Miksi lääkärit ei kirjoita syyhylääkkeeseen reseptejä?
Olen yrittänyt saada perheelle syyhylääkereseptiä, mutta se tuntuu olevan tosi hankalaa. Terveyskeskukseen ei saa lääkäriaikaa ja puhelimessa reseptiä ei kuulemma voi kirjoittaa. Hoitaja sanoi myös, että ensin pitäisi käyttää voidetta. Ei ole ihme, jos syyhy vain leviää, kun lääkettä ei tunnu saavan millään.
Kommentit (32)
Ei mihinkään muuhunkaan saa terveyskeskuksesta apua. Monta kuukautta olen ollut jo sairaslomalla, mutta perusverenkuva oli ok niin mitään muuta ei voi tehdä. Sain lähetteen erikoispuolelle, mutta sielläkään ei tehty mitään tutkimuksia. Mitään lääkkeitä ei saa edes kokeiluun. Tai no masennuslääkityksen sain, vaikka ei ole mielialaoireita. Tuli vain pahoja sivuvaikutuksia käytön ajaksi ja yksi sivuvaikutuksista oli mielialan lasku, mikä on nyt perusteluna sille, että fyysiset oireet, jopa ne muiden silmillä näkyvät ovat korvien sisäisiä.
Ne tabletit on erityislupavalmiste eli lääkärin pitää täytellä erinäisiä, ylimääräisiä lippu lappusia määrätessään reseptin. Lääkäreitä ketuttaa jo valmiiksi kun joku tulee syyhyepäilyn takia vastaanotolle.
Koska voidehoito on ensisijainen ja sen saa ilman reseptiä apteekista.
Jos sulla ei ole siihen varaa, hae harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Olisit vaan luetellut syyhyn oireet ja sanonut suoraan, ettei Nix toimi. Sain tabletit ja rikkivaseliinin puhelimitse. Huono juttu vaan, että seuraava erä rikkivaseliinia tulee myyntiin vasta huhtikuussa.
Olen myös ihmetellyt! Mä kävin poikani kanssa tk:ssa. Hän oli täynnä pieniä punaisia rupia ja kutina tietysti hirveä. Itseäni myös kutitti ja vatsassaki oli jotain vesikellon tapaisia paiseita. Lääkäri ei kirjoittanut reseptiä, koska ei kuulemma voinut olla 100% varma, että oli syyhy. Perusteli ettei turhaan aloiteta kalliita hoitoja ja käski kokeilla apteekin reseptivapaata voidetta. Olin puulla päähän lyöty. Sehän on vielä paljon kalliimpaa. Ei edes auttanut. Puuilon nionix toi helpotuksen, vaikka haju oli niin karmea, että meinasin oksentaa.
Ja yritin tietysti ensin saada reseptiä puhelimitse, koska kyseessä on tarttuva tauti, mutta käskettiin tulla vastaanotolle.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vaan luetellut syyhyn oireet ja sanonut suoraan, ettei Nix toimi. Sain tabletit ja rikkivaseliinin puhelimitse. Huono juttu vaan, että seuraava erä rikkivaseliinia tulee myyntiin vasta huhtikuussa.
Joo vähän sai ettiä ja soitella, että löyty täälläkin. Joka paikasta loppu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se voide edes auta kun punkit kehittäneet siihen resistenssin.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt! Mä kävin poikani kanssa tk:ssa. Hän oli täynnä pieniä punaisia rupia ja kutina tietysti hirveä. Itseäni myös kutitti ja vatsassaki oli jotain vesikellon tapaisia paiseita. Lääkäri ei kirjoittanut reseptiä, koska ei kuulemma voinut olla 100% varma, että oli syyhy. Perusteli ettei turhaan aloiteta kalliita hoitoja ja käski kokeilla apteekin reseptivapaata voidetta. Olin puulla päähän lyöty. Sehän on vielä paljon kalliimpaa. Ei edes auttanut. Puuilon nionix toi helpotuksen, vaikka haju oli niin karmea, että meinasin oksentaa.
Ja yritin tietysti ensin saada reseptiä puhelimitse, koska kyseessä on tarttuva tauti, mutta käskettiin tulla vastaanotolle.
Tämän takia yksityiselle iholääkärille.
Hoitajalle voi sanoa että voide loppui jo eikä auttanut. Ei ne mistään tiedä oletko käyttänyt vai et.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajalle voi sanoa että voide loppui jo eikä auttanut. Ei ne mistään tiedä oletko käyttänyt vai et.
Just näin. Sano, että olet jo useamman kerran käyttänyt, ei apua. Tuubi maksaa kuiten 40.
Minä sain tk:sta tyttärelleni ivermektiini reseptin kun hän oli vain altistunut syyhylle. Reseptin sain chatin kautta. Eli tasan ei mene nallekarkit tässäkään jutussa.
Vierailija kirjoitti:
Ne tabletit on erityislupavalmiste eli lääkärin pitää täytellä erinäisiä, ylimääräisiä lippu lappusia määrätessään reseptin. Lääkäreitä ketuttaa jo valmiiksi kun joku tulee syyhyepäilyn takia vastaanotolle.
Scatol ei ole erityislupavalmiste. Itse sain työterveyslääkäriltä puhelimitse reseptin siihen sekä itselleni että lapselle. Kahdesti ja eri lääkäreiltä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Harkinnanvarainen toimeentulotuki edellyttää että olet yhtä varaton kuin normaali toimeentulotukiasiakas ja harkinnanvaraisuus ei ole myöskään siis automaatio. Toimeentulotukiasiakkaat sen sijaan saavat hakea apteekista lääkkeetkin suoraan koska saavat tätä automatisoitua tukea. Eikös ole jo helppoa?
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Voide on vielä kalliimpaa kuin tabletit.
No ehkä juuri siksi vaan apteekkiin katsos ostamaan. Miksi suotta lääkärin kautta tai sitten odottaa ja maksaa kiltisti ensin sen lääkärin ja sitten lääkkeet. Sen ajan sitä kallista voidetta.
Linimenttiä tai hevosvoidetta? Paitsi se hevosvoide oli kai kiellettyä ihmisiltä.
Kyllä siihen reseptin saa jos lääkäri katsoo tarpeelliseksi. Kohta vaan saat etsiä sitä terveyskeskusta koska niitä ei enää kohta ole. Mutta Petterin kavereiden yksityiselle pääsee aina jos massia löytyy.
Samaa olen ihmetellyt. Voide on vielä kalliimpaa kuin tabletit.