Jos ihminen käyttäytyy vetäytyvästi, on kohteliasta
antaa hänelle tilaa ja rauhaa, jos et ole aivan lähipiiriä.
Kommentit (5)
Ei se lähipiiriltä ole sen kohteliaampaa tungetella, kun joku haluaa omaa rauhaa.
Ehdottomasti. Minä olen introvertti ja esim työpaikalla en jaksa koko ajan muiden ihmisten seuraa.
Joskus vetäydyn vaikka kännykkäni seuraan, kun muut kokoontuvat kahvijorinoille. Välillä yrittävät siitä syyllistää, mutta en todellakaan anna perään moisille vaatimuksille.
Ei kaikkien asiat kuulu kaikille, varsinkaan puolitutuille työkavereille. Voi olla huolia, mistä ei halua puhua.
Vetäytymistäkin on erilaista.
Jos vetäytyminen johtuu liiallisista sosiaalisten tilanteiden määrästä, henkilö kyllä itse palaa taas seuraan, jossa viihtyy.
Jos kyse taas on henkilökohtaisesta elämäntilanteesta johtuu, jossain vaiheessa voi (vähän ihmissuhteesta riippuen), voi kysyä, että kuinka voi ja kertoa olevansa käytettävissä, jos toinen tarvitsee seuraa vaikka iltakävelylle. Lähimmäisen menehtymisen jälkeen oli vaan ihana saada muuta ajateltavaa ja hyvälle ystävälle voi sanoa tilanteen, mutta kertoa samalla, että toivoo muuta ajateltavaa jne.
Olen ollut myös tilanteessa, missä työpaikan ilmapiiri oli vain huono ja se on opittu sosiaalinen tapa vetäytyä eikä olla osana juoruamista. En halua olla osana mahdollistamassa kenenkään mustamaalaamista niin mieluummin tein työni ja lähdin kotiin. Vaihdoin tuosta työpaikasta pois myöhemmin, kun oli mahdollisuus.
Mä oon persu, mulla on oikeus mennä toisten koteihin