Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten eroon "liioittelusta"

17.05.2008 |

Jostain syystä moinen hermostuttaa mua ihan hirmuisesti -eli kohta 4 v tyttö "liioittelee" tai vääristelee, dramtisoi tilanteita: esim. luetaan kirjaa koko porukalla (3 lasta) ja hän tunkee nuoremman päälle nähdäkseen paremmin. Sanon, että etsipä sellainen paikka mistä näet, mutta toisten päälle ei voi mennä - tyttö kipuaa sohvan kauimpaan nurkkaan ja valittaa, "mä en näe yhtään, kun mun pitää istua täällä". Tai äiti sanoo odotatko hetken ennen kuin teet sitä ja tätä: "mä en saa sitä ikinä tehdä, mulla ei ole mitään tekemistä" - ja sitten istuu paikallaan vaan, vaikka sanotaan, että no nyt voit alkaa tehdä sitä: "en voi ku mä en ikinä saa tehdä sitä"...

Todellakaan ei ole kyse siitä, etteikö ymmärtäisi asiaa oikein tai että tilanne olisi oikeasti mitenkään dramaattinen. Ja se ei yleensä lopu siihen, että sanoo tule tähän tai nyt voit tehdä vaan kun itse tilanne on ohi, niin se "mä en ikinä... mä en mitään"... - kitinä vaan jatkuu.

Onko muilla samanlaista ja mikä siihen tepsisi? Olen mielestäni yrittänyt jo kaikkea, puhumista, selittämistä... ja homma vaan jatkuu. Ja jostain syystä se ärsyttää itseä suunnattomasti, vaikka yrittääkin olla, ettei sitä lapsi huomaisi, että nyt menee äidillä yli...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta, meillä ihan samanlaista neljävuotiaan kanssa. En osaa neuvoa mitä tehdä, itse ajattelen asiasta, että kuuluu ikään. Neljävuotiaat taitaa tuon dramatisoinnin.

Kärsivällisyyttä sinnekin:)

Vierailija
2/3 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on nyt jo 5v 4kk ja kaikki on niin mustavalkoista kuin olla ja osaa. Jos jokin kielletään, niin valittaa suureen ääneen kun ei saa tehdä sitä tai tätä enää ikinä ja jos joku kehtaa vaikka pistää käden eteen kun on kaatumaisillaan pikkuvlejen päälle tai jotain, niin sitten hätnä jo hakataan... :| *huokaus*

Ihan sama mitä tenavalle selität pieni dramaqueen pysyy kannassaan tai keksii tuhat ja yks uutta narisemisen aihetta ja "mitä jos"-argumenttia... ARGH!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista missä iässä tämä alkoi mutta sellaista on. Ärsyttää se mutta yritän aina selittää kun toinen liioittelee että en tarkoittanut ihan tuollaista vaan...Jotenkin oikestaan olen jo tottunu siihen eikä se enään aina ärsytä joten varmaankin tätä on meillä jo kestänyt vuosia ; )