Metsä Group sulkee jättitehtaansa lakon takia myös UPM:llä uusia alasajoja
Suomen suurimpiin metsäyhtiöihin kuuluva Metsä Group jatkaa tehtaidensa alasajoa maanantaina alkaneen poliittisen lakon takia.
Huomenna, perjantaina lakot pysäyttävät Joutsenon sellutehtaan ja Kaskisten kemihierretehtaan. Viikonloppuna aloitamme Kemin biotuotetehtaan alasajon, minkä jälkeen pysäytämme myös Kemin kartonkitehtaan, yhtiöstä kerrotaan HS:lle sähköpostitse.
Tehtaan johtaja Pekka Kittilä sanoo, että tehtaan pysäytys johtuu siitä, että tehtaalle ei saada raaka-ainetta riittävästi.
https://hs.fi/talous/art-2000010294121.html
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin työnantajat ampuu itseään jalkaan!
Ai pitäisikö pitää työmiehiä töissä vaikka eivät voi tehdä mitään kun ei ole raaka-aineita? Oletko vähän tyhmä?
Turha näille 50 vuotta Kelan etuuksilla eläneille on selitellä mitään, ei ne ymmärrä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä ihmiset oikein kuvitteli? Ettei ns vastaiskuja tule?
Tätä aiemmin ei ole tullut. Milloin viimeksi muistat lakon, jossa työnantajapuoli voitti tai aloitti tällaiset vastatoimet. Siksi niitä ei myöskään vastapuoli odottanut. Ovat nyt kusi sukassa, kun kerrankin taistelussa on vastataistelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisikö pitää työmiehiä töissä vaikka eivät voi tehdä mitään kun ei ole raaka-aineita? Oletko vähän tyhmä?
Turha näille 50 vuotta Kelan etuuksilla eläneille on selitellä mitään, ei ne ymmärrä kuitenkaan.
Onko tehtaan työntekijät eläneet etuuksilla 50 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun sinä ja palstatoverit.
Lakot pidetään päällä niin pitkään kunnes hallitus taipuu. Hallitus yrittää runnoa läpi pakkolakia poliittisten lakkojen rajaamisesta. Täysin samalla tavalla kuin Venäjällä runnotaan lakeja läpi esim. mielenosoitusten kieltämiseksi.
Hallitus ajaa maata EKn sanelemaan diktatuuriin ja täyteen kaaokseen. Pakkolakeja yritetään ajaa, jotta seuraavat heikennykset menisivät läpi helpommin.
Ei tuumaakaan periksi hallituksen heikennyksille. Orpo on saanut ennätysajassa Suomen kaaokseen ja sitä kauhistellaan ulkomaita myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkoja täytyy laajentaa ja heti.
Olis naurettavaa antaa periksi nyt kun tehtailijat on selvästi noin epätoivoisia.
Laajennatte itsenne kortistoon.
Joutsenon tehdas tuskin enää tämän jälkeen nostetaan tuotantoon takaisin. UPM saa myös hyvän syyn lopettaa tehtaitaan. Toivottavasti olen väärässä, mutta pahin skenaario on se, etten ole.
Vierailija kirjoitti:
Lakot pidetään päällä niin pitkään kunnes hallitus taipuu. Hallitus yrittää runnoa läpi pakkolakia poliittisten lakkojen rajaamisesta. Täysin samalla tavalla kuin Venäjällä runnotaan lakeja läpi esim. mielenosoitusten kieltämiseksi.
Hallitus ajaa maata EKn sanelemaan diktatuuriin ja täyteen kaaokseen. Pakkolakeja yritetään ajaa, jotta seuraavat heikennykset menisivät läpi helpommin.
Ei tuumaakaan periksi hallituksen heikennyksille. Orpo on saanut ennätysajassa Suomen kaaokseen ja sitä kauhistellaan ulkomaita myöten.
Ja luulevat vielä että lakot loppuu kun nuijitaan nuo lait läpi. huhtikuussa.
Dream on Orpo ja häkämies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun sinä ja palstatoverit.
Jaa, minä olin työttömänä viimeksi 1992.
Haluan kunnon työsuhteen ja isoa palkkaa kuten nyt saankin. Eli teikäläisten kermaperseiden mielestä olen kommari.
Voi kun täystuhohallitus tajuaisi erota. Maahan palaisi järjestys ja rakentava yhteistyö. Eikä persuja enää IKINÄ KOSKAAN HALLITUKSEEN!
Vierailija kirjoitti:
Samoja lakeja, jotka jo muualla Euroopassa varmistavat, ettei kaikki toiminta jäädy, kun jotain vähän lakottaa? Täällä on jatkuvasti lakkoa: on ahtaajaa, paperilakkoa, Finnairin lakkoa. Lakkoasetta on käyetty liikaa. On aikakin rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis naurettavaa antaa periksi nyt kun tehtailijat on selvästi noin epätoivoisia.
Joutsenon tehdas tuskin enää tämän jälkeen nostetaan tuotantoon takaisin. UPM saa myös hyvän syyn lopettaa tehtaitaan. Toivottavasti olen väärässä, mutta pahin skenaario on se, etten ole.
Ay-mafiaahan se ei haittaa pätkääkään. Ei se kato AKT:n ongelma ole, että jossain Joutsenossa perheet ajautuvat henkilökohtaiseen konkkaan. Näillä pikkupaikkakunnilla näköpiirissä on mm. itse m.:ia, perhe m.:ia ja muuta mukavaa. Mutta ei se kuulu mafialle. AKT:n pampuilla on kivat liksat ja lukaalit Hesassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ay-mafiaahan se ei haittaa pätkääkään. Ei se kato AKT:n ongelma ole, että jossain Joutsenossa perheet ajautuvat henkilökohtaiseen konkkaan. Näillä pikkupaikkakunnilla näköpiirissä on mm. itse m.:ia, perhe m.:ia ja muuta mukavaa. Mutta ei se kuulu mafialle. AKT:n pampuilla on kivat liksat ja lukaalit Hesassa.
Itse olen paperimies ja ollut töissä mm juurikin Joutsenon tehtaalla ja olen sitä mieltä ,että lakot pidetään päällä niin kauan kunnes hallitus taipuu. Hallitus on tehnyt itsestään työmarkkinaosapuolen toteuttamalla EKn sanelemaa heikennyslistaa.
Jos poliittiset lakot kielletään niin sitten irtisanotaan tessit ja täysin lakko päälle, tarvittaessa myös korpilakkoa käytetään. Lakko-oikeuden rajaaminen diktatuurimalliin voidaan myös riitauttaa EUn tuomioistuimessa.
Itse olen paperimies ja ollut töissä mm juurikin Joutsenon tehtaalla ja olen sitä mieltä ,että lakot pidetään päällä niin kauan kunnes hallitus taipuu.
Kerrotko vielä että miten nämä lakot vaikuttavat tai haittaavat hallituksen työskentelyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutsenon tehdashan on ollut liipaisimella jo pitkän aikaa. Alkaa vissiinkin olla jo niin loppuun ajettu, että vaatisi täyden remontin. Ei liene mitenkään vaikea arvata onko sellaista remonttia tulossa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ikävät vaikutukset jonnekin Joutsenoon tulevat joka tapauksessa pienellä viiveellä, jos suomalaisen demokratian annetaan kaatua. Hallitus ei ole työmarkkinaosapuoli! Ei hallitus voi alkaa määräillä sitä, millä ehdoilla ihmiset töitä tekevät. Eihän siitä seuraa muuta kuin orjuutta. Työntekijäpuoli on muutenkin aina alisteisessa asemassa omistajiin nähden, ja nyt hallitus hylkää kokonaan työtätekevän kansanosan omistajien käsikassaraksi ryhtyessään. Tästä ei voi seurata tavalliselle suomalaiselle mitään hyvää.
Kauhukabinetin vaarallinen osaamattomuus oli nähtävissä jo ennen vaaleja, eli tämä kaikki tuho olisi ollut äänestäjien estettävissä. Toivottavasti ei pääse unohtumaan tämä nykyinen kaaos.
Vierailija kirjoitti:
Antaa periksi mille ja kenelle? Hallitukselle? Puolet hallituksen lakimuutoksista on jo eduskunnassa ja kohta loputkin on. Kannattaisikohan jo pikkuhiljaa alkaa vaikuttamaan lainsäädäntöön siellä missä niitä säädetään eli eduskunnassa ei työpaikoilla lakoissa? Miksi Suomessa ei kouluissa opeteta näitä tällaisia tärkeitä ja yksinkertaisia asioita? Ei taloudesta opeteta mitään, ei eduskunnasta oikein mitään...
Paperin kysyntä laskee syöksyvauhtia ja silti vanhat pierut yrittää pitää 100 vuotta vanhasta perinteestä kiinni ja tuottaa sitä jossain pohjoisnavan tuntumassa, josta on pitkät matkat niille alueille, joissa sitä paperia vielä jonkun verran kysytään. No minkäs teet, kun uskonto on 10 ja matematiikka 4.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä ihmiset oikein kuvitteli? Ettei ns vastaiskuja tule?
mitä ihmeen vastaiskuja?
Varastot täynnä koska ei saa kuljetettua pois, raaka-ainevarastot tyhjänä koska ei saada lisää...
Miten ay-liikkeen täysin suunniteltu ongelma onkin nyt "ei paperiliitto ole lakossa" velmuilua?
Hienoa ettei ole, jäävät ilman lakkoavustusta.
Jos saat vaikkapa sairauskohtauksen niin asiasi eivät tosiaan ole hyvin. Pointti tässä oli?