Kuuluuko jääkaapin alla nykyään olla turvakaukalo?
Kodinkoneliikkeen myyjä alkoi sellaista tyrkyttämään uuden jääkaapin lisäksi. Sanoi, että turva-allas kuuluisi olla nykyään? Sanoin, etten tarvitse moista.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tulee vesivahinkoa aiheuttavaa määrää kondensiovettä jääkaapista. Kompuran päälläkin on pienen lautasen kokoinen kippo johon vesi tippuu ja haihtuu pois.
Ei se aina tule takaa. Taitaa useammin tulla oven kautta kun vesiputkeen menee töhnää ja homekasvu tukkii letkun. Vuosien saatossa pikku tihku tekee yllättävästi tuhoa. Kaukalo tuo veden näkyviin tai vesi haihtuu kaukalossa.
Poistoletku pitäis tutkia ja sen lähtö putsata vuosittain (mieluummin useammin) samalla kun puhdistaa jääkaapin takaosan.
Mulla on alimmassa tasossa etureuna sentin ylempänä että aika sokea tosiaan jos ei huomais että jääkaapin pohjalla on puoli litraa vettä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tulee vesivahinkoa aiheuttavaa määrää kondensiovettä jääkaapista. Kompuran päälläkin on pienen lautasen kokoinen kippo johon vesi tippuu ja haihtuu pois.
No, pari parkettia olen korjannut kun kondensiovedet on valunut putken tukkeudettua parketin ja betonin väliin. Yllättävän ison alueen oli vetänyt homeeseen. Oven raosta vesi oli tullu ulos ja siitä jääkaapin alla kostutti parketin pikku hiljaa.
Saa olla aika sokea jos ei huomaa että jääkaapin ovesta tippuu vettä. Syy on siinä että jääkaapin sisällä takaseinässä oleva lista ja reikä on tukossa joten vedet valuu jääkaapin alimmalle tasolle ja siitä sitten ovesta ulos lattialle.
Ehkä asukas oli sokea tai sitten vesi vaan meni jotenkin rakenteita pitkin jääkaapin alle, josta vasta tippui parketille. Homekasvu oli joka tapauksessa oli edennyt metrin jääkaappiin etupuolelle. Asukas havahtui vasta kun parketin pintaan alkoi tulla mustumaa ja lakka hilseili. Ja näitä isompina tai pienempinä on tullut eteen useampia.
Viimeisin jota kävin kattomassa kun asukas ihmetteli miksi matto on kostea jääkaapin edessä. No, kaukalo toi veden maton reunaan. Muuten olis imeytyny luultavasti parketin alle. Ei ehtinyt tulla vahinkoa, kiitos kaukalon.
Mutta omahan on valintasi. Kaukalo tulee kyllä halvemmaksi kuin pienikin korjaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina tule takaa. Taitaa useammin tulla oven kautta kun vesiputkeen menee töhnää ja homekasvu tukkii letkun. Vuosien saatossa pikku tihku tekee yllättävästi tuhoa. Kaukalo tuo veden näkyviin tai vesi haihtuu kaukalossa.
Poistoletku pitäis tutkia ja sen lähtö putsata vuosittain (mieluummin useammin) samalla kun puhdistaa jääkaapin takaosan.
Mulla on alimmassa tasossa etureuna sentin ylempänä että aika sokea tosiaan jos ei huomais että jääkaapin pohjalla on puoli litraa vettä...
Ei kaikki piittaa pikkuseikoista.
Missä tilanteessa jääkaapista voisi vettä vuotaa merkittäviä määriä?
Ihan hömppäjuttuja tuollaiset. Ei keittiö mene pilalle jos sielä pari desilitraa vettä valuu lattialle. Pahimmassa tapauksessa laminaatti vähän kupristuu.
Helppo 50 € kauppa kodinkonemyyjälle toki...
Moni vääntää parinkympin tulvasuojasta? Ja jos vahinko sattuu väännätte vielä vakuutusyhtiönkin kanssa ja ilmeisesti aiotte voittaa ;)
Ei mun jääkaapissa ole vettä joka voisi vuotaa.
Vierailija kirjoitti:
Jääkaappihan se on tilastollisesti se pahin vesivahinkojen aiheuttaja..
Ei pahin, mutta on kumminkin.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/dbff74d3-db64-4f46-9f39-011…
Vierailija kirjoitti:
Ei mun jääkaapissa ole vettä joka voisi vuotaa.
Ai niin. Sähkökin tulee mulle ilmaiseksi kun siihen muovilätkään on rakennusvaiheessa porattu reikiä, siihen vaan tyrkkää töpselin
Meidän talossa oli yhden asukkaan pakastin sulanut eikä se vahinko käynyt ilmi ennen kuin alakerran katossa alkoi näkyä kosteutta. Kyllä se kosteuskaukalo kannattaa todellakin olla, se voi pelastaa paljon isommalta vahingolta. Kyseessä oli siis jääkaappipakastin, jonka pakastinosa oli mennyt hajalle, eikä asukas huomannut sitä.
Ei se yksi kerta mitään yleensä teekkään, mutta onko kertoja vaan tuo yksi. Siis muilla kun sulla ja muutamilla muilla....koska....