Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sitä voi tietää mihin kouluun hakea mihin riittää rahkeet?

Vierailija
18.03.2024 |

Olen hakemassa nyt yhteishaussa joko lääketieteen tai kasvatustieteen opintoihin. 

Olen ollut masentuneena viimeiset 10-vuotta, varmasti kauemminkin. Kärsin myös muista mt-ongelmista, mutta vihdoin uuden parisuhteen ja terapian myötä olo terveempi. Ikäänkuin herääminen tapahtui. Olen nyt 27-vuotias, ja pohjakoulutuksena lukio/ylioppinut. 

Haluan kovasti opiskelemaan. Olen tehnyt paljon töitä erilaisten ihmisten kanssa. Oman elämäni ja myös tekemieni töiden kautta kiinnostus ihmisiin, terveyteen ja hyvinvointiin on kasvanut. En vain osaa päättää kumpaan olen kallellani. 

Lääkikseen joudun luultavasti tekemään huimasti enemmän pohjatyötä jotta voisin edes päästä sinne.  Elämässäni olen kuitenkin jo oppinut että mitä vain kannattaa elämässä kokeilla, jos se on aidosti se mitä haluaa. Ihan sama mitä muut siitä silloin ajattelevat tai epäilevät. 

En menetä hakemisella mitään. 

Ongelma on se että jos haen nyt opettajaksi sekä lääkäriksi, ja pääsen opiskelemaan kasvatustiedettä, menetän ensikertalaisuuteni. Eli jatkossa lääkikseen olisi vielä vaikeampaa päästä. Onko kellään kokemusta yliopistoon hakemisesta jos on jo pohjalla yksi korkeakoulututkinto? Onko sinne aivan mahdotonta päästä jos ensikertalaisuus menee?

Kiitos etukäteen :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millanen osaaminen sulla on matikassa, kemiassa, fysiikassa ja bilsassa? 

Lähtisin ensin siitä. Karkoita osaamisesi noissa, lukion oppimäärien perusteella. Jos sujuu, niin ehdottomasti hae! Suomessa tarvitaan lääkäreitä. Opettajiakin kyllä, mutta lekurina parempi palkka, ja sama opiskeluaika, joten go for it!

Vierailija
2/4 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako siis korottaa lukioarvosanoja bilsa, fy, ke, ja matikka ja sitten hakea suoraan totarilla? Ensikertalaisena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2020-muuttui haku systeemi. Just esim lääkikseen pääsee parhaiten totarilla (hyvällä sellaisella), ja vain muista VAIN ensikertalaiset pääsee sillä. 

ja sitten muuten pääsykokeella.

Vierailija
4/4 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy korottamassa matikkaa, fyssaa, kemiaa ja bilsaa aikuislukiossa. Älä menetä ensikertalaisuutta!