Selittäkää, kiitos: on valiteltu että oppilaita on liikaa ja opeja liian vähän. Nyt sitten oppilaiden määrä on romahtamssa, mutta
samaan syssyyn ollaan sitten kuitenkin vähentämässä opettajien määrää, jotta ylisuuret luokkakoot eivät missään nimessä pienenisi 80-90 lukujen normaalille tasolle. Tai näin ainakin joku täti vähän vihjaili Ylen aamussa.
Eikö kannattaisi pitää opejen ja koulujen määrä ennallaan?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa.
No eihän ne oppilaat siitä koulusta maksa senttiäkään?
Luuletteko nykyisen suomalaisten lapsiperheitten tilanteen kiristämisen työttömyyskorvauksen lapsikorotuksen poistamisella lisäävän paljonkin syntyvyyttä? Ettei vaan mennä siihen, että lastenkin pitää alkaa hankkimaan itse rahaa vaikka pulloja ja marjoja keräämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa.
No eihän ne oppilaat siitä koulusta maksa senttiäkään?
Nimenomaan. Luokat 7-9 voisivat olla maksulliset.
Kapitalistisen järjestelmän perusperiaate: palvelun taso ei saa IKINÄ missään tapauksessa parantua, oli kyseessä nousu- tai laskukausi, vaan kaikki muutokset tulee olla aina heikentäviä laadun suhteen.
Oppilasmäärän väheneminen kasvattaa suoraan luokkakokoja.
Esimerkiksi omassa koulussani ekaluokan aloitti vuosittain n. 90 lasta. Tämä tarkoitti viittä uutta ekaluokkaa = n. 18 oppilasta/luokka. Jatkossa tulevien ekaluokkalaisten määrä on n. 80. Tätä määrää ei enää jaeta viiteen luokkaan, vaan alkavia luokkia onkin enää neljä. Oppilaita tulee yli 20/luokka ja yksi opettaja menettää työnsä.
Ja miksi? No tietenkin rahan takia.
Vierailija kirjoitti:
Kapitalistisen järjestelmän perusperiaate: palvelun taso ei saa IKINÄ missään tapauksessa parantua, oli kyseessä nousu- tai laskukausi, vaan kaikki muutokset tulee olla aina heikentäviä laadun suhteen.
Miten se siellä kommunismissa meni? Miksi itä-saksasta paettiin henkensä uhalla kapitalistiseen länteen
Vierailija kirjoitti:
Oppilasmäärän väheneminen kasvattaa suoraan luokkakokoja.
Esimerkiksi omassa koulussani ekaluokan aloitti vuosittain n. 90 lasta. Tämä tarkoitti viittä uutta ekaluokkaa = n. 18 oppilasta/luokka. Jatkossa tulevien ekaluokkalaisten määrä on n. 80. Tätä määrää ei enää jaeta viiteen luokkaan, vaan alkavia luokkia onkin enää neljä. Oppilaita tulee yli 20/luokka ja yksi opettaja menettää työnsä.
Ja miksi? No tietenkin rahan takia.
No näinhän se menee, mutta mistä tuo rahaperuste oikein tulee? Sen ymmärtäisi silloin jos lapset olisi koulun asiakkaita ja maksaisivat pääsylipun. Tällöinhän vähemmän asiakkaita = vähemmän lipputuloja = vähemmän rahaa opettajiin.
Mutta ainakaan nykysysteemissä lapsoset eivät osta lippua kouluun. Eli rahan määrä ei riipu siitä, onko koulussa 1 vai 3 oppilasta.
Suomelle tulee suuret säästöt siitä, kun osa kouluista suljetaan. Suunta on täysin normaali ja hyvinvointia on helpompi jakaa pienemmälle väestölle
Kaikille riittää enemmän kaikkea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapitalistisen järjestelmän perusperiaate: palvelun taso ei saa IKINÄ missään tapauksessa parantua, oli kyseessä nousu- tai laskukausi, vaan kaikki muutokset tulee olla aina heikentäviä laadun suhteen.
Miten se siellä kommunismissa meni? Miksi itä-saksasta paettiin henkensä uhalla kapitalistiseen länteen
Öyh öyh. Mene Ukrainaan sotimaan tuota ristiretkeäsi. Azov ja sankariteot odottaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilasmäärän väheneminen kasvattaa suoraan luokkakokoja.
Esimerkiksi omassa koulussani ekaluokan aloitti vuosittain n. 90 lasta. Tämä tarkoitti viittä uutta ekaluokkaa = n. 18 oppilasta/luokka. Jatkossa tulevien ekaluokkalaisten määrä on n. 80. Tätä määrää ei enää jaeta viiteen luokkaan, vaan alkavia luokkia onkin enää neljä. Oppilaita tulee yli 20/luokka ja yksi opettaja menettää työnsä.
Ja miksi? No tietenkin rahan takia.
No näinhän se menee, mutta mistä tuo rahaperuste oikein tulee? Sen ymmärtäisi silloin jos lapset olisi koulun asiakkaita ja maksaisivat pääsylipun. Tällöinhän vähemmän asiakkaita = vähemmän lipputuloja = vähemmän rahaa opettajiin.
Mutta ainakaan nykysysteemissä lapsoset eivät osta lippua kouluun. Eli rahan määrä ei riipu siitä, onko koulussa 1 vai 3 oppilasta.
Sästöähän siitä seuraa, kun pois putoaa kokonaisia koulurakennuksia, opettajia, kouluruokailua, terveydenhoitoa, hammashoitoa, opettajia, siivoojia, huoltomiehiä, koulutarvikkeita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilasmäärän väheneminen kasvattaa suoraan luokkakokoja.
Esimerkiksi omassa koulussani ekaluokan aloitti vuosittain n. 90 lasta. Tämä tarkoitti viittä uutta ekaluokkaa = n. 18 oppilasta/luokka. Jatkossa tulevien ekaluokkalaisten määrä on n. 80. Tätä määrää ei enää jaeta viiteen luokkaan, vaan alkavia luokkia onkin enää neljä. Oppilaita tulee yli 20/luokka ja yksi opettaja menettää työnsä.
Ja miksi? No tietenkin rahan takia.
No näinhän se menee, mutta mistä tuo rahaperuste oikein tulee? Sen ymmärtäisi silloin jos lapset olisi koulun asiakkaita ja maksaisivat pääsylipun. Tällöinhän vähemmän asiakkaita = vähemmän lipputuloja = vähemmän rahaa opettajiin.
Mutta ainakaan nykysysteemissä lapsoset eivät osta lippua kouluun. Eli rahan määrä ei riipu siitä, onko koulussa 1 vai 3 oppilasta.
Valtion tulostavoiteohjelma: jos resurssit on riittävät tai jopa hyvät, tulee ne leikata pienemmiksi. Sitä sanotaan kehitykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilasmäärän väheneminen kasvattaa suoraan luokkakokoja.
Esimerkiksi omassa koulussani ekaluokan aloitti vuosittain n. 90 lasta. Tämä tarkoitti viittä uutta ekaluokkaa = n. 18 oppilasta/luokka. Jatkossa tulevien ekaluokkalaisten määrä on n. 80. Tätä määrää ei enää jaeta viiteen luokkaan, vaan alkavia luokkia onkin enää neljä. Oppilaita tulee yli 20/luokka ja yksi opettaja menettää työnsä.
Ja miksi? No tietenkin rahan takia.
No näinhän se menee, mutta mistä tuo rahaperuste oikein tulee? Sen ymmärtäisi silloin jos lapset olisi koulun asiakkaita ja maksaisivat pääsylipun. Tällöinhän vähemmän asiakkaita = vähemmän lipputuloja = vähemmän rahaa opettajiin.
Mutta ainakaan nykysysteemissä lapsoset eivät osta lippua kouluun. Eli rahan määrä ei riipu siitä, onko koulussa 1 vai 3 oppilasta.
Koulut rahoitetaan kunnan oman verokertymän lisäksi valtionosuuksilla jotka perustuvat oppilasmäärään. Vähemmän oppilaita, vähemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Oppilasmäärän väheneminen kasvattaa suoraan luokkakokoja.
Esimerkiksi omassa koulussani ekaluokan aloitti vuosittain n. 90 lasta. Tämä tarkoitti viittä uutta ekaluokkaa = n. 18 oppilasta/luokka. Jatkossa tulevien ekaluokkalaisten määrä on n. 80. Tätä määrää ei enää jaeta viiteen luokkaan, vaan alkavia luokkia onkin enää neljä. Oppilaita tulee yli 20/luokka ja yksi opettaja menettää työnsä.
Ja miksi? No tietenkin rahan takia.
Ihanan pieniä luokkia. Omani kun aloitti ekaluokan, oli ikäluokka ko. koulussa suunnilleen yhtä suuri, ja oppilaat jaettiin 4 luokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilasmäärän väheneminen kasvattaa suoraan luokkakokoja.
Esimerkiksi omassa koulussani ekaluokan aloitti vuosittain n. 90 lasta. Tämä tarkoitti viittä uutta ekaluokkaa = n. 18 oppilasta/luokka. Jatkossa tulevien ekaluokkalaisten määrä on n. 80. Tätä määrää ei enää jaeta viiteen luokkaan, vaan alkavia luokkia onkin enää neljä. Oppilaita tulee yli 20/luokka ja yksi opettaja menettää työnsä.
Ja miksi? No tietenkin rahan takia.
Ihanan pieniä luokkia. Omani kun aloitti ekaluokan, oli ikäluokka ko. koulussa suunnilleen yhtä suuri, ja oppilaat jaettiin 4 luokkaan.
Juuh ja oli oppilasmateriaali myös huomattavasti homogeenisempää. Sen lisäksi koulua ja opettajia arvostettiin, toisin kuin nykyään. Nykypäivänä 25 oppilaan luokka voi jo olla aivan kammottava paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilasmäärän väheneminen kasvattaa suoraan luokkakokoja.
Esimerkiksi omassa koulussani ekaluokan aloitti vuosittain n. 90 lasta. Tämä tarkoitti viittä uutta ekaluokkaa = n. 18 oppilasta/luokka. Jatkossa tulevien ekaluokkalaisten määrä on n. 80. Tätä määrää ei enää jaeta viiteen luokkaan, vaan alkavia luokkia onkin enää neljä. Oppilaita tulee yli 20/luokka ja yksi opettaja menettää työnsä.
Ja miksi? No tietenkin rahan takia.
No näinhän se menee, mutta mistä tuo rahaperuste oikein tulee? Sen ymmärtäisi silloin jos lapset olisi koulun asiakkaita ja maksaisivat pääsylipun. Tällöinhän vähemmän asiakkaita = vähemmän lipputuloja = vähemmän rahaa opettajiin.
Mutta ainakaan nykysysteemissä lapsoset eivät osta lippua kouluun. Eli rahan määrä ei riipu siitä, on
Valtio säästää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilasmäärän väheneminen kasvattaa suoraan luokkakokoja.
Esimerkiksi omassa koulussani ekaluokan aloitti vuosittain n. 90 lasta. Tämä tarkoitti viittä uutta ekaluokkaa = n. 18 oppilasta/luokka. Jatkossa tulevien ekaluokkalaisten määrä on n. 80. Tätä määrää ei enää jaeta viiteen luokkaan, vaan alkavia luokkia onkin enää neljä. Oppilaita tulee yli 20/luokka ja yksi opettaja menettää työnsä.
Ja miksi? No tietenkin rahan takia.
No näinhän se menee, mutta mistä tuo rahaperuste oikein tulee? Sen ymmärtäisi silloin jos lapset olisi koulun asiakkaita ja maksaisivat pääsylipun. Tällöinhän vähemmän asiakkaita = vähemmän lipputuloja = vähemmän rahaa opettajiin.
Mutta ainakaan nykysysteemissä lapsoset eivät osta lippua kouluun. Eli rahan määrä ei riipu siitä, onko koulussa 1 vai 3 oppilasta.
Opettajille pitää maksaa palkkaa ja se maksaa. Opettajien ei anneta pitää 17 oppilaan luokkia, jos voidaan muodostaa 25 oppilaan luokkia ja potkaista yksi opettaja pellolle.
Vierailija kirjoitti:
Kapitalistisen järjestelmän perusperiaate: palvelun taso ei saa IKINÄ missään tapauksessa parantua, oli kyseessä nousu- tai laskukausi, vaan kaikki muutokset tulee olla aina heikentäviä laadun suhteen.
Kiitettävästi tätä ajatussuuntaa on toteutettukin. Muistan omilta kouluvuosiltani vielä sen, että saimme kaikki aina uudet koulukirjat joka vuosi. Saman ilon soisin mielelläni tulevillekin koululaisille. Kirjattomuus tai jonkun toisen sotkema käytetty kirja eivät kyllä innosta oppimiseen samalla tavalla kuin se ikioma upouusi oppikirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilasmäärän väheneminen kasvattaa suoraan luokkakokoja.
Esimerkiksi omassa koulussani ekaluokan aloitti vuosittain n. 90 lasta. Tämä tarkoitti viittä uutta ekaluokkaa = n. 18 oppilasta/luokka. Jatkossa tulevien ekaluokkalaisten määrä on n. 80. Tätä määrää ei enää jaeta viiteen luokkaan, vaan alkavia luokkia onkin enää neljä. Oppilaita tulee yli 20/luokka ja yksi opettaja menettää työnsä.
Ja miksi? No tietenkin rahan takia.
No näinhän se menee, mutta mistä tuo rahaperuste oikein tulee? Sen ymmärtäisi silloin jos lapset olisi koulun asiakkaita ja maksaisivat pääsylipun. Tällöinhän vähemmän asiakkaita = vähemmän lipputuloja = vähemmän rahaa opettajiin.
Mutta ainakaan nykysysteemissä lapsoset eivät osta lippua kouluun. Eli rahan määrä ei riipu siitä, onko koulussa 1 vai 3 oppilasta.
Höpö höpö. Koulujen rahoitus perustuu nimenomaan oppilasmäärään. Pieni merkitys on myös oppilasmateriaalin laadulla, jos koulussa on paljon oppilaita, jotka ovat erityistuen piirissä niin koulu saa vähän lisää rahaoitusta
Vierailija kirjoitti:
Suomelle tulee suuret säästöt siitä, kun osa kouluista suljetaan. Suunta on täysin normaali ja hyvinvointia on helpompi jakaa pienemmälle väestölle
Kaikille riittää enemmän kaikkea
Eipä olla jakamassa, pois vaan otetaan.
Ei ole rahaa.