Miten muuttua positiiviseksi ihmiseksi?
Kommentit (36)
Opettele kiitollisuutta. Opettele näkemään asioiden monet puolet. Käytä perspektiiviä: vaikuttaako tämä elämääni vielä viiden vuoden kuluttua? Selkeytä tavoitteesi ja sitoudu niihin, varaudu takapakkeihin. Harjoita kärsivällisyyttä. Ota ja anna tilaa.
Kyllä voi muuttua. Olen itse aikaisemmin ollut nälvijä ja toisia arvostamaton. On ihanaa ja helppoa elää, kun esimerkiksi tietää, ettei ole kenenkään mieltä pahoittanut kettuilulla. Eikä koskaan puhu pahaa selänkään takan toisista.
(paitsi tällä palstalla kyllä tarttuu kaikenlainen negatiivisuus, mutta tämä ei olekaan oikeaa elämää.)
Minulla on ollut pitkään tällaista "maailmantuskaa", monet asiat ahdistaneet. Mikä tähän on parhaiten auttanut, menen metsään joka päivä, aistin sitä kaikilla aisteilla, katselen luonnon kauneutta, haistelen tuoksuja, kuuntelen linnun laulua. Jotenkin unohdan itseni ja samaan aikaan tunnen olevani osa sitä kaikkea. Metsässä ahdistus häviää. Tämä on alkanut pikkuhiljaa muuttaa minua, nykyään olen paljon iloisempi ja onnellisempi kuin ennen ja mietin vähemmän negatiivisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi muuttua. Olen itse aikaisemmin ollut nälvijä ja toisia arvostamaton. On ihanaa ja helppoa elää, kun esimerkiksi tietää, ettei ole kenenkään mieltä pahoittanut kettuilulla. Eikä koskaan puhu pahaa selänkään takan toisista.
(paitsi tällä palstalla kyllä tarttuu kaikenlainen negatiivisuus, mutta tämä ei olekaan oikeaa elämää.)
Mikä sinut sai nälvimään muita? Hyvä kuitenkin että pääsit siitä eroon.
Lisää positiivisia asioita elämääsi ja poista negatiivisia. Jos jokin henkilö lähipiirissäsi saa sinulle aina huonon olon aikaiseksi on ihan ok olla pitämättä yhteyttä häneen.
Vähennä somen käyttöä ja jos käytät niin seuraa ainoastaan positiivista sisältöä. Itse seuraan lähinnä luontoaiheista ja henkiseen kasvuun liittyvää matskua ja noissa on aina todella positiivisia ja kannustavia kommentteja.
Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa ja kirjoita siihen aina kivoja juttuja mitä on tapahtunut päivän mittaan.
Opettele meditoimaan, se rauhoittaa mieltä. Kuuntele positiivisia affirmaatioita.
Sairas yhteiskunta aiheuttaa häiriintymistä ja pahoinvointia... Ei mitenkään...
Sellainen pelkkä positiivinen lässytys on huijausta. Ei elämä sellaista vaan ole. Siihen kuuluu ilot ja surut ja tasamaatkin. On vaikea olla positiivinen jos läheinen vaikka kuolee äkillisesti. Mitä positiivista sellaisessakaan on?
Ennen vanhaanhan tämä tehtiin ottamalla candyflip ja menemällä happy-rave -bileisiin pitämään hauskaa ja miettimään syntyjä syviä.
Kyllä sitä muuttuu jotenkin negatiiviseksi, kun lukee vain provakatiivisia keskusteluja ja uutisia.
Itse ainakin heittäydyn milloin vassariksi milloin oikeistolaiseksi palstan kirjoituksiin vastatessani.
Oikeasti olen demari, ihan jäsenkortti ja kaikki.
On hauska vastustaa äärimmäisiä kirjoituksia. Pysyy dementiakin loitolla.
Itse sain rauhoitettuani mieleni sillä oivalluksella, että sellaisilla asioilla on turha stressata joihin en voi itse vaikuttaa. Maailman pahuutta on turha koko ajan surkutella, kun ei se sillä miksikään muutu. Pidän välillä jopa taukoa uutisista jos uutistulva alkaa ahdistamaan, kaiken maailman ylidramatisoidut clikkiotsikot ovat myrkkyä ihmismielelle, täysin turhaa pelonlietsontaa. Enkä tarkoita tällä välinpitämättömyyttä, tottakai itselle tärkeitä asioita voi edelleen kelailla, jättää vaan ylimääräiset pois.
Mun neuvo on siis että lopettaisit sellaisilla asioilla stressaamisen joihin et voi vaikuttaa tai jotka ei kosketa sinua henkilökohtaisesti, esimerkkinä mainittakoon vaikka muiden ihmisten seksuaalinen suuntautuminen, tai vaikka uskonnollinen tai poliittinen kanta. Hoitaa vaan omat hommansa, ja antaa muiden heilua sen minkä heiluvat, turha sillä kaikella on omaa päätään vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain rauhoitettuani mieleni sillä oivalluksella, että sellaisilla asioilla on turha stressata joihin en voi itse vaikuttaa. Maailman pahuutta on turha koko ajan surkutella, kun ei se sillä miksikään muutu. Pidän välillä jopa taukoa uutisista jos uutistulva alkaa ahdistamaan, kaiken maailman ylidramatisoidut clikkiotsikot ovat myrkkyä ihmismielelle, täysin turhaa pelonlietsontaa. Enkä tarkoita tällä välinpitämättömyyttä, tottakai itselle tärkeitä asioita voi edelleen kelailla, jättää vaan ylimääräiset pois.
Mun neuvo on siis että lopettaisit sellaisilla asioilla stressaamisen joihin et voi vaikuttaa tai jotka ei kosketa sinua henkilökohtaisesti, esimerkkinä mainittakoon vaikka muiden ihmisten seksuaalinen suuntautuminen, tai vaikka uskonnollinen tai poliittinen kanta. Hoitaa vaan omat hommansa, ja antaa muiden heilua sen minkä heiluvat, turha sillä kaikella on omaa päätään vaivata.
Lisään tähän vielä, että myös kaveripiiriään kannattaa hieman muokata niin että hankkiutuu eroon toksisista ihmisistä. Kaiken maailman valittajia ja uikuttajia on planu pullollaan, ei niiden kitinöillä kannata omaa päätään vaivata. Jos jonkun ihmisen horinat ottaa jatkuvasti päähän, yhteydet poikki vaan jos ei tilanne keskustelemalla muutu. Ympärilleen kannattaa haalia vain ihmisiä joiden seurassa viihtyy, elämä on aivan liian lyhyt väärässä seurassa tuhlattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen pelkkä positiivinen lässytys on huijausta. Ei elämä sellaista vaan ole. Siihen kuuluu ilot ja surut ja tasamaatkin. On vaikea olla positiivinen jos läheinen vaikka kuolee äkillisesti. Mitä positiivista sellaisessakaan on?
Eihän aina ja joka hetki kukaan pysty olemaan iloinen ja hyppiä riemusta.Se ei ole pointti positiivisessa elämänkatsomuksessa.Se on paremminkin sitä ettei jää kiinni negatiivisuuteen, kuten suruun vaan nousee sieltä mahdollisimman pian taas elämän aalloille.
Tähän tietysti auttaa kovasti ,jos ihmisellä on positiivinen usko, eli uskoo hyvään Jumalaan /maailmankaikkeuteen.
Silloin tietää ,että kaikki on hyvin, aina.Kuolemaa ei edes ole, koska olemme ikuisia.
Et voi muuttaa persluonnettasi, eikä tarvitsekaan. Ainoastaan asennoitumiseen voi vaikuttaa. Moni on löytänyt helpotusta stoalaisuudesta, ehkä se olisi tutustumisen arvoinen.
Itse olen hoksannut olevani luonnostani hyvin stoalainen, sillä tavalla on kyllä helpompaa luovia elämässä.
Tee itsellesi mieluisia juttuja, kuuntele hyvää musaa, katso laadukkaita komedioita, laadukkaita tv-ohjelmia, esim. Ihmisten puolue ja muita vastaavia ja opettele nauramaan itsellesikin.