Vierailija

Tietääkö kukaan, mistä jountaa sanonta " Yksi lensi yli käen pesän?" Mitä se tarkoittaa, mistä se on peräisin? Käkihän ei tee pesää. Jotain ajatuksia? Kielitieteilijöitä, suomen kielen tutkijoita paikalla?

Entäs muistaako kukaan mikä sen uudehkon (max 3 vee vanha muistaakseni) leffan nimi on, jossa on Jack Nicholson ja olikos se Diane Keaton? Jossa Nicholson on nuoren naisen kanssa ja Diane nuoren miehen (Keanu Reeves?), mutta rakastuvat toisiinsa?

Kiitos!

Kommentit (16)

Siellä oli yksi jättikokoinen mielisairas, joka lopussa vapautti itsensä sairaalasta ja hän oli merkittävässä osassa elokuvassa. ja englannin kielen cuckoo' s todella tarkottaa pöpiä ja se mielisairaala oli kuvainnollisesti niiden pesä eli yksi lensi yli käenpesän. Menikö jakeluun??

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta ei siinäkään ole mitään järkeä...siis että " yksi lensi yli mielisairaan ihmisen pesän" . Luulen, että tällaisia ei pitäisi pohtia :) Mutta usein sanonnoissa on joku tolkku.

Wikipediasta löytyi tällainen riimittely, ehkä lasten runo " ¿one flew east, one flew west, One flew over the cuckoo' s nest." . Muistaako joku, oliko toi riimi siinä leffassa (tai siinä alkuperäisessä kirjassa?). Mun veikkaus on, että toi on 1. lasten runo ja 2. runosta otettu kirjan nimi. Eikä mikään vanhojen viisaiden sanonta kuten pyy pivossa jne ;)

2

että joku tekee jotain mahdotonta? Leffassahan (Yksi lensi yli käenpesän) se inkkari karkasi mielisairaalasta. Pitääpä etsiä leffa jostain, se oli tosi hyvä.

Käki on ollut juuri jollain pesällä ja sen pesän yli on lentänyt se jonka kanssa käki pariutu, keneen käki rakastui.

Yksi lensi yli käen pesän, minä sekä HÄN.

Kaksi lensi yli käenpesän, minä sekä hän, ja varmaan jotenkin viittaa alkuperäiseen kirjaan ja/tai elokuvaan.

Mutta merkitystä en tiedä minäkään.

Vierailija:

Lainaus:

Entäs muistaako kukaan mikä sen uudehkon (max 3 vee vanha muistaakseni) leffan nimi on, jossa on Jack Nicholson ja olikos se Diane Keaton? Jossa Nicholson on nuoren naisen kanssa ja Diane nuoren miehen (Keanu Reeves?), mutta rakastuvat toisiinsa?

Kiitos!

järkeenkäyvältä on tuo; " Joku tekee jotain mahdonta" =) Itse asiassa se saattaa pitää todellakin paikkaansa...!=) Sopisi niin leffan teemaan, kun myös Frremanin biisiin (kaksi lensi yli käenpesän minä sekä hän,eli kaksi ihmistä rakastui, joiden ei ehkä olisi koskaan olettanut rakastuvan tmv.)

Kyseisessä elokuvassahan kuvattiin useampaa yhteiskunnan ulkopuolista henkilöä, jotka eri syistä olivat joutuneet mielisairaalaan. Osa pakosta, osa taas sen takia etteivät osanneet/halunneet elää osana yhteiskuntaa (olivat paikassa vapaaehtoisesti). Nicholssonin roolihahmo oli krooninen pikkurötöstelijä, joka oli onnistunut uskottelemaan olevansa " päästään pipi" ja ajatteli pääsevänsä helpommalla m.sairaalassa.

-12

Explanation of the novel' s title

The title comes from Chief Bromden' s memory of a rhyme his grandmother taught him when he was a child; One flew east, One flew west, One flew over the cuckoo' s nest. The three geese described by the rhyme can be seen, respectively, as Nurse Ratched, McMurphy, and Chief. McMurphy and Ratched directly oppose each other, literally and symbolically, represented by the geese flying east and west. Chief, on the other hand, is caught in the middle, and his struggle to regain sanity in the mental institution (and the larger society it represents) is symbolized by the third goose' s flight.

Meinasin just ruveta kirkumaan kun luin tätä ketjua ...vanha suomalainen sanonta - voi apua taas tätä porukkaa : ))) Ja mikähän elokuva se olikaan? Nicholson oli ainakin siinä --- mä en kestä oikeesti...

kai on sen ristiriitaisuus. Käellä ei ole pesää, ja tuossa lastenriimissä on siis lause jossa ei ole järkeä, mikä on aika tyypillinen kikka runoudessa sun muussa. Syvempiä merkityksiä saa jokainen hakea.

Tuota elokuvan nimen analyysiä en ollut kuullut aiemmin. Haiskahtaa kyllä vähän tekotaiteelliselta p:ltä... Leffa on kyllä koskettava.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat