Sydämen rytmihäiriö ja synnytys
Onko kokemusta? Minulla todettiin tänään sydämen rytmihäiriö (joka toinen lyönti eteisperäinen extrasystole) Huomenna lääkäri, mutta hirvittää laittavatko synnyttämään (vkoja 37 huomenna, kyseessä kaksoset siis) vaiva kuulemma jokseenkin yleinen kaksosten odotusaikana. Tietääkö kukaan??
-Kiitos!
Kommentit (6)
itselläni rytmihäiriö, jossa joka toinen lyönti kammiolisälyönti, joka on sinun rytmiäsi ongelmallisempi. Synnytys sujui täysin ongelmitta, vaikka etukäteen sitä mietinkin (kävin myös sisätautilääkärillä). Uskon, että tuo rytmihäiriösi ei millään tavalla häiritse synnytystäsi.
vastauksista, niin se lääkärikin sanoi, ettei hätää ole. hirvittää silti hiukkasen.. mutta onhan se kestettävä kun siihen on ryhdytty.
Hei
Odotan myos kaksosia ja olen alkanut epailla myos etta sydamessa olisi jotain haikkaa...milta sinulla nuo rytmihairiot tuntuu? Sanoiko laakari onko kyseessa vain raskausaikainen vaiva?
Itsellani tuntuu melkein paivittain tosi kovat sydamen lyonnin yhtakkisesti ylarinnassa , jotenkin niin kovasti etta taytyy ottaa syvaan henkea...silla menee ohi. Tunne hiukan epamukava.
Ajattelin juuri mainita tasta seuraavalla laakarinkaynnilla...
oireilu on lähinnä sitä, että kun supistaa, painuu " henki kasaan"
tai jos lepään, saattaa yhdenäkin tulla tunne etten saa henkeä, on kuin pala kurkussa, painaa rintaa ja kurkkua, ja sydän lyö kamalan tiheästi. Pahimmillaan olo menee huonovointisuunteen, ja tulee todella voimaton olo. Rasituksessa vaiva ei ilmene.
Lääkäri sanoi vaivan hyvin oletettavasti johtuvan vauvoista ja niiden aiheuttamasta rasituksesta, määräsi lääkkeet (jotka alentavat verenpainetta/pulssia) mutta kun olen jo melk. viikolla 38, päätin, etten lääkkeitä syö, koska en halua lääkitä vauvoja. Oma lääkärini oli synnytyksen käyn. kannalla, jotta oloni helpottaisi, mutta sairaalalääkäri viittasi vaivaan kintaalla.. Ikävä vaiva kaikenkaikkiaan, oli sitten vaarataton tai ei. (mielestäni kaikki sydänoireet pitäisi ottaa vakavasti)
Sydänoireet tottakai pitää ottaa vakavasti. Yleensähän ne eivät ole oikeasti vakavia, mutta pelottavia asioita kuitenkin asianomaiselle. Minulla on myös rytmihäiriöitä, jotka kyllä johtuvat jostain ylimääräisestä radasta sydämessä ja se on siis vaivannut minulla pienestä pitäen. Kun ensimmäistä raskautta suunnittelimme, pelkäsin, että miten nämä rytmihäiriöt vaikuttavat. Eräs lääkäri sanoi, ettei kannata raskaaksi tulla ennen kun homma on korjattu eli ehdotti sellaista korjausleikkausta...Eli otti vähän liiankin vakavasti. Toinen lääkäri sanoi, että ei mitään estettä raskaudelle, kuten myös muutama sairaanhoitajakin sanoi. No, enpä todellakaan halunnut mennä mihinkään leikkaukseen, koska vaivahan ei ole vaarallinen. Rythmihäiriöt vaivasivat minua siis todella usein välillä, mutta arvaatkaapa kuinka kävi, kun raskaaksi tulin?! 9 kk ilman rytmihäiriöitä!!! Synnytystäkin hieman jännitin, että jospa siinä sitten tulee kun puskee ja pinnistää, mutta ei, hyvin sujui ja sydän löi normaalisti. Tämän toisen raskauden aikana on tullut ihan muutamia pieniä rytmihäiriöitä, jotka siis ilmenevät sydämen tiheinä lyönteinä (n. 130krt/min oli kerran kun asiaa tutkittiin mittarilla).
Olen myös huomannut, että " oikeanlainen" hengitystapa häiriön sattuessa lyhentää " kohtausta" eli pallella hengittäminen, ei rinnalla. Ja siitä voi todella olla apua myös synnytksessä ja ennaltaehkäisyssä. Kandee koettaa! :) Tsemppiä vaan!
mutta siis kolme synnytystä mulla menneet mallikkaasti.
lääkäriltä saat varmasti parhaan tiedon, kun puhut peloistasi.