Paljon sulla menee harrastukseesi rahaa per kuukausi?
Itse maalaan piirrän ja virkkaa joskus ja menee ehkä 20-35e. Ainiin ja lisäksi askartelen joten kirpparilta tulee ostettuja usein juttuja.
Kommentit (22)
Reseptien kokeilu 50-100 / kk
Tuoksut 0-50 / kk
Lintujen ruokinta ja pöntöt 10-20e/kk, viherkasvit ja puutarha koko vuodelle jaettuna ehkä 20e/kk
Ei enää yhtään. Rakensin oman kuntosalin jo vuosia sitten ja nyt se on täysin ilmaista. Käveleminen on myös aika edukasta
59 eur. Sisältää kortin uimaan ja kuntosalille.
0-1500€/kk
minulla on monia harrastuksia. Kausimaksuihin menee kerralla enemmän. Tarvikkeisiin 0-200€/kk.
vuositasolla menee yhteensä 3000-4000€
Mulla on sellainen harrastus, että sse vaan tuottaa rahaa.
Mikä lasketaan harrastukseksi? Ostan kirjoja, käyn uimassa ja avantosaunassa, teatterissa ja keikoilla.
Lainaan joka viikko kirjastosta 5-7 kirjaa, ihan ilmaista!
Ompelen vanhoista vaatteista uusia, ihan ilmaista!
Kirjoitan juttuja ja runoja, muutaman euron vuodessa maksaa vihkot ja kynät.
"pääharrastus" kauden ajalle jyvitettynä sellaiset about 100 € kuussa + kilpailumaksut ja kisamatkat päälle. Tämä siis tarkoittaa käytännössä syys - toukokuu. Kesältä ei mene maksuja.
Käyn kävellen kirjastossa ja lainaan sieltä kirjoja joten lukuharrastus on ilmainen. Uimahalli sen sijaan on niin kaukana että sinne pitää mennä bussilla, matka maksaa 2,50/suunta, eli kun käyn kerran viikossa niin matkoihin menee 20€/kk. Uimisen maksan ePassilla niin siihen ei mene omia rahoja.
Salimaksu 30e/kk. Lisäksi harrastan käsitöitä, puutarhan hoitoa, hiihtoa, mutta näitten kulut on kyllä tosi vaikeat määritellä.. Ei niihin tällä hetkellä paljon mene, mutta aloituskustannukset on toki olleet isot kun on ostanut ompelukoneet, sukset ja perustanut sen puutarhan. Suksien ja koneiden huoltoon menee ehkä 100e vuoteen. Multaan ja siemeniin ym. ehkä 100e vuoteen. Kankaisiin ja lankoihin tosi vaihtelevasti, olen aikanaan ostanut aika paljon materiaaleja joten nykyään ei pahemmin tarvitse.
Salikortti maksoi 35 euroa vuosi täällä syrjäkylällä eli melkein ilmainen. Tosin salille on yli 10 kilometriä ja sen menen autolla joten bensoihin menee jonkunverran rahaa. Salilla käyn 3-4 kertaa viikossa.
Lenkkeilen myös mutta sen lasken ilmaiseksi.
Keskimäärin 1000€. Harrastan vain matkailua. Loppuajan säästän harrastukseeni.
Nolla euroa (soittimet ostettu ja maksettu). Maksaa vain aikaa.
Lenkkeily on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan harrastukseksi? Ostan kirjoja, käyn uimassa ja avantosaunassa, teatterissa ja keikoilla.
Kirjat viihde ja vapaa-aika (tavoitteetonta ajankulua)
Uiminen , avanto viihde ja vapaa-aika ( tavoitteetonta ajankulua)
Teatteri ja keikat viihde ja vapaa-aika ( et soita itse mutään, et harrasta teatterin tekemistä)
50-500€/kk
Harrastan useampia asioita aktiivisesti.
Noin 600 euroa vuodessa. Sisältää uimahallin, puutarhatarvikkeet ja harrastusryhmät.
0-300e. En ole laskenut mitä keskimäärin, ehkä 600e vuodessa? Harrastan yhden kielen opiskelua ilmaisen apin, netin ja kirjastokirjojen avulla, joten se on lähes ilmaista, jotain yksittäisiä kirjoja olen ostanut. Sitten harrastan puutarhanhoitoa ja siihen nuo rahat pääasiassa kuluu. Ostan keväällä ison määrän siemeniä, taimia, multaakin aina jonkin verran, kasvatuslaatikoita, ruukkuja. Mutta tuolla summalla saan käytettyä harrastukseni niin paljon aikaa ja saan siitä paljon iloa, että en pidä kalliina harrastuksena. Sitäpaitsi saahan niiltä viljelmiltäni tuoretta ruokaakin.