokkaa.

Vierailija
15/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin ajattelin, mutta omien alakoululaisteni suhteen olen yllättynyt siitä, kuinka paljon oppilaiden tausta vaikuttaa esimerkiksi siihen, keitä valitaan stipendien saajiksi, musiikkiesityksien solisteiksi tai kevätjuhlien juontajiksi. Uskoisin opettajien tietävän, ketkä ovat toisten opettajien lapsia, koska minäkin vanhempana sen tiedän.

Voi tietenkin olla, että opettajat valitsevat esimerkiksi juhliin tuttaviensa lapsia, koska ajattelevat näiden olevan taivuteltavissa tekemään jotain ylimääräistä. Mutta siitä huolimatta asia hämmentää minua, sillä omissa tehtävissäni joudun olemaan aika tarkka, etten suosi tuttaviani.

Stipendien saantiin on yleensä tietyt kriteerit joista aika harvat liittyy opintomenestykseen. Yleensä koulussa ne katsotaan porukalla eikä yksittäinen opettaja päätä mitään.  Musiikkiesityksien solisteiksi yleensä yritetään saada niitä joilla on parhaat edellytykset tähän, samoin juontajiksi. Ei siihen vaikuta kenen lapsia he ovat vaan millaisia lapsia he ovat. Samalla näitä yritetään vuosien mittaan kierrättää, sama opiskelija ei yleensä saa joka vuosi stipendiä, paitsi jos stipendin sattuu saamaan parhaasta opointomenestyksestä ja sama on joka vuosi paras.

Vierailija
16/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ala-asteella opettaja käytti kerran matikantunnin luentoon miten hänen perhe.elämänsä on pielessä ja kuinka hän on ulvonut ja itkenyt koko viime yön ja vannotti että tästä ei saa puhua. Onhan näitä. 90-luvulla oli tämä.

Vierailija
17/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ala-asteella opettaja käytti kerran matikantunnin luentoon miten hänen perhe.elämänsä on pielessä ja kuinka hän on ulvonut ja itkenyt koko viime yön ja vannotti että tästä ei saa puhua. Onhan näitä. 90-luvulla oli tämä.

Niin varmaan.

Vierailija
18/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt oikein vakuuta.

Vierailija
19/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan itse noin 150 nuorta yläkoulussa tällä hetkellä. Minulla ei ole aavistustakaan, millainen tulotaso tai ammatit kenenkin vanhemmilla on, ellei joku itse joskus asiaa tuo esiin. Eli itse en voi mitenkään samaistua tuohon väitteeseesi. Olen itse myös lähtöisin melko vaikeista oloista. Miksi kohtelisin huonosti tai epäreilusti, jos kuulisin jollakin nuorella olevan sama tilanne, haluaisin todellakin kannustaa, niinkuin kaikkia nuoria.

Arviointiin on muuten olemassa kriteerit. Jos kokee saavansa vääriä numeroita, niihin voi aina kysyä perusteita. 

Seliseli. Olet nainen ja sipsit pinkotyttöjä. Et välitä pojista paskaakaan. 

Vierailija
20/26 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu sama kuin Ruotsissa: hyvät opettajat jättävät työnsä. Koulut on pilattu ja opettajan työstä on tullut itsensä irvikuva. Tilalle joudutaan sitten haalimaan kaikenlaista sakkia, joka nyt sattuu löytymään.