Voiko häirintäsoitoista tehdä rikosilmoituksen?
Joku pipipää soittelee pari kertaa viikossa, on hiljaa ja sulkee puhelimen. Voiko näistä häiriköistä tehdä rikosilmoituksen? Saunan takana ois tilaa näille häiriköille.
Kommentit (9)
Voi. Numeron voi myös laittaa estolistalle. Itsellä kokemusta myös tästä. Otin selvää kenelle numero kuului ja oli puhelinmyyjä, jota olin kieltänyt soittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se rikos?
Häirintä? eri
Aina voi tehdä mutta taitaapi mennä ne ilmoitukset suoraan mappi ööhön
Vierailija kirjoitti:
Voi. Numeron voi myös laittaa estolistalle. Itsellä kokemusta myös tästä. Otin selvää kenelle numero kuului ja oli puhelinmyyjä, jota olin kieltänyt soittamatta.
Numero on jo estolistalla, mutta se näkyy silti puhelulistalla estettynä.
Ap
Vuosikymmeniä sitten minulle soitti joku ja vain huohotti luuriin. Laitoin luurin, puhelua sulkematta, mankan kaiuttimeen kiinni, väänsin volymet täysille ja painoin "play".
Annoin musan soida hetken täysillä ja kuuntelin sen jälkeen, vieläkö luurin toisessa päässä on joku. Ei ollut. Eikä ole soittanut uudelleenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se rikos?
Häirintä? eri
Sellaista rikosta ei Suomen rikoslaki tunne. Lähinnä olisi viestintärauhan rikkominen, mutta sekin vaatisi huomattavaa häiriötä tai haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikymmeniä sitten minulle soitti joku ja vain huohotti luuriin. Laitoin luurin, puhelua sulkematta, mankan kaiuttimeen kiinni, väänsin volymet täysille ja painoin "play".
Annoin musan soida hetken täysillä ja kuuntelin sen jälkeen, vieläkö luurin toisessa päässä on joku. Ei ollut. Eikä ole soittanut uudelleenkaan.
Kiitos vinkistä. Ap
Suomessa on iso kynnys tällaisten tuomioille. Jopa USAssa, jossa tapahtuu vakavia rikoksia häirinnän yhteydessä, on iso kynnys saada tällaisiin rangaistuksia.
Numero vaihtoon ja salaiseksi, eikä luovuta sitä numeroaan sen jälkeen joka paikaan.
Voi myös hankkia toisen puhelin ja liittymän, jolla hoitelee vain työasioita, tilauksia yms., joihin tarvitaan omaa numeroa. Sitten sen puhelimen voi sulkea, kun ei tarvi sitä, esim. laittaa se vapaalla kokonaan kiinni.
Itse tein näin ja hankin toisen puhelimen ja numeron, jonka aina sitten suljen. Mutta sitten mokasin kerran ja tilasinkin vahingossa jonkun paikallislehden käyttöpuhelimellani, enkä sillä kakkospuhelimellani. Riesahan siitä lehdestä sitten tuli sen jälkeen ja soiteltiin.
Mikä on se rikos?