Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeneillä on vaikutusta. Liikunta, kasvikset ja kuitu auttaa

Vierailija
2/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei syö rasvaisia herkkuja, ylettömästi juustoja tai rasvaisia maitotaloustuotteita, käyttää vähän punaista lihaa ja noudattaa suunnilleen ravintosuositusta jne. niin en tiedä, miten sen saisi yli 1,6 nousemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista kotiruokaa, lihaa, kalaa, kasviksia, puuroja , leipää, marjoja, hedelmiä.   Mutta vältän rasvaisia ruokaA,  ennrmmin uuni kuin paistinpannu.    

Vierailija
4/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön nakkeja ja lihapullia, ranskalaisia ja nugetteja. Juuri äsken söin loaded fries, jossa ranskalaisia, havarti-juustoa ja kanaa

Vierailija
5/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kebabia, pizzaa ja muuta epäterveellistä.

Vierailija
6/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo yli 20 vuotta lajto-ovovegataarisella ruokavaliolla, lisäksi pyrin liikkumaan paitsi arkiliikuntaa, myös ihan suunnitellusti noin 5 h viikossa, josta 3 h hikoillen. En myöskään pidä hirveän rasvaisesta ruuasta, joten mitään pitsa/hamppari/rane -mättösettejä en syö. 

Mutta geenithän tuossa on myös isossa osassa.

Vierailija
7/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 1,2, mutta on myös lääkitys. Syön vain joskus juustoa enkä juuri koskaan rasvaisia maitotuotteita. Pehmeää rasvaa voi syödä melko vapaasti, ellei ole ylipainoa. Olen pääasiassa kasvissyöjä. Kananmunia syön 1-3 viikossa.

Vierailija
8/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on paljolti kiinni geeneistä. Joku saa syödä vaikka kuinka vapaasti ja olla lihava, eikä kolesterolli silti vaivaa, toinen on hoikka, harrastaa urheilua ja syö vain terveellisesti ja silti lkolesteroli-ääkitys päällä 

Vierailija
9/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 1.6. En käytä mitään kevyttuotteita, kasvirasvoja tai sokerisia juomia. Paastoan päivittäin vähintään 12 h ja olen hoikka, silläkin on merkitystä. HDL on 2.04.

Vierailija
10/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on paljolti kiinni geeneistä. Joku saa syödä vaikka kuinka vapaasti ja olla lihava, eikä kolesterolli silti vaivaa, toinen on hoikka, harrastaa urheilua ja syö vain terveellisesti ja silti lkolesteroli-ääkitys päällä 

Totta, mutta on myös syitä miksi kolesteroliarvojen tulee olla alhaisempia kuin normaalisti, vaikka ne olisivatkin hyvät. Itselläni syy kolesterolilääkkeisiin on perinnöllinen hyytymishäiriö. Silloin tavoitearvot ovat alhaisemmat kuin muilla ja joudun syömään noita ja lisäksi varomaan kolesterolia.

Eräs kaverini on tuollainen luonnonihme, joka syö leivän päällä voita ja juustoa mielin määrin, ylipainoakin on vähän,  mutta kolesterolit ovat silti hyvät. 

Vierailija
11/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön ihan hiton epäterveellisesti, kovia rasvoja, herkkuja ja oon tosi ylipainoinen, mutta silti mun kolestroliarvot on huipputasoa. Kaikki. Ihan geeneistä kiinni mun kohdalla. 

Vierailija
12/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statiinia.

Vierailija
13/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosuvastatiinia 40 mg ja etsetimibiä 10 mg. Normaalilla ruoalla ilman niitä LDL > 6. Geenit Pohjois-Karjalasta.

Vierailija
14/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vegaani kohta 10 vuotta.

Vierailija
15/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kysyi kans mitä syön kun oli kolesteroliarvot hyvät. 

Juustoja, oivariinia, lihaa, kalaa, kanaa kevytmaitoa, kermaa, kananmunia yms. 

🤷

Geeneistä se on kiinni. 

Vierailija
16/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullisen terveellisellä ruoalla LDL oli 3,6, mutta lisäämällä ruokavalioon Simvastatinia 10 mg/vrk pääsin 1,5:een. On se niin terveellistä.

Vierailija
17/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤷

Geeneistä se on kiinni. 

Tai sittenkin ruokavaliosta. Syön itsekin samaan tyyliin ja arvot on täydelliset. 

Vierailija
18/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan tavallista kotiruokaa mutta en punaista lihaa. Paljon kalaa ja välillä kanaa. Kasviksia puolet jokaisesta ateriasta. 

Paheenani on erilaiset pehmeät homejuustot. 

Vierailija
19/20 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤷

Geeneistä se on kiinni. 

Lisäksi ruoan määrä. 

Vierailija
20/20 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤷

Geeneistä se on kiinni. 

Geeneillä on iso osuus ja merkitys. Tuttuni ja naapurini nainen, sai sydäninfarktin 44 vuotiaana. Oli hoikka, positiivinen,söi terveellisesti, ei päihdekäyttöä jne...

Silti tuli sydäninfarkti. Yo sairaalan proffat olivat pyörineet sängyn ympärillä pallolaajennuksen jälkeen ja todenneet, että geenit sen tekivät. Rasva -arvot olivat myös ihanteelliset. Suku oli hyvin sydänsairasta ja moni menehtynyt.