Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa puolison suvun puhumattomuutta

Vierailija
16.03.2024 |

Asiallahan ei sinänsä ole minulle väliä, kun heidän omat asiat ei minua koske. Mutta kun meillä on lapsia, jotka kuormittuu tästä tilanteesta. Eli oikeasti isoja asioita, joista ei sitten vain puhuta, kun ei osata tai haluta. 

Mitä tässä voi toimia lasten parhaaksi?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähän se nimenomaan sanoittaisin tätä tilannetta lapsille, heidän ikätasonsa mukaisesti. Mutta kuten kerroin, asiasta ei puhuta edes aikuisten kesken, joten kaikki on pelkkää arvailua enkä voi tällaista spekulaatiota tietenkään lapsille sanoittaa mitenkään.

Onko todella niin, että tekään ette näin isoista asioista suvuissanne puhu? 

Ap

Meillä ei ole koskaan puhuttu, vanhemmat 40-luvulla syntyneitä. Olen näin aikuisena tulkinnut ajatuksen olleen se, että asiat kantautuvat ulkopuolisten korviin. Toinen vanhempani oli lapsuudessani paljon sairaalassa, ja toinen vanhempani arvaili myöhemmin, että tällä ehkä oli tuolloin syöpä jota kai hoidettiin leikkauksin ja raskain lääkityksin. Eli tällaisista asioista eivät kaikki ole puhuneet edes saman katon alla asuvalle puolisolle, saati sitten lapsille tai lapsenlapsille jotka saattaisivat edelleen puhua asiasta muille. Sairaus on ollut häpeä ja heikkous. 

Vierailija
22/25 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä on kyseessä isovanhemman kuolemaan johtava sairaus, niin kai tästä nyt kouluikäisten lasten kanssa olisi hyvä puhua?

Ap

Etkö osaa itse puhua, lapsen tasoisesti, niille lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsuudessa kunnolla selkääni, kun koiramme kuoli ja luonnollisesti suruissani kerron asiasta ystävälleni. Isä oli aivan silmittömästi raivoissaan, kun joku tuttava oli hänelle tullut kylillä puhumaan koiran kuolemasta. Olisihan minun pitänyt ymmärtää, ettei sellaisista asioista puhuta kenellekään!

Vierailija
24/25 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinusta ap olisi lasten parhaaksi, että heille kerrottaisiin, että mummo/vaari kuolee pian?

Vierailija
25/25 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä on kyseessä isovanhemman kuolemaan johtava sairaus, niin kai tästä nyt kouluikäisten lasten kanssa olisi hyvä puhua?

Ap

Mutä se sinulle kuuluu? Miksei miehesi huolehdi asiasta?